Bikarbonat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Marie J
    • January 2004
    • 10616

    Bikarbonat

    Hur lång tid tar det att få bikarbonat att verka i karet och hur lång tid tar det att få full effekt?
    /Marie.

    Min zoon Mina hundar Min Dagbok
    En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...
  • heeke
    • April 2003
    • 5033

    #2
    Borde det inte "verka" så fort det löst sig?!

    /heeke
    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

    Kommentar

    • Marie J
      • January 2004
      • 10616

      #3
      Ursprungligen skickat av heeke
      Borde det inte "verka" så fort det löst sig?!

      /heeke
      Har läst nånstans inbillar jag mig att det tar ca ett dygn. Men jag hittar inte vart jag läst det och jag är inte säker på om jag läst rätt eller om jag inbillar mig. Det stog typ att det tog ett dygn att buffra upp kh och att då ph fäljde med till viss del, om jag inte har fått allt om bakfoten. Kanske något jag drömt =)
      /Marie.

      Min zoon Mina hundar Min Dagbok
      En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

      Kommentar

      • heeke
        • April 2003
        • 5033

        #4
        Nja det är pH som buffras till ca 8.3 har jag för mig. KH buffras däremot inte.
        Har inte använt bikarbonat själv så jag ska inte säga för mycket, men kan det vara så att om man använder bikarbonat så ska man inte tillsätta allt på en gång utan dela upp dosen på, säg, ett dygn för att inte "chocka" fiskarna.

        /heeke
        heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

        Kommentar

        • Marie J
          • January 2004
          • 10616

          #5
          Ursprungligen skickat av heeke
          Nja det är pH som buffras till ca 8.3 har jag för mig. KH buffras däremot inte.
          Har inte använt bikarbonat själv så jag ska inte säga för mycket, men kan det vara så att om man använder bikarbonat så ska man inte tillsätta allt på en gång utan dela upp dosen på, säg, ett dygn för att inte "chocka" fiskarna.

          /heeke
          Har fått infot att ph blir aldrig högre än 8.2 när man tillsätter bikarbonat. Man buffrar upp kh för att man sen ska sänka ph med tex co2. Man bör inte höja kh mer än 2 grader åt gången. Så har jag förståt det men visst är det möjligt att jag har fattat fel.

          Har haft akvarium sedan barnsben och inte förrän i år har jag skaffat stort kar och fått upp intresset för akvariemiljön. Innan har jag aldrig gjort tester och sånt. Inte en vattenberedande medel har jag använt. Men även en vuxen kan lära sig något nytt. =)
          /Marie.

          Min zoon Mina hundar Min Dagbok
          En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Jodå, KH buffras - bikarbonat _ÄR_ KH.

            Effekten av bikarbonat är inte momentan, men på ett par minuter skall det hela vara klart, förutsatt att man har cirkulation i vattnet.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • Marie J
              • January 2004
              • 10616

              #7
              Ursprungligen skickat av Azur
              Jodå, KH buffras - bikarbonat _ÄR_ KH.

              Effekten av bikarbonat är inte momentan, men på ett par minuter skall det hela vara klart, förutsatt att man har cirkulation i vattnet.
              Tack Azur för ditt svar!

              Vad menas med att bikarbonat inte är momentan?
              /Marie.

              Min zoon Mina hundar Min Dagbok
              En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

              Kommentar

              • heeke
                • April 2003
                • 5033

                #8
                Jodå, KH buffras - bikarbonat _ÄR_ KH
                Jo visst är det så att KH ökar när man tillsätter Bikarbonat, men med buffra menar, i alla fall jag, att värdet inte ökar trots att man har i mer.
                Dvs: pH kan aldrig bli högre än drygt 8, det buffras, hur mycket bikarbonat man än häver i karet. KH däremot "buffras" inte vid något värde utan ökar hela tiden med mängden Bikarbonat.

                Man buffrar upp kh för att man sen ska sänka ph med tex co2.
                Man kan höja (inte buffar) KH med bikarbonat för att få lite stabilare pH, vid tex CO2 tillsats via mäsk metoden. Nackdelen (fördelen om man har tex Malawi) är att pH också höjs (dock längst till drygt 8) när man tillsätter bikarbonat. Om man tillsätter CO2 så sjunker pH men ju högre KH ju mer CO2 går åt för att sänka pH.
                heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                Kommentar

                • Marie J
                  • January 2004
                  • 10616

                  #9
                  Nu tog jag ett ganska dumt ph säkning för den sänker inte kh nämnvärt co2, men typ torv och ph-medel(syror) sänker även kh och det vill inte jag. Och har man inte co2 så måste man höja/buffra/lagra kh rejält för att inte ska kh minska för mycket. Vid lågt kh blir ju ph instabilt. Så här har jag förstått att det går till. Men jag är nybörjare så det är massa info som ska in i den lilla skallen? =)

                  Jag har valt att använda mig av bikarbonat och co2. för att få en bra balans. Har problem med ett högt ph och lågt kh som jag håller på att fixa.
                  /Marie.

