lätt orange på nitrittestet.. vattenbyte?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PeterW
    • August 2002
    • 630

    lätt orange på nitrittestet.. vattenbyte?

    akvarievattnet stått 1 vecka, 30% gammalt akvarievatten + 1 pump (1200l/h) som gått i tidigare akvarium.

    vattenbyte eller inte? o i sånna fall hur mkt?

    300 liter med:
    Labidochromis caeruleus (golden), Copadichromis azureus , fossorochromis rostratus,aulonokara jacobfreibergi "eureka" och några Ancistrus dolichopterus
    .-.-.-.-.-Peter...
  • kilova
    • March 2002
    • 87

    #2
    Än behöver du inte göra något, ta det bara väldigt försiktigt med matningen, om nitriten ökar byt då med gammalt akvarievatten, jag tycker inte du ska byta vatten första månaden fast du har 30% gammalt akvarievatten,mät nitriten varje dag,
    Lycka till med det nystartade akvariet.
    mvh kim

    Kim http://w1.456.telia.com/~u45606635/tropheus.htm
    Mvh Kim
    Tropheus moori golden kazumba F1 ,,Tropheus moori kejsare ,,Tropheus moori bärnsten F1,, Tropheus moori white limespot (Mwerazi) VF ,,Tropheus dubosi F1 ,,Tropheus Black kiriza VF ,,Tropheus red chimba F1 ,,Tropheus black pemba F1

    Kommentar

    • PeterW
      • August 2002
      • 630

      #3
      ok, då tar jag det lugnt...
      ska jag fortsätta mata med räkmix 1 gång om dagen (äts upp på 2-3 minuter)?

      jag vill inte mata för lite, utan jag vill helst att mina fiskar ska få en jämn och näringsrik kost så de får så fina färger som möjligt..

      jag har ett 160 liters som står, där kan jag ju ta vatten ifrån då o då...

      300 liter med:
      Labidochromis caeruleus (golden), Copadichromis azureus , fossorochromis rostratus,aulonokara jacobfreibergi "eureka" och några Ancistrus dolichopterus
      .-.-.-.-.-Peter...

      Kommentar

      • kilova
        • March 2002
        • 87

        #4
        Jag tycker att du ska använda torrfoder eller flingor första månaden räkmixen skitar ner väldigt mycket och det är inte bra när inte bakterierna har kommit igång riktigt ännu ,att du fått lite nitrit nu beror säkert på att du matar med räkmix.färgerna på fiskarna blir inte sämmre för att du matar lite eller om du skulle använda torrfoder i 1 månad.
        mvh kim

        Kim http://w1.456.telia.com/~u45606635/tropheus.htm
        Mvh Kim
        Tropheus moori golden kazumba F1 ,,Tropheus moori kejsare ,,Tropheus moori bärnsten F1,, Tropheus moori white limespot (Mwerazi) VF ,,Tropheus dubosi F1 ,,Tropheus Black kiriza VF ,,Tropheus red chimba F1 ,,Tropheus black pemba F1

        Kommentar

        Arbetssätt...