Bikarbonat??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • akvariefisken
    • February 2004
    • 162

    Bikarbonat??

    Har hört att en del använder bikarbonat i sitt vatten?
    Varför?
    Vad har det för fördelar.

    vad jag har för fiskar ser ni ju nedan.
    Har ett Ph på ca: 7,5 - 8
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=161652
  • heljis

    • June 2003
    • 1150

    #2
    Har du dessa fiskar i samma akvarium? Det är absolut inte att rekommendera, då tex M. ramirezi och dina corydoras vill ha mycket mjuk och surt vatten (pH 5-6.5), medan dina metriaclima och labidochromis vill ha mycket hårt och basikt vatten (pH 7.5-8.5).

    I varje fall - som svar på din fråga, bikarbonat används till att höja vattnets pH-värde och dess karbonathårdhet. pH:t kan max höjas till 8.2 med bikarbonat.
    Så använd bikarbonat i det akvarie där du har dina malawiciklider (eller i det du kommer ha dem i om du har blandat nu )

    Mvh. Martin
    Martin Heljedal

    They can kill us. But they can't eat us, that's against the law.

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Ett långt större problem med den blandningen är att malawina kommer att spöa skiten ur fjärilarna.

      pH 7.5 funkar bara fint med alla de fiskarna, iaf om du inte tänker odla fjärilarna.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • akvariefisken
        • February 2004
        • 162

        #4
        Inga problem med mina firrar. Mina fjärilar får vara ifred. De andra verkar inte ens bry sig om att de finns till.
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=161652

        Kommentar

        • champ
          • May 2003
          • 167

          #5
          bikarbonat gör att det håller sig på ett stabilt phvärde me så de inte blir nån karusell... kul att malawi funkar med andra fiskar
          Inte alltid jag har rätt... men oftast

          Kommentar

          • heljis

            • June 2003
            • 1150

            #6
            Ursprungligen skickat av akvariefisken
            Inga problem med mina firrar. Mina fjärilar får vara ifred. De andra verkar inte ens bry sig om att de finns till.
            Mycket möjligt, men som en amerikan uttryckte sig på cichlid-forum.com (ang. förutsättningar liknande dina):
            You´ll have fish that are surviving instead of thriving.

            Dvs, du kommer ha fiskar som överlever istället för att trivas (fritt översatt ). Men, säger du att det går bra så är inte jag den att döma! Lycka till!

            Mvh. Martin
            Martin Heljedal

            They can kill us. But they can't eat us, that's against the law.

            Kommentar

            Arbetssätt...