uppstart....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Linus Skärbring
    • January 2004
    • 96

    uppstart....

    skall starta upp ett karantänkar där jag ska låta nyinköpta fiskar gå.

    hur ska jag göra för att starta upp ett sådant.

    ´det räcker väl knappast med att bara köra runt färskvatten genom filterna..

    räcker det med vattenberedningsmedel typ aquatan för att komma i balans?
  • steffo
    • September 2003
    • 60

    #2
    ta vaten från burken firrarna ska nes i samt lite grus från den så kommer bakteriefloran igång ordentligt. jag hade även använt vattenberedningsmedel för att vara på den säkra sidan...
    life's a bitch, 'n then u die. so f**k d world 'n lets get high!

    Kommentar

    • steffo
      • September 2003
      • 60

      #3
      som alltid bra med några växter oxå förstås om firrana tillåter sådant
      life's a bitch, 'n then u die. so f**k d world 'n lets get high!

      Kommentar

      • Linus Skärbring
        • January 2004
        • 96

        #4
        skall köra ett rent kar utan växter och grus....

        men vatten från den sstora tanken var nog en bra idee`

        Kommentar

        • Kramfors
          • January 2003
          • 7265

          #5
          Min uppfattning är att alltid ha nya fiskar i karantän.
          Som karantän kan man ha någon form av kärl eller akvarie, en nackdel med ett akvarie är att det inte är insynskyddat vilket kan stressa fiskarna.
          Det finns ingen anledning att ha en karantän i gång om man inte avser att få sjuka fiskar eller köpa nya, däremot så ska man ha ett filter i något akvarie avsett att användas i en ev. karantän.
          När man köper en fisk så kan man ta vatten från ett akvarie fyller på med lika mycket rent vatten och flyttar över filtret till karantänen.
          Det finns alltid en viss uppsättning bakterier i vattnet.
          Dessutom kan fiskar bära med sig en egen uppsättning på sig och i sig.
          Ett sätt att upptäcka ev. smitt är att ta en av fiskarna och flytta till karantänen det ger en möjlighet att snabbt upptäcka eventuell korssmitta och vid behov behandla därefter.
          Att ta grus från ett annat akvarium innebär en risk att det följer med bakterier/parasiter till karantänen.
          En karantän ska nog inte ha grus eller sand där bakterier/parasiter kan föröka sig.
          Vitaprick är en parasit som lätt kan drabba fiskar efter tex transport därför bör karantänens vatten vara minst 25 grader.
          Vid den temperaturer är de flesta parasiters reproduktionstakt hög och de ger sig därför snabbt till känna och kan behandlas.

          Man kan också utgå från en karantän med rent nytt vatten och under en längre tid "koppa" in de nya fiskarna så de får uppdatera sitt immunförsvar mot dina gamla fiskar.

          I en sjuk karantän ska man har rent optimalt vatten med syresten, och regelbundet byta vatten.

          Tänk på att karantänen ska ha egna håvar, kärl, rena händer, osv.
          När man har flera akvarium är det en fördel ur risken för smitta att varje akvarium har sina egna tillbehör, eller att de rengörs i hett vatten efter användning.
          http://www.kramforskoi.com/

          Kommentar

          • Linus Skärbring
            • January 2004
            • 96

            #6
            tack för svaret "frog"
            har kört i ca 70liter från min stora tank i 112l karantänen
            ska trycka i fisken på lördag,,, det bör väl räcka eller ska jag byta ut ytterligare vatten tycker du?

            Kommentar

            Arbetssätt...