Första vattentestet - CO2 nästa?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Holmby
    • February 2004
    • 1118

    Första vattentestet - CO2 nästa?

    Jag har precis gjort ett första vattentest. Jag använde Tetratest provstickor. De visar pH, KH, GH, NO2 och NO3.

    Jag hade:
    25 mg/l NO3
    0 mg/l NO2
    mellan 6 och 10 i GH
    mellan 6 och 10 i KH
    mellan 7,6 och 8 i pH

    Det är lite svårt med exakta värden med dessa stickor, men om jag förstått saken rätt när jag läst olika CO2 trådar här på Zoopet så är mina vattenvärden lämpliga för CO2. Jag vill leka lite med hemmabyggd CO2 anläggning ju....

    Mitt GH och KH är ju relativt högt, och så även mitt pH.
    Är det någon som har en uppfattning om hur många bubblor jag kan köra genom ett 60 liters akvarium?
  • Peter_F
    • October 2003
    • 693

    #2
    "....så är mina vattenvärden lämpliga för CO2."

    Nja, det är väl inte riktigt det det handlar om. För det första är provstickor inte vidare noggranna. Ska du "leka" med CO2 är det viktigt att du kar koll på ditt PH. Nästa grej att tänka på är vilket PH vill dina firrar ha. Du säger att du har mellan 7,6 & 8. Det är ganska grov höftning när du ska börja med CO2-gödning.

    Det som händer när du pumpar i CO2 är att du sänker ditt PH. I ditt fall har du så pass högt KH så du riskerar inte jojo-effekt på PH, vilket kan vara livsfarligt för dina firrar.

    Börja med att skaffa ett BRA PH-test typ JBLs eller Nutrafin som är mer noggrant. (typ PH 6-7,6 på skalan)

    Antalet bubblor är väldigt individuellt och egentligen inte intressant i det här läget. Det som är intressant är vilken upplösning du lyckas få. Dvs hur mycket DITT PH sänks vid en viss mängd CO2. När du väl vet det kan man testa att sakta öka bubbeltakten.

    Misstänker att du ska köra med mäskblandning. Ganska svårt att reglera mängden med antalet bubblor, plus att jäsningstaktet är ojämn. Vilket självklart påverkar mängden CO2 du lyckas utvinna.

    Inte meningen att skrämma upp dig, utan att du ska ha koll på vad du gör och hur det påverkar ditt kar. Vill ju inte ta kål på de små liven...
    "Ibland så tror jag att jag förstår precis allt, sedan återfår jag medvetandet"
    Ta en titt på Min Zoon & Min Sida

    Kommentar

    • Holmby
      • February 2004
      • 1118

      #3
      pH mellan 7,6 och 8 är ju ändå åt det basiska hållet. Så vad jag menar är att jag har lite att "ta av" innan jag får surt vatten.

      Jo, visst är det mäskblandning jag skall prova med. Och jag tänker också köpa ett mer exakt pH-test. Jag skaffade stickorna för att få en överblick över flera värden. Nu vet jag att jag kan sänka pH lite utan att vattnet blir surt, jag vet också att jag har relativt bra buffringskapacitet.

      Jag tänket börja lite försiktigt med en syresten eller alträbit ca halvvägs ned i vattnet.

      Kommentar

      • Peter_F
        • October 2003
        • 693

        #4
        Mät ditt PH-värde både på morgonen och kvällen, för att se hur mycket det fluktuerar över dygnet. Med såpass högt KH tror jag inte att du får någon drastisk sänkning av PH, med en syresten.

        Hur har du ditt utblås till filtret? Lite krusningar på ytan syresätter vattnet utan att vispa ut CO2n. Håll koll på firrarna om de "kippar efter luft" eller är ovanligt slöa.

        Lycka till me' växterna.
        "Ibland så tror jag att jag förstår precis allt, sedan återfår jag medvetandet"
        Ta en titt på Min Zoon & Min Sida

        Kommentar

        • mgrant
          • July 2003
          • 475

          #5
          Jag måste bara kommenterar dina värden "25 mg/l NO3" är lite högt. Jag skulle nog göra ett vattenbyte för att försöka komma ner till runt 5 mg/l NO3.
          Tänk på att när du börjar med CO2 så ska du även öka på gödningen annars kommer du bara få alger. Lycka till :-)
          Akvarium=300 L Pumpar=Fluval 304 + Aquaclear 404 med filterkammare.
          Fisk= 10 Malawi + 4 Glödbandstetror + 3 Blackmolly + 9 Malar.

          Kommentar

          Arbetssätt...