CO2 i kranvatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • BluesBoy
    • January 2004
    • 2559

    CO2 i kranvatten

    Hej alla!

    Jag håller på att trimma in mitt växtkar för fullt och blev ikväll lite lagom förvirrad/förvånad.

    Har ganska stor växtmassa och har kämpat rejält senaste veckorna med mäsk för att mätta hungriga kolmunnar. Bubblet har varit sparsamt.

    Idag har jag pumpat i en extra "halvdos" PMDD utan vb och bubblet satte fart ordentligt (champangne) någon timma senare. Glad i hågen drog jag slutsatsen att jag på senare tid haft näringsbrist i ett CO2-mättat kar, uppdaterade min Blog och var ordentligt nöjd att se bubblet i relaxfotöljen.

    Men, så slog det mig:
    Senaste mäsksatsen (10L) ebbade ut till helgen och byttes igår. Hur har jag det med CO2 egentligen?? Mäter PH och till min förvåning har jag inte löst något att tala om!! Hur kan jag ha sån fart på bubblet nu då?

    Till frågan:
    Kan man verkligen gå efter CO2 tabellen för att bestämma kran(brunn)vatten? Mitt PH håller 8,3 KH mäter jag till 8-9. HCO3 ligger på 190 mg/l.

    Angenämt problem men kan jag verkligen ha gott om CO2 i vår brunn?
    BluesBoy
    http://www.bluesboy.se
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Ja, brunnsvatten är ofta just övermättat på koldioxid, och praktiskt taget syrefritt.
    Det som talar emot det, är att ditt pH ligger på 8.3; får du det värdet om du mäter direkt när vattnet kommit ur kranen, eller blir det det när vattnet luftat sig?
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • BluesBoy
      • January 2004
      • 2559

      #3
      Azur: Jag famlar som vanligt i mörker. Har en digital ph-mätare som visar 8,3 i kran och ikväll otroliga 8,0 i karet.
      Jag har inte fått tummen ur ännu för att kontrollera min mätare men till saken hör att vår labbrapport från vattenanalys av vattnet säger pH=8,3. Vattnet tappades (fullt) upp på labbflaska och skickades till labb. Om vattnet kan luftas innan test vet jag ej.

      Jag får ta mig i kragen och skaffa ett kompletterande pH-test snarast. Att justera in växtkar utan att lita på pH/kH är dömt på förhand. Ville bara kolla om det verkligen kan vara så mycket CO2 i brunnsvattnet.
      BluesBoy
      http://www.bluesboy.se

      Kommentar

      Arbetssätt...