Nu har jag testat mitt vatten...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tant Nancy
    • April 2002
    • 5407

    #31
    Glömde att skriva att jag har en hel del kalkstenar i Tanganyikakaret också! Bara genom att lägga i dessa stenar höjdes både kH och pH, kommer inte ihåg hur mycket... Du får väl testa lite Solbacka... om du är rädd om fiskarna får du väl ha en plastbalja att experimentera i, tills du har grepp om vattnet beter sig.
    Självklart ska du ha mycket växter... måste ju vara underbart att ha det med ditt vatten, grönt och frodigt hela tiden!!!
    MvH
    Tant Nancy
    www.gladafisken.aqualogen.se
    Mitt fotogalleri
    Dagbok
    Min zoon

    Kommentar

    • solbacka
      • January 2004
      • 3952

      #32
      Jag ska mäta på nytt på söndag, får komma tillbaka till denna tråd då. Jag vill gärna ha svar och tips på mina frågor. Mina fiskar är ju egentligen inte så känsliga? Eller?
      Det viktigaste är väll att hålla nitriten på 0?
      350l Diskus 275l SA växt
      100l tanganynika
      Min dagbok Mina bilder
      Min alldeles egna zoon

      Kommentar

      • mats41
        • February 2004
        • 593

        #33
        Lite bökigt i ett litet akvarie att hålla bra balans på ph värdet finns Sera morena som sänker ph och höjer surheten så de blir mer regnskogsvatten.
        Akvarist som gillar australiskbiotop rengbågfiskar

        Kommentar

        • Punkaren
          • February 2004
          • 4

          #34
          KH=Karbonathårdhet, PH=surhets/alkalitetsgrad. Dessa värden är intressanta för oss akvarister. Med ett KH som är för lågt (4 och mindre) är risken att PH flukturerar el sänks. Fiskarna tål PH-variationer väldigt dåligt. Se därför till att KH hålls på en stabil nivå (runt6-8). Detta kan du om du har för lågt KH-värde göra enklast genom att tillsätta bikarbonat. SE TILL ATT GÖRA DELVATTENBYTE INNAN! Annars blir fiskarna förgiftade av amoniak!
          Ta av den mängd vatten du byter ut, säg 100 liter då 1 msk bikarbonat för att höja KH.
          Punkaren

          Kommentar

          • JE
            • January 2002
            • 719

            #35
            Kan man inte ha många växter som tar upp nitratet?
            Kalksten? som höjer kh och ph? Fossiler från gotland? Jag byter vatten 1 ggr vecka, tycker det är ok men oftare? Då får ju inte de goda bakterier någon fart??
            JE ser vad för fiskar jag har nedan...
            Jag tror inte jag vågar labborera med bikarbonat, låter krångligt..
            Visst kan du ha många växter som hjälper dig hålla nere nitrat nivån men de behöver annan näring också om de ska förbruka nitrat.
            Kalksten höjer kH om vattnet är surt (lågt pH) som i ditt fall.
            Du har eget brunnsvatten med perfekta värden för ett växt- och en fiskbiotop för sådan fiskar som föredrar lågt pH och mjukt vatten såsom dina neontetror, ancistrus och siamesisk algätare, platy föredrar lite högre pH och hårdare vatten men varför inte satsa på fiskar som passar ditt vatten bättre.
            Du har ingen klor-/kloramin i vattnet som påverkar din bakterieflora så i ditt fall kan du byta hur mycket vatten som helst och fortfarande ha ett bra biologiskt filter...tom bättre eftersom vattenbyte ökar mängden fritt syre i vattnet.
            Det viktigaste är att hålla nitrat nivån så lågt som möjligt för att fiskar skall trivas och inte bli sjuka...nitrit får du bara om ditt filter inte klarar av att bryta ner den till nitrat.

            Mvh Janne
            http://www.goc.se

            Kommentar

            • Svalu
              • February 2004
              • 84

              #36
              Som Janne säjer, byt vatten som du vill och orkar...pytsa samtidigt i en dos bikarbonat för att öka slarvmarginalen.
              #Om du inte hittar vägen, bygg en"
              Julius Ceasar

              Kommentar

              • kia
                • August 2003
                • 366

                #37
                Zoopets sidor om vatten är bra, men på min önskelista står en översiktlig tabell (kanske en yrkesskada att vilja ha allt presenterat i överskådliga matriser).

