Fosfat eller kvävebrist kanske?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #16
    Har du torv så kan du inte läsa ut CO2-halten med pH-mätningar.

    I ditt fall blir det sannolikt vid ett betydligt lägre pH än oss som kör utan andra pH-sänkande material. Förmodligen ska ditt permanenta CO2-test vara illgult när det är lagom med CO2, men detta är jag osäker på. Det är hursomhelst inte är ett direkt samband mellan pH, KH och CO2-halt när torv påverkar vattnet. Det *går* att kompensera en gnutta genom att räkna ut vid vilket pH-värde man har optimal CO2-halt (om man kan mäta CO2-halten genom titrering eller liknande) men det blir inte helt säkert. Kemisterna i forumet kan mer om detta.

    Jag skulle börjat gå upp i antalet bubblor per sekund tills jag märkte att växterna började bubbla men att fiskarna fortfarande mår bra. Men innan den förändringen skulle jag se över din "fulldos":

    Dosering:
    K2SO4=0,6 tsk (ger dig 7.35 ppm K i 220 liter rent vatten)
    MGSO4=0,8 tsk (ger dig 1.94 ppm Mg i 220 liter rent vatten)
    KNO3=0,1-0,5 tsk (? 1,56-7.8 ppm lite för stor osäkerhet ?)
    KH2PH4=2 ml 4 tsk i 0,5 liter (ger dig 0.28 ppm PO4 i 220 liter rent vatten)
    Micro+ = 14 ml 150 ml i 3 liter (borde ge dig typ 0.05 ppm Fe)

    Du har med andra ord doserat en halvdos och inte en fulldos som du sa. Men hur mycket KNO3 doserade du? Det är stor skillnad mellan 2 och 8 ppm NO3.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • BluesBoy
      • January 2004
      • 2559

      #17
      Ursprungligen skickat av defdac
      Du har med andra ord doserat en halvdos och inte en fulldos som du sa. Men hur mycket KNO3 doserade du? Det är stor skillnad mellan 2 och 8 ppm NO3.
      Begreppsförvirring så här i början.
      Har försökt doserat för 50% vb enligt Thomas Elfströms PMDD-kalk.
      Låter som jag missuppfattat det hela.

      KNO3 har jag laborerat en del med men senaste doserna har legat på ca. 0,5 tsk.

      Lite förvirrad när det gäller Micro+. Mitt kranvatten innehåller 0,15 så Fe-testet färgar mörkt vid Micro+/TMG tillsats. Famlar lite i mörker där.
      BluesBoy
      http://www.bluesboy.se

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #18
        Lurigt med järn i kranvattnet, men Mikro+ är helt klart bästa alternativet isåfall eftersom det egentligen innehåller för lite järn.

        Det låter trots allt som du nu har alla näringsämnen på plats för att det ska kunna bubbla rejält. Det blir till att skruva upp CO2-bubbeltakten lite försiktigt varje dag tills du börjar se bubbelbildning.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • BluesBoy
          • January 2004
          • 2559

          #19
          Skruva upp CO2-bubbeltakten är ju en utmaning när man kör med mäsk...
          Är väl bara att snickra ihop en 10-litare till då!

          Lite om PH-nivån:
          Leker lite med din tanke att min mätare visar käpprätt åt h-e.
          När jag satte senaste 10-litaren hade jag exakt samma värde som i kranvattnet: 8,3. Efter ett dygn med genomlopp i ytterpump hade det krypit ner till 6,8. Sedan har det legat på 6,8-7,4 beroende på tidpunkt. Permanenttestet lyser rejält ljustgrönt (kan man säga så..?). KH har alltid visat på 7-8. Med MgSO4 tycker jag det stiger någon enhet eller två.

          Har så jädrans svårt att tro att det saknas CO2 men jag får tro dig.
          Jag vet ju att det saknas NÅGOT så ja, kanske.

          Bara att ta nya tag!
          BluesBoy
          http://www.bluesboy.se

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #20
            När jag satte senaste 10-litaren hade jag exakt samma värde som i kranvattnet: 8,3.
            Åhå. Det var ju intressant, för det borde betyda att inte torven påverkar något och då har du som du hela tiden sagt bra CO2-nivå.

            Då blev det knepigt. Även om du kört med halvdos borde det puttra på bra från växterna - dessutom har dom ju bubblat tidigare som du sa.

