Co2 förgiftade apistogramma borelli+ fjärilsciklid

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • popp
    • March 2004
    • 22

    Co2 förgiftade apistogramma borelli+ fjärilsciklid

    Började med CO2 anläggning i mitt 240 liters för ett par dagar sedan,
    har 2 mäskflaskor seriekopplade, ph har gåttner från 7,5 till 6.75
    och på denna nivå verkar det stanna, problemet är att min ena apistogramma visade symptom på CO2 förgiftning, stod vid ytan och
    andades häftigt, dog senare, det samma hände dagen efter med en fjärilsciklid. De andra fiskarna visar inga symptom överhuvudtaget.
    Tycker att det är märkligt då just dessa fiskar trivs i ett lägre pH.
    Kör ej med co2 på natten och har inte fått "bubbeleffekten" på plantorna. De andra fiskarna består av scalarermarmorgurami och praecox b.l.a.
    Någon som har en ide om varför just desa fiska "omkom"?
    Tacksam för svar.
    Hälsningar Josh
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Som du skrev själv så kan det vara co2 förgiftning och inte ph döden. Vilket är två vitt skillda saker, fiskar kan dö co2 döden vid ph över 7 också. Berätta vad du har för kh i vattnet så skall jag tala om hur mycket co2 du har i vattnet.
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • popp
      • March 2004
      • 22

      #3
      Kommer inte att ha möjlighet att mäta det förrän till helgen, dessvärre, du tror alltså att det är co2 förgiftning,även om det bara är enstaka fiskar som har drabbats och jag inte har fått "bubbeleffekt" på plantorna ännu? Ska mäta kh som du säger, har printat ut co2 tabellen.
      Hälsningar Josh

      Kommentar

      • tep
        • March 2004
        • 77

        #4
        Tänk på att du skall stänga av Co2 på natten. Växterna förbrukar inget Co2 på natten och därför behöver man inte heller tillföra något då, om man ändå tillför Co2 på natten så ökar förgiftningsprocenten markant..
        tep

        Kommentar

        • popp
          • March 2004
          • 22

          #5
          co2 är avstängt på natten..
          ska göra et kh test så fort som möjligt för att finna ut den egentliga co2 halten i akvariet. Allt tyder på att det är co2 förgiftning, bara det att det verkar märkligt då jag bara har 2 mäskflaskor
          tillkopplade till 240 liter, syrestenen hänger halvvägs ner till botten och bara 2 fiskar har visat detta symptom.
          Hälsningar Josh

          Kommentar

          Arbetssätt...