                Det är svårt att rita tabeller här, men jag tänker mig rubriker i kolumnerna som:

                Påverkan Ph, Påverkan Kh, Mängd i 100l akvarium, Mängd per 10l vattenbyte, Resultat, Kommentar
                ---------------------------------------------
                Raderna skulle bestå av faktorer som kan påverka Ph och Kh (t.ex):
                Kranvattnets ursprungsvärden
                Vattenbyte
                Bikarbonat
                Faxe kalksten
                Kalkmjöl i filtret
                Skolkrita
                Ekextrakt
                Ph-
                Rötter
                Co2
                osv
                …

                Sedan ytterligare en tabell hur man kan kombinera dessa för att t.ex. höja Kh men sänka Ph.

                Kanske redan någon som sammanställt något liknande? Eller får en otrolig lust att göra det...

                Nybörjare, Nivå II .
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=121760
                "Den som inte gör några misstag gör vanligtvis ingenting alls".

                Kommentar

                • Marie J
                  • January 2004
                  • 10616

                  #38
                  Kia din ide var super bra!!!!

                  När detta var ditt brillianta förslag tycker jag att du ska skicka det förslaget till kjell så kanske han kan ordna detta då det är många frågor som handlar om just detta.
                  /Marie.

                  Min zoon Mina hundar Min Dagbok
                  En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

                  Kommentar

                  • solbacka
                    • January 2004
                    • 3952

                    #39
                    Va jag förstår så är det bara mina platy som mår dåligt av mitt låga ph? Jag tror att jag ska prova med en liten kalksten och se vilket resultat jag får.
                    Det är mycket med fiskar, men både intressant och roligt!
                    350l Diskus 275l SA växt
                    100l tanganynika
                    Min dagbok Mina bilder
                    Min alldeles egna zoon

                    Kommentar

                    • JE
                      • January 2002
                      • 719

                      #40
                      Vore jag dig skulle jag ge bort platyn istället, kanske skaffa någon annan fisk som passar bättre tillsammans med de övriga fiskarna som trivs alldeles utmärkt i ditt vatten.

                      Mvh Janne
                      http://www.goc.se

                      Kommentar

                      • solbacka
                        • January 2004
                        • 3952

                        #41
                        Jag vill ej ge bort platy, de är mina finaste fiskar. Jag vill gärna ha ungar också...
                        Jag ska försöka få upp mitt ph och kh.
                        350l Diskus 275l SA växt
                        100l tanganynika
                        Min dagbok Mina bilder
                        Min alldeles egna zoon

                        Kommentar

                        • solbacka
                          • January 2004
                          • 3952

                          #42
                          Jag la i "fossiler från gotland" igår och idag har jag gjort ½ vatten byte och hällde i 1krm bikarbonat (jag är försiktig) efter 2 timmar hade jag kh 4 och ph 6,5. Det är på rätt håll, eller hur? Nästa vecka testar jag med 2 krm. Tar prover både innan och efter ½ vattenbyte...
                          350l Diskus 275l SA växt
                          100l tanganynika
                          Min dagbok Mina bilder
                          Min alldeles egna zoon

                          Kommentar

                          • Tropfrog
                            • October 2002
                            • 8078

                            #43
                            KH 4 och ph 6,5!! Stop. Du har ett mycket bra vatten där som växterna och dom flesta fiskar gillar. Höjer du kh och ph mer så kommer du att gå förbi vad som är bra vatten för tetrorna och växterna. Stanna där du är, det är en bra kompromiss.
                            MVH
                            magnus
                            min zoon

                            Kommentar

                            • solbacka
                              • January 2004
                              • 3952

                              #44
                              Tack för alla svar jag fått, mycket lärorikt!
                              Jag vill ju det bästa för mina firrar och växter. Tänk att det är ganska snäva marginaler när man ställer in vatten.
                              350l Diskus 275l SA växt
                              100l tanganynika
                              Min dagbok Mina bilder
                              Min alldeles egna zoon

                              Kommentar

                              Arbetssätt...