Mitt akvarium är fyllt med dimmig mjölk!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jomi
    • February 2004
    • 29

Mitt akvarium är fyllt med dimmig mjölk!

Rubriken kanske inte är sann i praktiken, men det är faktiskt så det ser ut. Akvarievattnet är vitt, kanske inte helt mjölkvitt, men MYCKET ONORMALT vitt. Det är som någon tjock dimma som ligger i vattnet.

I akvariet har jag endast ett par stenar, sand, en pump och en doppvärmare. Detta installerade jag i söndags, då jag även tillsatte två påsar med bakteriekultur (en för filtret, en var för något annat).

Denna dimma uppkom igårkväll. Jag fattar alltså inte var den kommer ifrån. Grumlet som uppstod i söndags kväll när jag lade i bakterierna höll precis på att försvinna, och så kom det här nya vita på en gång!

Är det bara bakterierna som håller på att etablera sig, eller är det något annat som har tagit sig in i akvariet?

Min vattentemperatur är på 24,5 grader, och akvarielampan har är på från 07:00-22:00 (observera att jag är medveten om att fiskar och växter inte ska ha tänt så här länge).

Om detta som har hänt nu inte är normalt, vad gör jag för att åtgärda det?! Det ser inte alls trevligt ut - och jag tycker det luktar konstigt också!

Snälla, hjälp! Någon som har haft något liknande problem?
    105-liter Sydamerika med kardinaltetra, pleco och fläckig pansarmal + en drös med växter.
  • fredrikakesson
    • November 2003
    • 1363

Hej
    Mitt såg PRECIS likadant ut.Men jag kan trösta dig med att det nästa säkert är luftbubblor.Låt det stå 3-4 dagar så ska du se att det blir bättre för varje dag
    Fredrik

Kommentar

• Jomi
      • February 2004
      • 29

Det kan omöjligt vara luftbubblor. Ser inte alls ut som det.
      105-liter Sydamerika med kardinaltetra, pleco och fläckig pansarmal + en drös med växter.

Kommentar

• JE
        • January 2002
        • 719

Antingen så har ditt vatten reagerat kemiskt med de tillsatser du använt eller också har du råkat ut för en mycket kraftig infusorie tillväxt, räcker med ett förstoringsglas för att se om det är infusorier. Eller din sand kanske inte var ren eller innehöll fint sandmjöl...om det inte försvinner inom några dagar så får du nog starta om karet.

Mvh Janne
        http://www.goc.se

Kommentar

• elinor
          • February 2003
          • 1323

Jar varit med om detta ett par gånger. sr det ut som om någon hällt en liter mjölk i kanske?
          När vi fick detta så släckte vi ner karet helt och håller, täckte över karet med mörka lakan i ca tre dagar. Vi tände heller inte ljuset lika många timmar som vi hade haft det tänt innan. Vi liksom smög upp timmarna igen.
          Vad det kan bero på har jag ingen aning om. Kan inte så mycket om infusorier eller vad det heter, vet bara att zoobutiken rådde oss att göra på detta sätt. Hoppas att det löser sig!
          Varje gång jag hör ordet SPORTA måste jag tvätta munnen med choklad

Kommentar

• Jomi
            • February 2004
            • 29

Hmm ... idag ser vattnet mycket klarare ut! Men det stinker SKIT. S-K-I-T! Det luktar som ... som ... (går och luktar) ... inte riktigt som bajs, men nästan. Det luktar vidrigt! Jag fattar inte var lukten kommer ifrån, jag har gjort ett delvattenbyte på 25 liter och hoppas att det kommer hjälpa.

Men var kommer lukten ifrån? Akvariet har använts innan, men jag gjorde rent det TVÅ gånger jättenoggrannt innan jag började fylla på det med sand och vatten.

Det luktar ruttet. När jag var i USA för ett par år sedan besökte vi en indianby där hela byns avlopp var samlat i en damm. Akvariet luktar på nära håll precis som den dammen luktade.

Usch.

Kommentar

• champ
              • May 2003
              • 167

kan inte gruset vara dåligt tvättat?
              Inte alltid jag har rätt... men oftast

Kommentar

• akvariefisken
                • February 2004
                • 162

Jag fick samma sak med mitt nystartade på 375L.
                ganska säker på att jag hade skitigt grus.
                Nu efter ca: 3 veckor är vattnet kristallklart.
                Slamsug och gör 30% vattenbyte var 5é dag så blir det fint snart ska du se.
                Mitt blev det i alla fall....
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=161652

Kommentar

• Jomi
                  • February 2004
                  • 29

Wow!!!! Jag grävde runt i grusen igårkväll! Och idag är det helt klart, helt luktfritt. Det bara välvde upp en massa luftbubblor som hade lagrats i luftfickor i grusen. Skulle inte förvåna mig om lukten kom från denna luft i kombination till bakterierna.

Nu är det i alla fall fixat!

Kommentar

Arbetssätt...