                  Min zoon Mina hundar Min Dagbok
                  En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

                  Kommentar

                  • heeke
                    • April 2003
                    • 5033

                    #10
                    Jag förstår vad du vill åstakomma, typ pH på knappt 7.0 och KH på 10 , men det kan tyvärr bli lite svårt. pH på drygt 8 och KH på 10 är betydligt lättare, då behövs i de flesta fall bara bikarbonat.
                    Det är inte teoretiskt omöjligt att först höja KH till önskat värde med bikarbonat (pH höjs tyvärr också) för att sedan dynga på med CO2 för att sänka pH (CO2 sänker inte KH som tex torv gör).
                    Problemet är att det går åt så mycket CO2. Det är därför man får ett stabilare pH, eftersom små förändringar i CO2 mängd inte märks på pH:t när man har högt KH.
                    Det man kan göra är att ha CO2 tub och pH controller, då behöver man inte fundera på KH så mycket eftersom controllern pytsar i CO2 när det behövs, dvs när pH ökar. Nackdelen är naturligt vis priset.
                    Jag kan tillägga att jag kör med mäsk CO2 i mitt 190 liters kar. Jag har ett KH på ca 3, mitt pH ligger "stabilt" på 6.5-6.7.
                    Det enda jag gör är att byta mäsk-satsen varje vecka så att bubbel takten inte ska avta för mycket.

                    /heeke
                    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                    Kommentar

                    • Marie J
                      • January 2004
                      • 10616

                      #11
                      Har ett 375 l kar. Har 2 dunkar med ca 3,5 liter mäsk i varje.
                      Hur mycket mäsksats har du?
                      /Marie.

                      Min zoon Mina hundar Min Dagbok
                      En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

                      Kommentar

                      • heeke
                        • April 2003
                        • 5033

                        #12
                        Jag har ca 1 liter i en PET-flaska.
                        Jag har alltid haft KH på ca 3-4 men utan CO2 låg mitt pH på 7.0-7.5 så jag har fått ner det en hel del, men så har jag fiskar som vill ha det så också.
                        Det är nog viktigare att lösa CO2 ordentligt än att ha mycket mäsk. Jag ha en syresten som sitter i insuget på mitt innefilter. Det enda jag ser av CO2 bubblorna är mycket mycket små bubblor som nästan inte når ytan, dvs jag har ganska bra upplösning.
                        Perfekt när man kan göra två flugor på smällen sammtidig, Lågt pH för fiskarna, CO2 för växterna.

                        /heeke
                        heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                        Kommentar

                        • Marie J
                          • January 2004
                          • 10616

                          #13
                          Ursprungligen skickat av heeke
                          Jag har ca 1 liter i en PET-flaska.
                          Jag har alltid haft KH på ca 3-4 men utan CO2 låg mitt pH på 7.0-7.5 så jag har fått ner det en hel del, men så har jag fiskar som vill ha det så också.
                          Det är nog viktigare att lösa CO2 ordentligt än att ha mycket mäsk. Jag ha en syresten som sitter i insuget på mitt innefilter. Det enda jag ser av CO2 bubblorna är mycket mycket små bubblor som nästan inte når ytan, dvs jag har ganska bra upplösning.
                          Perfekt när man kan göra två flugor på smällen sammtidig, Lågt pH för fiskarna, CO2 för växterna.

                          /heeke
                          Perfekt lösning! Mitt kranvatten ligger på ca ph 7,5-8. Jag har satt min slangutlopp på en liten utlopp som sitter på utsuget. Fungerar ganska bra så länge jag inte har nysatt mäsk för då blir det lite väl stora bubblor. Hade dragit in den genom filtret innan och då blev det jättefina bubblor, men det lätt förskräckligt. Har fått ett gott råd att skaffa en diffuser från Hjortg för 109 kr så den ska beställas så fort pengarna räcker till. Jag har 2 st 5 l dunkar med ca 3,5 l mäsk i varje.
                          /Marie.

                          Min zoon Mina hundar Min Dagbok
                          En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

                          Kommentar

                          • heeke
                            • April 2003
                            • 5033

                            #14
                            Har fått ett gott råd att skaffa en diffuser från Hjortg
                            Följ det rådet, det var meningen att jag skulle skaffa något liknande men det funkar bra för mig som det är nu, visst det låter lite men inte mer än att det precis hörs att det fortfarande bubblar. Kan enl vissa källor också slita på pumpen men men........

                            OBS! Du glömmer väl inte att kolla pH ordentligt när du är i uppstarten med mäsk och allt. Kolla gärna flera gånger/dag den första tiden innan du lär tig hur DITT kar reagerar, speciellt före ljuset släcks och innan det tänds, där borde den största variationen komma pga att växterna förbrukar CO2 på dagen men inte på natten. Eftersom du har så pass högt KH så blir nog pH svägningarna inte så stora men man måste ändå ha full koll i början innan man "hittat rätt".
                            heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                            Kommentar

                            • Marie J
                              • January 2004
                              • 10616

                              #15
                              Jag har haft en mäskdunk sen innan. Igår em när jag vänt upp och ner på det mesta i karet =)så mätte jag bl ph ca 4 ggr innan ja lade mig klockan 3 i natt. Tog första teseten tog jag halv åtta i morse och jag har tagit 3 tester idag. Tyckte det sänkt sig för mycket nu så jag koppla bort mäsken. Kan sätta in den sen när det har lugnat sig i karet så jag inte får för stora svägningar.

                              Lycka till på oss! *asg*
                              /Marie.

                              Min zoon Mina hundar Min Dagbok
                              En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...