Fråga kalk+hårt vatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fredde S
    • February 2004
    • 68

    Fråga kalk+hårt vatten

    Hej

    Som för vissa bekant så är vattnet i Uppsala rikt på kalk och hårt.
    Nu i helgen som kommer ska jag hämta ett 500L akvrium komplett med fiskar och allt.
    Där akvariet står idag i sthlm så är ju vattnet mjukt jämnfört med oss i Uppsala. Nu kommer jag dock att tanka med mig ca 50% av vattnet som finns i akvariet för att behölla lite bakterie kultur.
    Men någon som har något tips på vad man bör förbereda sig på när det blir en sådan här flytt för fiskarna samt om man ska ha något extra tillägg i vattnet nu när man ska tömma ca 20% en gång i veckan, har hört att man kan ha torv i en nylonstrumpa samt lite annat.

    Någon som har lite erfarenhet av detta med hårt och kalkrikt vatten som kan ge mig lite tips?

    /Fredrik
  • JE
    • January 2002
    • 719

    #2
    Om du tänker ta med dig 250 L vatten från Stockholm så är det kanon men tungt
    Sätt upp karet fyll ditt medhavda vatten och häll i 50-100 L av ditt kranvatten...sätt på filtret och i med fisken, sedan fyller du upp resten lite i taget under några dagar så kommer fisken att anpassa sig bättre till ditt kranvatten.
    Torv kommer inte hjälpa dig med ditt Uppsala vatten utan antingen så anpassar du ditt fiskbestånd efter ditt vatten eller om det nu är sådana arter som verkligen behöver ett mjukt vatten och du verkligen vill ha sådana fiskar får du kanske investera i en RO och kanske ditt kranvatten är avhärdat i huset där du bor vilket är snällare mot RO-membranet.

    Mvh Janne
    http://www.goc.se

    Kommentar

    • Fredde S
      • February 2004
      • 68

      #3
      Jag har en osmos anläggning på G som jag fick köpa av en kompis. Dock så vart jag starkt rekommenderad av akvarie affären att köra med torv, men om det inte har någon effekt så verkar det ju lite märkligt.

      kommer få med mig 3 st altum skalarer som jag är lite rädd om så jag e lite tvistad om hur jag ska göra.

      osmos vatten är det någonting som i almänhet är bra för akvariet?

      /Fredrik

      Kommentar

      • aletta
        • February 2004
        • 27

        #4
        Hej
        Bor på Öland och vårt kranvatten ligger på ph 8
        Så vi har köpt barkextrakt på flaska som vi tillsätter vid vattenbyten och även köpt några rötter som sägs försura vattnet och nu ligger faktiskt vårt ph kring 6-6,5 hela tiden

        Kommentar

        • JE
          • January 2002
          • 719

          #5
          Hur vattnet är på Öland vet jag inte men ett pH på 8 kan man få ändå vid beredning i ett vattenverk, om du har brunnsvatten med ett pH på 8 så är det troligtvis ganska hårt med ett högt kH. För att tillsats av syror skall ge en bestående effekt så måste kH vara lågt, är kH högt kommer syran (barkextrakt tex.) att reagera med vätekarbonater (kH) och bilda Co2 (kolsyra) och pH sjunker och när sedan Co2 avgår från vattnet höjs pH igen...pH blir inte stabilt förrän kH är så pass lågt så att den Co2 som bildas kan stanna kvar i vattnet (vid tillsats utav syror) utan att avgå till atmosfären eller tills all vätekarbonat är förbrukad men då är pH runt 5,5-5,6.

          Uppsala är ökänt för sitt hårda vatten och höga kH och vill man använda torv så går det men inte utan större mängder för att åstadkomma ett mjukt surt vatten, en RO är både enklare och billigare om man har ett så pass hårt vatten.
          Blanda RO-vattnet med en liten del kranvatten till du får den hårdhet du önskar och använd sedan lite torv i filtret för att sänka och göra pH stabilt.

          Mvh Janne
          http://www.goc.se

          Kommentar

          • Fredde S
            • February 2004
            • 68

            #6
            Tack det va allt jag ville veta..... jisses man skulle ha läst mer kemi i plugget, visste väl att den skolkningen skulle sparka mig i häcken senare i livet =)

            Ro anläggning ska jag fixa

            Kommentar

            Arbetssätt...