Syrepumpens inverkan på vattenvärden?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rydström
    • February 2004
    • 107

    Syrepumpens inverkan på vattenvärden?

    Vad kan en syrepump ha för inverkan på vattenvärdena i karet??
  • JE
    • January 2002
    • 719

    #2
    Beroende på hur dina vattenvärden ligger men generellt så höjs pH av genomluftning.

    Mvh Janne
    http://www.goc.se

    Kommentar

    • NE
      • January 2004
      • 1549

      #3
      En inverkan är att syrepumpen kommer att lufta ur CO2 och därmed höja pH't något, hur mycket det ökar är beroende av flera faktorer, co2 före och efter och KH.

      Rätta mig om jag har fel, men om jag förstått co2 sammanhanget rätt så är så.
      /Niklas

      Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

      Kommentar

      • pupfish
        • December 2003
        • 248

        #4
        I ett sällskapsakvarium är CO2-överskottet(ej extern CO2 tillförsel) obetydlig och att genomlufta vattnet kommer att påverka pH väldigt lite. Har däremot vattenverkat använt en hydroxid för att få upp pH-värdet kommer det(pH-värdet) att sjunka med genomluftning. Generellt sett påverkar en luftpump med syresten inte vattnväderna nämvärt och har du redan ett filter kan du inte se/mäta någon skillnad.
        500+

        Kommentar

        • Kramfors
          • January 2003
          • 7265

          #5
          pupfish, hur kan du veta det.
          Tänk om någon har ett överbefolkat akvarium som matar mycket inte har några växter och har stora filter som jobbar för högtryck.
          Vad händer då.
          http://www.kramforskoi.com/

          Kommentar

          • pupfish
            • December 2003
            • 248

            #6
            Skulle du ha ett filter som går för högtryck och på det en luftpump med en syresten, vilken kemisk/fysikalik orsak finns det att syresten skulle påverka vattenvärderna som inte filtret gör?
            500+

            Kommentar

            • JE
              • January 2002
              • 719

              #7
              Alla kar är olika med olika förutsättningar...eller hur?
              Ta ett vanligt halvskitigt sällskapskar med stor nedbrytning både i filter och bottensediment som producerar ganska stora mängder Co2 och förbrukar en hel del syre.
              Stoppa ner en slang och sätt på luftpumpen så förvånar det inte mig i alla fall om pH stiger.
              Men som sagt...alla kar är olika men en slutsats tycker jag man kan dra är att pH sjunker inte lika fort/mycket i ett kar med genomluftning eller kraftig cirkulation som det gör i ett utan detta.

              Mvh Janne
              http://www.goc.se

              Kommentar

              • Kramfors
                • January 2003
                • 7265

                #8
                Du är det sanna ljuset JE.
                Därför tycker jag det är fel att säja att en syresten inte gör någon nytta.
                http://www.kramforskoi.com/

                Kommentar

                • pupfish
                  • December 2003
                  • 248

                  #9
                  Det en syresten klarar av klarar också ett motordrivet filter av. Det handlar om att sätta vattenytan i rörelse. Att tro att man kan åtgärda en dålig djurhållning med syrepump ter sig för mig ganska så naivt. Fortfarande förstår jag inte vad en syresten kan göra det ett motordrivet filter inte kan, kemiskt/fysikaliskt? Detta har ingenting med att akvarierna är olika.
                  500+

                  Kommentar

                  • Kramfors
                    • January 2003
                    • 7265

                    #10
                    Jag begär inte att du ska förstå när jag läst flera andra inlägg du gjort.

                    Men ni som inte har växter i akvariet och har behov att driva ut koldioxid gör som pupfish rekomenderar om ni vill.
                    http://www.kramforskoi.com/

                    Kommentar

                    • pupfish
                      • December 2003
                      • 248

                      #11
                      Jag begär inte att du ska förstå när jag läst flera andra inlägg du gjort.
                      Jag håller med dig(invert)

                      Skulle det vara så att en syresten är överlägsen att driva ut CO2 så är den följaktligen överlägsen att tillföra O2. D V S ett filter drivet med luftpump är överlägsen när det gäller att höja syrehalten i akvariet vs motordrivet filter. Faktum är att det är inte <b>VAD</b> som får vattenytan att röra på sig som är avgörande utan arean av vattenytan som är i rörelse.

                      Vilken kemisk/fysikalisk orsak finns det att syresten skulle påverka vattenvärderna där motordrivet filter brister?

