Nitrit!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Stenfors

    • December 2016
    • 15

    Nitrit!

    Hej! har ett nystartat malawikar, det har varit igång i 5veckor, Nitriten ligger nu på 5,0ppm som är de högsta på skalan i mitt test, det har varit så högt i en veckan nu. Har läst att Nitrit ska vara jätte giftigt,men fiskarna beter sig normalt.

    jag har provat få ner nitriten med vb o kemikalier hjälper inte, vet inte vad jag ska göra! är det bara att vänta och hoppas fiskarna klara sig tills nyttobakterier börja öka?

    det simmar 12 mindre mbunas och 8 mindre aulonocaras i 350l
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Vilka kemikalier har du använt?
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Stenfors

      • December 2016
      • 15

      #3
      Sera Toxcivec tror jag de hette

      Kommentar

      • Stenfors

        • December 2016
        • 15

        #4
        kan lägga till att jag använde Sera bio nitrivec + 3 zebrafiskar 3 fösta veckorna innan jag la i mina första malawi (6st golden) veckan efter släppte jag i resterande.. har tydligen släppt i för mycket fisk förtidigt.=(
        Vill ju inte att dom ska dö nu för mitt misstag.

        Kommentar

        • LoGeek
          • September 2008
          • 1651

          #5
          Vad heter ditt nitrit-test? Hela beteckningen.

          Kommentar

          • Stoffse
            • January 2017
            • 23

            #6
            Hoppar in och lånar tråden lite.
            Ska själv starta upp ett malawikar (~500 liter) inom snar framtid. Har läst på en del om hur man skall gå tillväga men det har uppstått några frågetecken.

            Om jag förstått det korrekt så bryts nitratet ner av akvarieväxterna. Eftersom malawikar inte nödvändigtvis har växter gör man istället stora vattenbyten (30-50% i veckan).
            Har läst att man ska börja med att introducera ett fåtal fiskar, mata sparsamt och inte göra något vattenbyte första månaden. Efter detta kan man introducera ett fåtal fiskar var 3-4e vecka. Allt för att de nyttiga bakterierna i filter och sand ska hinna etablera sig och skapa balans mellan restprodukter från fiskar och mat och hinna växa i takt med att fler fiskar och mat tillförs.

            Eftersom ett växtfritt kar skiljer sig från de flesta "nybörjartrådarna" så undrar jag när man ska börja med vattenbyten och hur mycket ska man byta?

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Ursprungligen postat av Stenfors
              Sera Toxcivec tror jag de hette
              Det är ingen bakteriekultur och det är vad man skall använda

              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Ursprungligen postat av Stenfors
                kan lägga till att jag använde Sera bio nitrivec + 3 zebrafiskar 3 fösta veckorna innan jag la i mina första malawi (6st golden) veckan efter släppte jag i resterande.. har tydligen släppt i för mycket fisk förtidigt.=(
                Vill ju inte att dom ska dö nu för mitt misstag.
                Har aldrig använt det preparatet men bakteriekulturer funkar normalt bäst om man har en del fisk i akvariet det verkar. 3 zebrafiskar är så lite fisk att de knappast påverkar.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Stenfors

                  • December 2016
                  • 15

                  #9
                  Ursprungligen postat av LoGeek
                  Vad heter ditt nitrit-test? Hela beteckningen.
                  Beteckningen vet jag inte direkt, Men testet heter API freshwater master kit

                  Kommentar

                  • Stenfors

                    • December 2016
                    • 15

                    #10
                    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                    Har aldrig använt det preparatet men bakteriekulturer funkar normalt bäst om man har en del fisk i akvariet det verkar. 3 zebrafiskar är så lite fisk att de knappast påverkar.
                    Ok, hade/har en gibbiceps i också men det kanske inte påverkar nått heller..

                    har köp en flaska Easy life filter medium nu.. gjort ca 20% VB och tillsatt easy life. är det bara att vänta? eller jag ska göra VB dagligen?

                    Kan det vara ytterfiltret som är för litet? hört att man ska "stora" och helst 2st till malawikar.

                    Mitt ytterfiler är en Eheim Pro 4+ 600, sen har jag en Eheim streamer på 4000L/H men det kanske inte påverka nått direkt på bakteriefloran?

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #11
                      Tillsätt bakteriekultur och dra framför allt ner på matningen
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • Stenfors

                        • December 2016
                        • 15

                        #12
                        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                        Tillsätt bakteriekultur och dra framför allt ner på matningen
                        Ok.. ska göra de! Tack för hjälpen!

                        Kommentar

                        • BrigTSD
                          • February 2015
                          • 131

                          #13
                          Ursprungligen postat av Stoffse
                          Hoppar in och lånar tråden lite.
                          Ska själv starta upp ett malawikar (~500 liter) inom snar framtid. Har läst på en del om hur man skall gå tillväga men det har uppstått några frågetecken.

