Nitrit i vattnet några tips?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Aiir
    • November 2016
    • 4

    Nitrit i vattnet några tips?

    Hej!
    Startade för ca 3,5 veckor sen upp ett nytt akvarium på 80 liter. Jag introducerade efter 2,5 veckor 3 st malar i akvariet. När jag för några dagar sen skulle göra ett nytt nitrit test visade det på att jag hade nitriter över okej nivå. Saltade och hällde i några medel jag fått från djuraffären, sera aquatan vattenberedare och flyttandebiofiltmedel som skulle vara bra vid vatten byten. Var noga med att ta bort döda växtdelar och såg till att malarna åt det foder jag gav dom. Väntade några dagar och testade igen verkar inte vara några större förändring. Så nu undrar jag vad kan jag göra mer för att minska nitriten? Är tacksam för alla tips jag kan få
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Jag antar att läget inte är akut (dvs att fiskarna verkar må dåligt) så avvakta en tid så rättar det säkert till sig.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • heba
      • September 2013
      • 847

      #3
      Har du gjort vattenbyte, annars kan det vara ett tips?
      /Helene

      180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

      Kommentar

      • Aiir
        • November 2016
        • 4

        #4
        Fiskarna verkar må bra och gjorde ett vattenbyte i samband med att jag upptäckt nitriten borde jag göra ett till har gått några dagar sen nu? Är lite orolig at för att råka ta bort de bra bakterierna.

        Kommentar

        • Tobbe R
          • May 2009
          • 654

          #5
          Ursprungligen postat av Aiir
          Fiskarna verkar må bra och gjorde ett vattenbyte i samband med att jag upptäckt nitriten borde jag göra ett till har gått några dagar sen nu? Är lite orolig at för att råka ta bort de bra bakterierna.
          Man tar inte bort några bra bakterier genom vattenbyte, de lever inte fritt i vattnet. Anledningen till att man är försiktig med vattenbyte första tiden är att bakterierna behöver näring, som finns i vattnet. Preparaten du fick har ingen påverkan på nitrithalten, om du inte har metalljoner eller klor i vattnet kan du lika gärna strunta i dem. Allmänt, med få undantag, är det ingen mening med att fråga butikspersonal, de vet allt om hundleksaker men inte mycket om akvarier. De är anställda för att sälja, det är första prioritet.
          Byt vatten och avvakta, nitrit i början är vanligt och försvinner alltid med tiden.

          /Tobbe

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Ursprungligen postat av Tobbe R

            Man tar inte bort några bra bakterier genom vattenbyte, de lever inte fritt i vattnet. Anledningen till att man är försiktig med vattenbyte första tiden är att bakterierna behöver näring, som finns i vattnet. Preparaten du fick har ingen påverkan på nitrithalten, om du inte har metalljoner eller klor i vattnet kan du lika gärna strunta i dem. Allmänt, med få undantag, är det ingen mening med att fråga butikspersonal, de vet allt om hundleksaker men inte mycket om akvarier. De är anställda för att sälja, det är första prioritet.
            Byt vatten och avvakta, nitrit i början är vanligt och försvinner alltid med tiden.

            /Tobbe
            Men "biofiltmedel" tillför faktiskt vattnet något som gör att nyttobakterierna växer till snabbare. Men vanligt vattenberedningsmedel gör det inte.

            Rent generellt så skulle jag vilja påstå att tillsätta nyttobakterier (via preparat) eller t.ex. från gamla filter är bra mycket effektivare mot nitrit än vattenbyten.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Tobbe R
              • May 2009
              • 654

              #7
              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              Men "biofiltmedel" tillför faktiskt vattnet något som gör att nyttobakterierna växer till snabbare. Men vanligt vattenberedningsmedel gör det inte.



              Rent generellt så skulle jag vilja påstå att tillsätta nyttobakterier (via preparat) eller t.ex. från gamla filter är bra mycket effektivare mot nitrit än vattenbyten.
              Nja, med reservation för att det kommit något nytt preparat tror jag inte på det. En snabb titt hos mina vanliga nätbutiker PWSS och Guldfisken visar inga nya Happy Life-preparat utan det är det gamla vanliga Happy Life LFM, dvs liquid filter media. Jag har efter en hel del snokande kommit att tro att det innehåller bentonitlera, eller om så vill uppslammad kattsand. De säger själva enbart kristallint innehåll, dvs inget som bakterierna kan leva på. Om det finns någon ny produkt är jag tacksam för en länk.