                      Men ni som inte har växter i akvariet och har behov att driva ut koldioxid gör som pupfish rekomenderar om ni vill.
                      Om du skulle bemöda dig att läsa det jag skrev tidigare så framstår påståendet som provokativt, vilket antagligen är din mening. Vilket jag har sett tidigare i ett antal av dina inlägg. Det är absolut inget problem att hitta ytterligheter, men det jag beskrev var ett ordinärt sällskapsakvarium.

                      Nu framgår det inte av frågan om det är ett sällskapsakvarium det gäller, ett överbefolkat Koi burk utan växter, ett akvarium med ciklider från någon av det stora Afrikanska sjöarna eller möjligen ett svartvattensakvarium( t ex. sydamerika) inte heller framgår det hur akvariet sköts. Därför är alla svar mer eller mindre korrekta.

                      Alla Sveriges akvarier är inte överbefolkade Koi burkar utan växter utan snarare sällskapsakvarier med varierande skötsel. Om du inte har ett, bör du prova och du kommer att upptäcka att CO2-överskottet är obetydligt. Det överskott som uppstår vädras enkelt ut med det motordrivna filtret.
                      500+

                      Kommentar

                      • Kramfors
                        • January 2003
                        • 7265

                        #12
                        Frågan var: Vad kan en syrepump ha för inverkan på vattenvärdena i karet??
                        Och JE svarade: Beroende på hur dina vattenvärden ligger men generellt så höjs pH av genomluftning.

                        Och pupfish svarade: kommer det(pH-värdet) att sjunka med genomluftning. Generellt sett påverkar en luftpump med syresten inte vattnväderna nämvärt och har du redan ett filter kan du inte se/mäta någon skillnad.

                        Och jag frågade: pupfish, hur kan du veta det.
                        Och gav ett exempel på när det kan finnas ett behov av att driva ut koldioxid ur vattnet.


                        Du menar att det svar JE gav var fel, vad har du då för erfarenhet som ifrågasätter JE svar.
                        http://www.kramforskoi.com/

                        Kommentar

                        • pupfish
                          • December 2003
                          • 248

                          #13
                          Du menar att det svar JE gav var fel, vad har du då för erfarenhet som ifrågasätter JE svar.
                          Nä, snäll Kramfors, du lugnar ner dig så upptäcker du att jag inte alls påstår han har fel. Jag vidgade svaret, eftersom inget svar utifrån frågan kan betecknas rätt eller fel. När man svara får man inte vara digital, för det finns inget absolut svar i denna fråga.

                          Vad jag har för erfarenhet; Jag har haft akvarier i åtskilliga år och har för närvarande 55-60 akvarier. Har 4 stycken sällskapsakvarier där jag har möjlighet att mäta pH, CO2, temperatur och konduktivitet(vilket jag gör sällan) kontinuerligt över dygnet. Det är utifrån detta jag svarade inte från någon teori i någon gammal akvariebok. Dessutom har jag lite kemi/energi kunskaper också.

                          En ytterlighet som bevisar motsatsen är att jag har ett akvarium med bottenfilter och drivs med luftpump med en CO2-halt som ligger mellan 20-30 mg/l under dygnet, pH-värdet förändar i princip ingenting. Men detta kan jag inte använda som ett riktmärke, men väl en ytterlighet. Jag kan också räkna upp det tänka teorier som ligger bakom detta men tyvärr kan jag inte styra förloppet.

                          Men Kramfors du måste inse att har jag ett motordrivet filter och sätter ytan i rörelse så påverkar en syresten inte pH-värdet nämnvärt. Dessutom om du i fortsättningen ska citera mig klipp inte bort vissa valda delar som kvällstidningarna gör.

                          Du missade:"Har däremot vattenverkat använt en hydroxid för att få upp pH-värdet... sedan kommer ditt citat. Jag måste säga att ditt agerande är lite osmakligt. Men som sagt du vill provocera.
                          500+

                          Kommentar

                          • Rydström
                            • February 2004
                            • 107

                            #14
                            Det var värst vad ni bråkar..
                            Spännade att se vem som ger upp först ha ha ha.
                            Tänk vad en enkel fråga kan ställa till det för vissa.
                            Jag tackar i alla fall för svaren och drar min egen slutsats som jag låter vara osagd för att hålla mig utanför.

                            Kommentar

                            • pupfish
                              • December 2003
                              • 248

                              #15
                              Bråkar…- Nä, argumenterar.

                              Om du vill ha ett svar som gäller i ditt akvarium bör du beskriva det mer ingående t ex. storlek, botten, filter, växter, ljus och mängd fisk.
                              500+

                              Kommentar

                              Arbetssätt...