            Ljuset och CO2 borde vi kunna förbise. Järnhalten är ett litet frågetecken. Vet du om det är rost eller tvåvärt järn du har ut ifrån kranen? Hursomhelst doserar du ju Mikro+ så där får du en del tvåvärt chelaterat järn. Låt oss leka med tanken att det är det enda järnet du får ner om vi räknar bort järnet från kranen, då är 0,05 ppm på smärtgränsen för bubbel gissar jag.

            Nitrat borde du ha bra med med dina doseringar. Kalium och magnesium likaså. Fosfat kan eventuellt vara på smärtgränsen för bubbel.

            I ditt läge skulle jag börja med att testa att dubbelfulldosdosera Mikro+ (44 ml) och KH2PO4 (10 ml) på morgonen dagen innan vattenbyte så du slipper oroa dig för övergödning. Börjar det bubbla bättre än tidigare framåt eftermiddagen kan vi nog sluta oss till att det var brist på fosfat eller mikro.

            Efter vattenbytet nästa dag skippar du fulldosen (eftersom det borde vara lagom nivåer efter ett 50% vattenbyte om du har dubbel koncentration innan vattenbytet) och väntar med fulldos tills bubblet avtar under veckan.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • BluesBoy
              • January 2004
              • 2559

              #21
              Defdac: Det ser ut som du hade helt rätt när det gäller CO2.
              Jag skrämde till rejält med Micro+ och KH2PO4 redan igår. Såg ingen skillnad idag efter flera timmar med fulljus och PH 6,8-7,0. Meckade ihop fyra mäskflaskor till idag och tametusan, PH har i skrivande stund precis passerat 6,7 och nu visar sig de första efterlängtade bubblorna på flera veckor. Jag kan bara se att jag legat så jäklar på gränsen sedan växtmassat har tilltagit.
              Nu får jag i lugn och ro försöka få till alla variabler i systemet. Rätt PMDD dosering och PH för mitt kar. Ska även försöka dubbelkolla mitt KH så det inte är det som spelar mig ett spratt.

              Tror du jag borde fortsätta med 50% vb bara växterna tar fart igen och kan svälja mitt höga NH4 (och filter) eller borde jag anpassa doseringar efter t.ex. 30% ? Tänkte komma ifrån mina nitrittoppar vid vattenbyte för firrarnas skull.

              Vill passa på och hissa flaggan och tacka för all hjälp också. Nu är man med i matchen igen. Det var bra nära att grejerna åkte ut ett tag...
              BluesBoy
              http://www.bluesboy.se

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #22
                Det ser ut som du hade helt rätt när det gäller CO2.
                Det är på många sätt tacksamt att ge tips till växtakvarister för i 99% av fallen är det alltid CO2 som det strular =). Samma för mig. Innan jag kollar något annat när det strular så mäter jag pH/KH.

                Jag kan bara se att jag legat så jäklar på gränsen sedan växtmassat har tilltagit.
                Precis. Man kan omöjligt förstå hur kopiöst mycket CO2 det går när växterna trivs som bäst. När man bemästrat snabbväxarna är det därför ganska ekonomiskt att ge sig på dom lite kinkigare växterna som inte suger näring i lika snabb takt (50/50 ironi/sanning).

                Tror du jag borde fortsätta med 50% vb bara växterna tar fart igen och kan svälja mitt höga NH4 (och filter) eller borde jag anpassa doseringar efter t.ex. 30% ? Tänkte komma ifrån mina nitrittoppar vid vattenbyte för firrarnas skull.
                Mmm.. Där har du helt klart ett stort problem jämfört med alla andra.

                En lösning är att skaffa en sump som du kör ett biologiskt filter i och låter vattnet du ska byta stå ett tag så att ammoniet/nitriten omvandlas till nitrat istället. Påköpet kan du gå ner rejält i KNO3-doseringen.

                Lyckas du köra en växtburk med regelbundna ammoniumspikar ska du ha all cred i världen, för det tror jag är det svåraste man kan göra.

                Ett annat alternativ är att ha överdimensionerat droppfilter som sveper undan ammonium och nitrit så snabbt som möjligt, men det blir förmodligen nitritspikar ändå.

                Ännu ett alternativ är att köra med någon kemikalie vid varje vattenbyte som snabbt tar bort nitrit+ammonium.
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                Arbetssätt...