Akvarium sägs vara vackra!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Solo
    • December 2003
    • 142

    Akvarium sägs vara vackra!

    SUCK! Jag har tre , ett 60, ett 120 och ett 300.
    I 60 liters går 5 vuxna samt ett stort antal yngel. Där går även ett 20 tal halvvuxna ampullarior.Lite flytväxter finns det också. Detta akvarium blir övermatat pga att snäckorna ska få något. Detta är det enda som vattnet är klart i.

    I 120 liters går det 2 skalarer, 3 kamphonor, en ancistrus, 2 dv. klogrodor, 2 kulhii(?) samt en väldig massa ampullaria bebisar. I detta finns det mycket växter och det blir inte en smula mat kvar. Man ser dock bara ca en dm in i sedan är det bara vitt.

    I 300 liters går 9 , en paroon(17 cm), en pakistan botia samt ett 20 tal ampullarior. Där finns även en mal på ca 25 cm. Inga växter. Här ser man ca 3 dm in i innan det blir helt vitt. Sikten blir gradvis sämre.

    Det är bra rotation på vattnet, det finns syrestenar i alla och det är samma vatten. Fyller jag vårat badkar med vatten så är det klart.
    Försökte med att mörklägga 120 och 300 i tre dygn, ingen matning, det var fullständigt meningslöst. Försökte med att stänga av pumparna, det blev värre. Försökte med vattenklarningsmedel, aquariaclear, det hjälpte inte ett dugg. Så vad göra? Är det någon som har ett bra tips? Kan det hjälpa att fiska upp alla fiskar och byta allt vatten? Börjar bli riktigt trött på detta som har pågått i ca 4 veckor snart!
    Ampullariafarm i 300 & 500 liter.
  • klara
    • September 2002
    • 1112

    #2
    Jag fick mjölkvitt vatten (infusorier) när jag missat att min äldsta ampularia dött. När jag fiskat upp den och bytt 50% av vattnet två dagar i sträck var allt okej igen. Så ta en noga titt på om någon snäcka legat still på samma plats ett tag.

    Det gäller att byta vatten ofta där det finns ampularior - de bajsar så det står härliga till.
    Sälj dina halvvuxna ampularior snarast och sätt över nya små i 60an så du avlastar de andra karen lite. Jag födde upp mina snäckor i tre Flajbackar och ett 40-liters kar. I backarna (med endast utströmmare kopplad till pump + värmare) bytte jag vatten varje till varannan dag. I 40an (med innerfilter) två till tre gånger i veckan. Inget grus i boxarna så det gick snabbt att suga rent bottnarna. Antar att du matar friskt med färskt/fruset grönfoder för att få en bra tillväxt på snäckorna. Det gäller att hitta rätt mängd så den blir uppäten över natten, annars är det lätt hänt att det blir infusorier i vattnet.
    Prova med att byta minst hälften av vattnet varje dag tills vattnet blir klart igen. Dra också ner på matningen till varannan-var tredje dag. Hoppas du får bukt med eländet.
    /Klara
    ------------------------
    Min hemsida
    Min zoon

    Kommentar

    • Anja91
      • January 2004
      • 16

      #3
      Vad konstigt, hur ofta gör du rent akvariet? Sälj snäckorna genast!!!
      Anja

      Kommentar

      • Tropfrog
        • October 2002
        • 8078

        #4
        Titta vad jag hittade på applesnails.net:
        When there are many apple snails in a tank, the water tends to become cloudy because apple snails have a large amount of microorganisms in their intestine, which help to digest the food, and which are expelled with the faeces. These micro-organisms (amoebocytes) should not cause any harm to the fish and can even serve as a food source for young fish. Fresh food (lettuce etc.) are more likely to induce this micro-organism based clouding of the water. If the snails are fed with dry fish food, the water will stay cleaner.

        Svaret på din fråga!!!
        MVH
        Magnus
        min zoon

        Kommentar

        Arbetssätt...