                          Om jag förstått det korrekt så bryts nitratet ner av akvarieväxterna. Eftersom malawikar inte nödvändigtvis har växter gör man istället stora vattenbyten (30-50% i veckan).
                          Har läst att man ska börja med att introducera ett fåtal fiskar, mata sparsamt och inte göra något vattenbyte första månaden. Efter detta kan man introducera ett fåtal fiskar var 3-4e vecka. Allt för att de nyttiga bakterierna i filter och sand ska hinna etablera sig och skapa balans mellan restprodukter från fiskar och mat och hinna växa i takt med att fler fiskar och mat tillförs.

                          Eftersom ett växtfritt kar skiljer sig från de flesta "nybörjartrådarna" så undrar jag när man ska börja med vattenbyten och hur mycket ska man byta?
                          Då det gäller just Malawiciklider så är det en del generella råd man gärna kan hoppa över. De ska helst inte matas sparsamt och de ska helst inte introduceras i fåtal. Tillsätt fiskarna gruppvis (7-20 st beroende på hur många grupper du vill ha) med början på de lugnaste. Exempelvis Aulonocara och Golden först och Pseudotropheus-bråkstakarna sist. I en 500 liters tank kan du ha 40-50 fiskar. Starta upp med 20 st och tillsätt resten när den första nitritvågen har lagt sig.

                          De brukar vara skygga och inte särskilt matglada de första dagarna. Då kan man mata sparsamt. Men så fort de börjar hugga maten utan att tveka så kan man gradvis öka på matningen upp till full dosering. Håll koll på ammonium och nitrit dagligen. Första veckan kommer det förmodligen inte att hända så mycket men sen kommer nitriten som lavin. Gör ett vattenbyte på 50% när nitriten ökar. Låt inte nitriten gå över 0,5-0,6 ppm. Fortsätt att göra nitrittest dagligen och byt vatten (50%) vid behov. Det kan vara nödvändigt att byta vatten varannan dag då det är som värst. Då nitriten slutar stiga så kan man gå ner till ett vattenbyte (50%) per vecka som är det normala för en Malawitank. Men vänta inte för länge med att tillsätta de övriga fiskarna. De trivs att gå tätt. Då resten av fiskarna tillsätts så måste man givetvis återgå till att bevaka nitriten dagligen och lägga in ett extra vattenbyte vid behov.

                          Då det är bra att komma upp i full fiskpopulation så snart som möjligt och att det spelar roll i vilken ordning grupperna tillsätts samt att vissa grupper inte är lämpliga att kombinera med andra så är det viktigt att man har en plan redan från början på vilka fiskar man vill ha. Största problemet med att läsa på om Malawiciklider är att man tillslut vill ha alla. :-)

                          Kommentar

                          • BrigTSD
                            • February 2015
                            • 131

                            #14
                            Ursprungligen postat av Stenfors

                            Ok, hade/har en gibbiceps i också men det kanske inte påverkar nått heller..

                            har köp en flaska Easy life filter medium nu.. gjort ca 20% VB och tillsatt easy life. är det bara att vänta? eller jag ska göra VB dagligen?

                            Kan det vara ytterfiltret som är för litet? hört att man ska "stora" och helst 2st till malawikar.

                            Mitt ytterfiler är en Eheim Pro 4+ 600, sen har jag en Eheim streamer på 4000L/H men det kanske inte påverka nått direkt på bakteriefloran?
                            Ditt ytterfilter räcker nog men det dröjer innan denitrifikationen sätter igång. Personligen föredrar jag att bromsa nitriten med vattenbyten då det gäller Malawi. Se mitt föregående inlägg. Tillsats av bakteriekultur och reducerad matning kommer att hjälpa. Men i ditt fall så skulle jag inte sitta och vänta på att nitrithalten ska gå ner med hjälp av de åtgärderna. Den är alarmerande hög.

                            Kommentar

                            • Stenfors

                              • December 2016
                              • 15

                              #15
                              Ursprungligen postat av BrigTSD

                              Ditt ytterfilter räcker nog men det dröjer innan denitrifikationen sätter igång. Personligen föredrar jag att bromsa nitriten med vattenbyten då det gäller Malawi. Se mitt föregående inlägg. Tillsats av bakteriekultur och reducerad matning kommer att hjälpa. Men i ditt fall så skulle jag inte sitta och vänta på att nitrithalten ska gå ner med hjälp av de åtgärderna. Den är alarmerande hög.
                              Tack för all info!

                              Har gjort 50% vattenbyte nu och tillsatt bakteriekultur! hoppas halten går ner snart, vill ju ha i mer fisk!=)

                              Kommentar

                              Arbetssätt...