Hjälp komma igång med PMDD

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Peter_F
    • October 2003
    • 693

    Hjälp komma igång med PMDD

    Har tidigare kört med enbart CO2 och TMG. De senaste veckorna har jag märkt att tillväxten har avstannat, även om det bubblar för fullt. Växterna verkar tyna bort i topparna på de gamla bladen.

    Har införskaffat ingred. till PMDD och tänkte antingen komplettera TMGn eller prova att byta helt.

    Så här ser det ut idag.

    Belysning: 0,52w/l
    KH: 5
    FE: 0,25 mg/l
    NO2: <0,3 mg/l
    NO3: <20 mg/l
    PO4: 0,25 mg/l
    PH: 7,0
    Vattenbyte 1ggr/vecka 90L/210 (Karet är på 300)


    Det jag behöver hjälp med är analys av läget och tips på åtgärd.


    Mvh
    Peter

    "Ibland så tror jag att jag förstår precis allt, sedan återfår jag medvetandet"
    Ta en titt på Min Zoon & Min Sida
  • Thomaslj
    • May 2003
    • 704

    #2

    Kolla in hjortgatans pmdd kalkulator, där är allt du behöver... du bara fyller i luckorna angående volym m.m..
    Står rekommenderande värden samt hur hur mycket du ska lägga i för att uppnå dessa.

    http://thomaslj.blogspot.com - Mitt 240 L

    Kommentar

    • Peter_F
      • October 2003
      • 693

      #3
      Jo... jag har kalkylatorn men blir inte redit klok på justeringar och sånt. Jag åberopar mitt citat i signaturen =D

      Är inte så haj på vattenkemi.
      "Ibland så tror jag att jag förstår precis allt, sedan återfår jag medvetandet"
      Ta en titt på Min Zoon & Min Sida

      Kommentar

      • Thomaslj
        • May 2003
        • 704

        #4

        Justeringsfaktorn i kalkylatorn hänvisar till hur stor dos du vill lägga i. I början bör man bara lägga i halv doser för att testa sig fram.. dvs 0,5 i justeringsfaktor. sen när du vill gå upp i fulldoser höjer du den till 1,0. Sen om du har massa ljus o co2 och vill köra dubbla fulldospulser så kan du ju höja den till 2,0.

        Det du räknar ut i kalkylatorn är hur mycket näring du ska lägga i för det "nya" vattnet efter vattenbyte.. finns en sektion i kalkylatorn där du skriver in hur mycket vatten du bytar och hur ofta. För att detta ska stämma bör du då följa detta o byta regelbundet=).

        Avdelningen längst ner är avläsningen, dvs där det är uträknat hur mycket näring av de olika ämnerna som du ska lägga i karet. I kolumnen till höger är det o koncentrerad form.. dvs om det står att du ska lägga i t.ex 1 ml KNO3, 0,7 ml micro+, m.m... så e det bara o slänga det i karet..

        jag brukar personligen blanda ut det i en liten flaska för sig o skaka, innan jag slänger i det i karet så det löses upp ordentligt.

        http://thomaslj.blogspot.com - Mitt 240 L

        Kommentar

        • Peter_F
          • October 2003
          • 693

          #5
          Tack Thomas,

          Körde ett test ikväll. Får se om det hjälper =D
          "Ibland så tror jag att jag förstår precis allt, sedan återfår jag medvetandet"
          Ta en titt på Min Zoon & Min Sida

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            Dina uppmätta värden ser nära nog helt perfekta förutom nitratet som är en aningen högt. Bubblet är lovande.

            Vilka växter är det som påvisar topproblem på de gamla bladen?

            Jag gissar ändå på fosfor, trots att testet visat 0,25 ppm.

            Det är ganska typiskt när det växer som sjutton under en tid där allt fungerar som det ska och tillväxten sedan tvärstannar trots fortsatt TMG. Att nitrathalten börjat klättra upp runt 20 ppm tyder helt klart på en fosforbegränsning då kväveupptaget brukar avstanna ganska markant när fosforn är slut. I samma veva, om allt iövrigt ser kanon ut med bubbel etc, brukar hårda prickalger vara de mest visuellt synliga algerna.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • Peter_F
              • October 2003
              • 693

              #7
              Hehe.. Man skulle kunna tro att du har varit här och kollat defdac.
              Har haft prickalger på glaset 1,5 - 2 veckor nu. Upptäckte en annan rackare ikväll på nålgräset. Trodde först att toppen hade kroknat. Sitter EN trådalg på toppen.

              Det är huvudsakligen min svärdplanta som trilskas. Kan även se antydningar på Skruvvallisneria.

              En orsak, som jag spontant kommer på, till förhöjda NO3-värden kan vara att provar en ny bottengödning. Väntar på besked från tillverkare om innehåll. Ferti Stick från Aquatic Nature.

              Körde i en laddning K2SO4, MGSO4, Micro+ ikväll. Provar PO4 imorgon efter jobbet.
              "Ibland så tror jag att jag förstår precis allt, sedan återfår jag medvetandet"
              Ta en titt på Min Zoon & Min Sida

              Kommentar

              Arbetssätt...