"partikelbindare"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • KåWe
    • December 2002
    • 83

    "partikelbindare"

    hej

    fick häromdagen syn på en produkt som sades binda fina partiklar i akvarievattnet...
    det avr en vätska man hällde i som skulle "klumpa" ihop riktigt fina partiklar som sedan skulle sjunka till botten så man kunde suga upp dem. är det någon som har erfarenheter av sådant? jag minns ej namn eller märke...=/
    vad kan sådant bestå av? är litet fundersam...gilalr inte "kemikalier"...men det kanske är ngt helt "naturligt"??
    =)
  • Oscar Cederqvist
    • November 2002
    • 6546

    #2
    Var såg du produkten någonstanns?
    Oscar Cederqvist

    Kommentar

    • Gustav
      • February 2004
      • 377

      #3
      Har prövat ser AquariaClear som skall klumpa ihop grejor. Fungerade okej, men det tar ju inte bort källn till eventuella problem.

      När man skall få hemmagjort vin att klarna och binda ihop jästpartiklar så att de klumpas ihop på botten använder man gelatin. Ingen aning om det även finns i klarningsmedel för akvarier.
      http://www.svekub.se
      Min Zoon

      Kommentar

      • KåWe
        • December 2002
        • 83

        #4
        preparatet fanns i en Zoo/akvariebutik.

        Kommentar

        • Tant Nancy
          • April 2002
          • 5407

          #5
          Det funkar i alla fall på kalkpartiklar som jag fick när jag startade mitt Tanganyika... Om det bara är skräp som far runt så kan man ta ett ganska starkt filter och fylla med filtervadd... kör det några timmar i karet och många av partiklarna är väck...
          MvH
          Tant Nancy
          www.gladafisken.aqualogen.se
          Mitt fotogalleri
          Dagbok
          Min zoon

          Kommentar

          • KåWe
            • December 2002
            • 83

            #6
            hejhej

            det är i ett relativt nystartat akvarium (tredje månaden) som det avr mkt finfina partiklar ett tag. det har blivit bättre nu, men så fick jag syn på det där medlet. tänkte man kanske kan ta till det som hjälplösning om problemet skulle återkomma...
            funderade på om inte kolfilter skulle kunn ta hand om de där partiklarna oxå. jag trro hellre jag testar det. =)

            Kommentar

            • Tant Nancy
              • April 2002
              • 5407

              #7
              Kolfiltret kommer att ta hand om dina nyttiga bakterier också, om jag inte har helt fel... Jag skulle nog testa medlet före kolet faktiskt... Men som sagt... vadd funkar bra. Anledningen till att du har partiklar i ett nystartat akvarium kan ju bero på att du inte har nog med bakterieflora som tar hand om avfallet från fiskar och växter... i stället far det runt i vattnet....
              MvH
              Tant Nancy
              www.gladafisken.aqualogen.se
              Mitt fotogalleri
              Dagbok
              Min zoon

              Kommentar

              Arbetssätt...