Tätare vattenbyten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SlöjstjärtsTösen
    • February 2016
    • 131

    Tätare vattenbyten?

    Hej!
    Jag byter just nu 50% av vattnet i mitt 120 liter innehållande 2 slöjstjärtar en gång i veckan. Har tidigare även sköljt av sanden och plastväxterna vid vattenbytet men har på senaste pga tidsbrist tagit bort största delen av sanden och bara lämnat minimalt för fiskarna att kunna peta i och plastväxterna är ganska gröna...

    Ändå ser jag en enorm skillnad när jag väl gör vattenbytet, det växer maaassor av alger i akvariet och fiskarna är ganska slöa innan bytet.
    Jag undrar därmed om jag skulle kunna göra tätare vattenbyten än de jag gör nu för att förenkla det hela och slippa grovstäda.
    Kanske var 3dje dag istället för var 7de?
    Finns det några nackdelar med att öka vattenbyten?
    Jag har inga växter i akvariet som kan ta skada (vill inte heller skaffa några) och har läst på en del utländska hemsidor att det inte är ovanligt att byta 100% av vattnet varje vecka när man föder upp guldfisk men vill kolla lite med er om fördelar och nackdelar.

  • stefanr72
    • November 2010
    • 1027

    #2
    Vad har du för filter?

    Kommentar

    • SlöjstjärtsTösen
      • February 2016
      • 131

      #3
      Ursprungligen postat av stefanr72
      Vad har du för filter?
      Ett eheim 4+ 250

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Det är ju en nackdel att inte ha växter i akvariet eftersom de förbrukar överskottsnäring men som du skriver kan du kompensera med tätare vattenbyten och det är inte skadligt för fiskarna.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • SlöjstjärtsTösen
          • February 2016
          • 131

          #5
          Jag har gjort täta vattenbyten nu och senaste veckorna har fiskarna varit mycket piggare och mindre alger i akvariet

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Låter bra
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            Arbetssätt...