grummligt vatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Busta
    • February 2004
    • 27

    grummligt vatten

    jag har ett 112 liters akvarium som är drygt en månad gammalt och tycker att jag har grummligt/dimmigt vatten... har en Eheim pump som pumpar 8.3 l/min och det borde räcka tror jag. filtret i den pumpen är ett standard. byter 30% vatten varje vecka. behöver jag ett bättre filter? vad rekomenderas? eller ska jag byta vatten oftare? eller vad har ni för ideér? blir tacksam för hjälp!
  • Busta
    • February 2004
    • 27

    #2
    kan man modifiera filtret i pumpen så det blir bättre?

    Kommentar

    • malawi´n
      • August 2003
      • 1643

      #3
      vad är det för ngn filtervolym? Oftast är de rekommenderade pumparna alldeles för små när det gäller filtervolymen, men tillräckliga när det gäller pumpkapacitet.
      Man kan självklart göra större filter, men då kommer man in på andra saker...(orkar inte prata om det idag, sök på zoopet...)
      Jag skulle skaffa ett pumphuvud och bygga en helt egen pump...
      Då kan du ha hur stort filter du vill (halva karet=)
      Björn Forsberg

      Kommentar

      • Busta
        • February 2004
        • 27

        #4
        jag kör med dethär filtret:
        http://www.eheim.com/Zubehoer.cgi?Mode=zeige&welches=2010&Filter=Gesamt liste

        ge mig förslag hur man skulle kunna öka filtervolymen? eller nått extra-filter av nått slag?

        Kommentar

        • dgqlof
          • November 2003
          • 1344

          #5
          Det beror på lite olika saker, men är grumligen gråvitaktig utan synliga partiklar skulle jag rekommendera att göra ett uppehåll i vattenbytet på 2-3 veckor för att se om det gör någon skillnad. Oftast blir vattnet kristallklart om man låter akvariet var i fred ett tag.

          Kommentar

          • Busta
            • February 2004
            • 27

            #6
            Ursprungligen skickat av dgqlof
            Det beror på lite olika saker, men är grumligen gråvitaktig utan synliga partiklar skulle jag rekommendera att göra ett uppehåll i vattenbytet på 2-3 veckor för att se om det gör någon skillnad. Oftast blir vattnet kristallklart om man låter akvariet var i fred ett tag.

            tack för svaret! jag ska göra som du sa.

            Kommentar

            • Kramfors
              • January 2003
              • 7265

              #7
              Ett klart vatten är inget tecken på att det är ett bra vatten.
              Slå upp ett glas ammoniak och se vad klart det är, men inte är det bra för fiskarna.
              Men däremot ett vatten med alger och infusorier det lever.
              http://www.kramforskoi.com/

              Kommentar

              • dgqlof
                • November 2003
                • 1344

                #8
                Ursprungligen skickat av Kramfors
                Ett klart vatten är inget tecken på att det är ett bra vatten.
                ...Men däremot ett vatten med alger och infusorier det lever.
                Förvisso helt sant, men de flesta akvarister är (tyvärr) nog mer esteter än biologer, annars hade det inte funnits alla "killer"-preparat mot alger, snäckor och annat.

                Kommentar

                • Kusten
                  • February 2004
                  • 75

                  #9
                  Poängen med att låta vattnet vara är väl att om man misstänker att det är infusorier som gör vattnet disigt så brukar de oftast dö av om de inte får så mycket syre, som det blir av ett stort vattenbyte. min teori iaf.

                  Kommentar

                  • Kusten
                    • February 2004
                    • 75

                    #10
                    Den kan ju också vara damm från sanden eftersom det är så nystartat. I så fall försvinner det lite med varje vattenbyte ju. Lycka till!

                    Kommentar

                    • heeke
                      • April 2003
                      • 5033

                      #11
                      Slå upp ett glas ammoniak och se vad klart det är...
                      Jo, jag vet att det är kallt i norrland, men kallare än -32°C är ju inte så vanligt i Kramfors.
                      Ammoniak har en kokpunkt på ca -32°C (vid normalt tryck) så för att hälla upp ett glas krävs det alltså en temp lägre än -32°C annars är ammoniaken gas.

                      Visst är det kul att lära sig någonting nytt!

                      heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                      Kommentar

                      Arbetssätt...