Räkna om alkanitet till kH

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • izac
    • April 2003
    • 756

    Räkna om alkanitet till kH

    Hej.. Jag vet inte om mitt exakta kH värde.
    Jag bor i stockholm så jag gick in på http://www.stockholmvatten.se och fann en hel del info, bland annat alkaniteten..
    Alkalinitet HCO3 46 (ppm) mg/l i dricksvattnet.

    1°KH=17.86 ppm CaCO3. Fungerar det att göra så här: 46/18 = 2,5 KH?
    Eftersom alkaniteten var uppmätt i HCO3 bör det inte vara exakt samma, men ger det ett närmevärde?
  • heeke
    • April 2003
    • 5033

    #2
    Det borde bli exakt 46/17.86 = 2,5756....

    Det är i sig inte HCO3 eller CaCO3 som ger alkalinitet/karbonathårdhet utan det är bara olika enheter av samma sak.
    Om "all" alkalinitet berodde på HCO3 skulle det motsvara 46ppm, men det är fler faktorer som bestämmer alkalinitet, tex CaCO3.
    Man skulle istället kunna använda CaCO3 som en enhet och få samma värde, dvs 46ppm. Det är altså inte H++ resp Ca++ som påverkar alkaliniteten utan det är CO3--,

    DVS:
    46ppm HCO3 motsvarar 46ppm CaCO3 vad det gäller karbonathårdhet.

    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

    Kommentar

    • izac
      • April 2003
      • 756

      #3
      ok.. Så det blir alltså (ca) 2,5 i kH?
      Enklaste sättet att höja kH? (billigaste)

      Kommentar

      • heeke
        • April 2003
        • 5033

        #4
        Ändrade lite ovan, var kanske otydlig....

        Enklast är väl bikarbonat som du köper på ICA, eller Konsum om du föredrar det.

        Tänk på att även pH höjs, dock max till ~8.3
        heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

        Kommentar

        • heeke
          • April 2003
          • 5033

          #5
          Här är en annan tråd som tar upp en hel del om pH/KH
          Den är lite tjafsig i början men riktigt informativ i slutet, om du orkar så långt
          http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=20316&whichpage=1&SearchTerms=b ikarbonat
          heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

          Kommentar

          Arbetssätt...