Hjälp!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pontus_98
    • July 2016
    • 41

    #16
    men det blev typ litte gul/vitt grumligt så då åkte jag in te zoo och dom sa bytt filter så då gjorde jag det var det fel gjort av mig?

    Kommentar

    • Gäst

      #17
      Här får du en länk så du kan hitta inlägg som förklarar det där med kvävets kretslopp (det där om nitrit, nitrat och bakterierna)

      Kommentar

      • Pontus_98
        • July 2016
        • 41

        #18
        klarar sig malwi cikliderna sig utan mat på 2,5 vecka? och nersläckt?

        Kommentar

        • Gäst

          #19
          Ursprungligen postat av Pontus_98
          inget nitrit eller nitrat i min malawi tank men ska jag testa å mata imorn och sedan mörklägga i någon vecka ?
          Bra att du har koll på nitriten. Var försiktig med matningen och fortsätt mäta nitrit tills ditt akvarium har fått en fungerande biologisk filtrering igen. Nitriten är farlig för fiskarna och som Kjell säger så är nog själva mjölkigheten inte så farlig för fiskarna. Den försvinner nog igen när du fått rätt typ av bakterier i ditt akvarium.

          Kommentar

          • Pontus_98
            • July 2016
            • 41

            #20
            okay men just nu är det 0 på mitrat och nitrit? sen har jag 8,0ph 10dkh verkar la ok?

            Kommentar

            • Pontus_98
              • July 2016
              • 41

              #21
              så det är inte farligt som vattnet är nu i burken? det är bara farligt om det kommer nitrat och nitrit i?

              Kommentar

              • Gäst

                #22
                Ursprungligen postat av Pontus_98
                men det blev typ litte gul/vitt grumligt så då åkte jag in te zoo och dom sa bytt filter så då gjorde jag det var det fel gjort av mig?
                Ja man kan inte byta ut ett filter så. Det borde dom kanske ha berättat när dom gav dig det rådet. Om man ska byta ut ett filter så kör man dom om möjligt parallellt i några veckor så att inte alla dina nitrifikationsbakterier dör. Ett alternativ är att använda filtermedia från det gamla filtret och sätta in i det nya.

                Kommentar

                • Pontus_98
                  • July 2016
                  • 41

                  #23
                  har inte dom dött plockade ur det filtret kanske 4 timmar sedan?
                  men fortfarande fuktigt

                  Kommentar

                  • Gäst

                    #24
                    Ursprungligen postat av Pontus_98
                    klarar sig malwi cikliderna sig utan mat på 2,5 vecka? och nersläckt?
                    Ja om dom är i god kondition så klarar dom sig flera veckor utan mat men det är en påfrestning och kanske inte nödvändigt om du matar sparsamt samt håller ögonen på nitrithalten.

                    Ursprungligen postat av Pontus_98
                    så det är inte farligt som vattnet är nu i burken? det är bara farligt om det kommer nitrat och nitrit i?
                    Förmodligen inte. Det är en gissning eftersom vi inte vet exakt vad det är. Fiskarna ser väl pigga ut och då är det förmodligen inget problem. Jag skulle göra delvattenbyten ganska ofta. Tvätta inga filter och gör inte rent sanden eller något annat.

                    Kommentar

                    • Pontus_98
                      • July 2016
                      • 41

                      #25
                      delvattenbytte? menars med?

                      Kommentar

                      • Pontus_98
                        • July 2016
                        • 41

                        #26
                        kanske blir så om man har det tänt för mycket?

                        Kommentar

                        • Gäst

                          #27
                          Ursprungligen postat av Pontus_98
                          har inte dom dött plockade ur det filtret kanske 4 timmar sedan?
                          men fortfarande fuktigt
                          Vet ej. Kan inte svara. Jag skulle själv inte våga sätta tillbaka det efter så lång tid, vem vet det kanske är giftigt och fullt av anaeroba bakterier nu. Kanske någon annan som vet.

                          Kommentar

                          • Gäst

                            #28
                            Ursprungligen postat av Pontus_98
                            delvattenbytte? menars med?
                            Byt ut en mindre del av akvarievattnet.

                            https://www.google.se/search?q=site%...delvattenbyten

                            Kommentar

                            • Pontus_98
                              • July 2016
                              • 41

                              #29
                              ser ut så här inte mitt kar https://www.google.se/search?q=gruml...zrn0qagtdvM%3A

                              Kommentar

                              • Gäst

                                #30
                                Ursprungligen postat av Pontus_98
                                kanske blir så om man har det tänt för mycket?
                                Min teori är som sagt att det beror på att ditt akvarium ännu inte hade hunnit komma i biologisk balans i kombination med att du bytte filter.

                                Om det är en algblomning som du fått så tycker jag nog att det skulle varit grönt.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...