Nitrivec och Aqutan?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kampfisken
    • September 2003
    • 666

    Nitrivec och Aqutan?

    Slog till och köpte en stor flaska Sera Nitrivec häromdagen och läste mest på kul den bruksanvisning som medföljde i kartongen. Till min förvåning stod det att "vid hög nitrithalt tillsätt omedelbart 50 ml Nitrivec <b>OCH</b> 50 ml Aqutan per 100 liter vatten". Jag visste sedan tidigare doseringen med Nitrivec, men att man dessutom ska hälla i Aqutan vid nitrittoppar gör mig förbryllad. Så vitt jag vet har Aqutan ingen nitritsänkande eller ammoniumsänkande effekt, varför "ska" man då hälla i detta då man behandlar en nitrittopp med Nitrivec? Kanske för att Aqutan "reparerar" det slemhinneskikt som höga halter av ammonium skadar? Någon som kan komma på varför Sera har skrivit att man både ska använda Nitrivec och Aqutan vid nitrittopp?
    Malawi, Amazonas, Sällskapsakvarium, Sydamerika, Asien.
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    Kanske för att Aqutan "reparerar" det slemhinneskikt
    Ja.
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • kampfisken
      • September 2003
      • 666

      #3
      Borde väl kanske vara den enda vettiga förklaringen?
      Malawi, Amazonas, Sällskapsakvarium, Sydamerika, Asien.

      Kommentar

      • Svärmor
        • November 2003
        • 33

        #4
        VAD använder man alla dessa olika preparat till? Det enda jag provat (och lyckats förstå användningsområde för) är sånt mot snäckor. Det hjälpte inte så mycket kan jag säga.... Snäckfällan var ännu värre - två Black Molly kom in och kom aldrig ut...

        Men vad har man alla dessa preparat till? Sånt mot vita prick sjukan har jag sett , men behövs alla dessa olika burkar och flaskor som det finns hyllmeter av hos akvarieaffären? jag är ju inte så väl insatt så därför undarar jag. Det kanske finns nåt där för mitt gröna sken i karet - hmmmm....

        //Svärmor

        Kommentar

        • cactuzz88
          • September 2002
          • 468

          #5
          gröna sken.. om det är svävalger så finns det preparat men det bästa sättet är mörkläggning + 25% vatten varje dag i nån vecka.. det funkade perfekt för mig..
          Och angående preparat:
          Jag använder vattenberedningsmedlet aqua plus och det tycker jag funkar utmärkt.
          sen använder jag ju också TMG till mitt växtkar.
          Men klart man klarar sig utan preparat, men det underlättar i vissa fall..
          //Cactuzz88
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=94433
          http://hem.passagen.se/gaf1/
          http://www.akvarie.sidan.nu

          Kommentar

          • Marie J
            • January 2004
            • 10616

            #6
            Nitrivec är för att minska nitrit och för att förebygga nitrit.
            Aqutan är ett vattenberedningsmedel som används vid vattenbyten till alla kar.
            /Marie.

            Min zoon Mina hundar Min Dagbok
            En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

            Kommentar

            • Svärmor
              • November 2003
              • 33

              #7
              Tack för förklaringar Jag börjar fatta... Mitt gröna sken - jag skrev mer på det under tråden "grönt och grumligt vatten" och då skrev jag så här:

              Jag har letat efter andra som har grönt vatten och hittade det här, men min fråga blir ändå lite annorlunda, särskilt efter att ha sett bilderna som finns länkade.

              Mitt akvarium är klart och fint och jag har med teststicka koll på att vattenvärde ligger inom gränsramarna och är OK. Men - det är som en grön lyster från akvariet och jag har funderat på vad det kan vara? kanske behövs annat ljus? Eller så kanske växterna är fel? Eller bakgrunden (grå brun nån bild av trädrott och sten)?

              Alger verkar det inte finnas i nån större mängd, mina gibbiceps sköter det. I mitt yngelkar så ser jag hur det blir utan malar och med mycket mat och sådana alger finns inte i sällskapskaret. Allting verkar bra, utom att jag tycker det är liksom ett grönt sken. Som jag inte känner igen från andra kar man ser.

              Finns det några goda råd??


              då det är så klart som det är så tvivlar jag på svävalger - men jag vet ju inte!

              Kommentar

              Arbetssätt...