              Allmänt tycker jag man ska bojkotta alla preparat där fabrikanten inte säger vad det innehåller, allmänt reklamdravel duger inte.

              Tobbe

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Ursprungligen postat av Tobbe R

                Nja, med reservation för att det kommit något nytt preparat tror jag inte på det. En snabb titt hos mina vanliga nätbutiker PWSS och Guldfisken visar inga nya Happy Life-preparat utan det är det gamla vanliga Happy Life LFM, dvs liquid filter media. Jag har efter en hel del snokande kommit att tro att det innehåller bentonitlera, eller om så vill uppslammad kattsand. De säger själva enbart kristallint innehåll, dvs inget som bakterierna kan leva på. Om det finns någon ny produkt är jag tacksam för en länk.

                Allmänt tycker jag man ska bojkotta alla preparat där fabrikanten inte säger vad det innehåller, allmänt reklamdravel duger inte.

                Tobbe
                Det finns mängder av bakteriekulturer - antingen sådana som man skall placera i filter och sedan sådana som man sprayar i akvarium. I detta fall skulle jag använda de sistnämnda för de verkar betydligt snabbare. Har med framgång använt sådana vid mässor och utställningar - men det funkar också bra att krama ur filtermaterialet från ett akvarium som är väl ingånget och funkar bra.

                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Rufus
                  • January 2005
                  • 866

                  #9
                  Förrutom ovanstående förslag kan man sänka någon grad och genomlufta ordentligt, detta för att försöka öka syrehalten i vattnet till de "goda" bakteriernas förmån. Att salta vet jag inte om det hjälper om det inte är ett peroxidsalt, ektozon innehåller det (lite)förrutom vanligt bordssalt.
                  // Annicka

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #10
                    Ursprungligen postat av Rufus
                    Förrutom ovanstående förslag kan man sänka någon grad och genomlufta ordentligt, detta för att försöka öka syrehalten i vattnet till de "goda" bakteriernas förmån. Att salta vet jag inte om det hjälper om det inte är ett peroxidsalt, ektozon innehåller det (lite)förrutom vanligt bordssalt.
                    Vad är peroxidsalt för något?
                    Jag vet att en del använder väteperoxid i en oxydator i sina akvarier - men peroxidsalt? Och på vilken sätt skulle det påverka nitriten,

                    Salt i allmänhet har ingen påverkan på nitrit, men en liten mängd salt i akvariet gör att fiskarna inte drabbas så hårt av nitritens påverkan.

                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • Tobbe R
                      • May 2009
                      • 654

                      #11
                      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                      Vad är peroxidsalt för något?
                      Jag vet att en del använder väteperoxid i en oxydator i sina akvarier - men peroxidsalt? Och på vilken sätt skulle det påverka nitriten,

                      Salt i allmänhet har ingen påverkan på nitrit, men en liten mängd salt i akvariet gör att fiskarna inte drabbas så hårt av nitritens påverkan.
                      Kalciumperoxid eller magnesiumperoxid, bryts ner i vatten och frigör syre, som väteperoxid fast mindre effektivt och mindre farligt. En annan fråga är om problemet verkligen är syrebrist?

                      Vad gäller det aktuella fallet är det flera tveksamheter, 3 fiskar i 80 liter bör inte ge så mycket nitrit. 3 malar säger egentligen inget förstås, jag har en vän som har en mal på 40 cm.

                      Dåliga rötter kan ge nitritspikar, men tre fiskar? Lite mera information krävs nog, vilket filter används och hur mättes nitrithalten? Hur stora är fiskarna?

                      /Tobbe


                      Kommentar

                      • Rufus
                        • January 2005
                        • 866

                        #12
                        Syrebrist är det nog inte men maxad syrenivå kan ju hjälpa upp situationen både för nitrifikationsbakterier ( och indirekt på verka nitritnivån) och fisk om de har fått men av nitriten då den orsakar syrebrist i fisken. Men första åtgärd är givitvis att få ner nitritnivån.
                        Senast redigerad av Rufus; 29 November 2016, 17:08.
                        // Annicka

                        Kommentar

                        • KJE
                          • August 2013
                          • 1066

                          #13
                          Sera Bio Nitrivec har fungerat bra för mig när jag har haft problem med nitrit
                          Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                          Kommentar

                          Arbetssätt...