Vattnet gul/grönt efter medicinering!!! Hjälp

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Billabong
    • March 2004
    • 5

    Vattnet gul/grönt efter medicinering!!! Hjälp

    <font face="Verdana"><font face="Verdana">Hej!

    Jag har fått mitt första,(och antagligen inte sista), problem med mitt 240 liters akvarium inköpt för en månad sen.
    Det var så fint de första 2 veckorna och fiskarna trivdes,(har satsat på ciklider).
    Sedan märkte jag att en av mina lombardi-ciklider började matvägra och stryka sig mot stenar. Då fick jag tipset om att använda en Sera produkt- Costapur.
    Gröm som man är som akvarist, hällde jag i medicinen rätt ner i akvariet- hade alltså inget karantän-akvarie. Jag följde anvisningarna på flaskan och fisken blev faktiskt bättre redan efter 2 dagar. Senare fick jag veta av min zoo-affär att det säkerligen var ett stress-symptom och ingen sjukdom... Men men, gjort var ju gjort. Dagen efter jag droppat i dom sista dropparna gjorde jag ett delvattenbyte, sköljde ur filtren och satte i aktivt kol för att rensa medicinrester... trodde jag! Dagen efter vattenbytet började vattnet bli dimmigt, sen grumligt, te-färgat, gult och nu gulgrönt! Jag tömde då ur säkert 70% av vattnet och tillsatte nytt med vattenberedningmedel i. Pumpen verkar funka som innan- har ett bra flöde, har en Fluval 304. Vattenrprovet jag lämnade till zoo-affären visade inget förutom att det kanske var lite mjukt. Vet nån om sånadär Aqua-clear medel funkar i såna här situationer? Alltså sånt som binder grumlingar och sånt?
    Har bytt vatten 3 gånger nu och det blir lite bättre för stunden men redan efter nån timme så är jag tillbaka på noll igen! Kan det vara medicinrester eller är det nåt annat som spökar? Är det någon som kan vara snäll & hjälpa mig?!

    Ytterst tacksam för svar!</font id="Verdana"></font id="Verdana">
    .::B I L L A B O N G::.
  • Lisaplisa
    • May 2003
    • 75

    #2
    Är akvariet nytt och du har bytt så mycket vatten så har du antagligen inte kunnat byggt upp något biologiskt system i ditt akvarium. Om vattenvärdena är ok och fiskarna mår bra så är det nog bara att vänta. Håll koll på nitritvärderna, och gör vattenbyten varje vecka, och var tålamodig. Naturen kan sköta ganska mycket själv, man måste bara låta den få göra det. Jag hade också problem med det i början, när man fixar ett problem så orsakar man ett annat.
    Jag hoppas att det löser sig om ett tag,
    Lisa
    140 L honungsgurami, ancistrus
    45 L guppys
    15 L karantän el. lek

    Kommentar

    • Billabong
      • March 2004
      • 5

      #3
      Tack Lisa för ditt tips! Finns det någon annan som har nåt annat tips eller trix hur man kan få tillbaka sitt klara vatten så svara gärna ni också! Tack igen.
      .::B I L L A B O N G::.

      Kommentar

      • Kusten
        • February 2004
        • 75

        #4
        Mitt vatten va dimmigt och disigt (mera vitt än grönt) och jag använde clearing preparat och det blev INTE bra. Misstänker att jag hade infusorier (små små djur), så det va kanske därför det inte hjälpte. Har dock hört att det ska hjälpa jätte bra... Har burken kvar om du vill testa, finns i Sundbyberg. Något som jag lärt mig efter att haft grumligt vatten lite då och då är att BARA TA DET LUNGT. Det är lätt att man drabbas av panik (ingen skämt...) osv men så länge inte fiskarna dör så har du ju tid på dig att lösa problemet... Regelbundna vatten byten, varken mer eller mindre än vanligt. Inte ha belysningen tänd mer än 10-12 timmar. Lycka till!

        Kommentar

        • Billabong
          • March 2004
          • 5

          #5
          Det har löst sig nu. Vet inte om det var svävalger eller infusiorer- men mörkläggning och inget matning på 4 dagar gjorde susen och vattnet är helt klart! Det har nu varit igång 5 dagar utan att det blivit någon försämring så förhoppningsvis håller det i sig! Glad är jag iallafall! Tack för era tips!
          .::B I L L A B O N G::.

          Kommentar

          Arbetssätt...