Nitrit (nybörjar fråga)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • phat
    • February 2004
    • 216

    Nitrit (nybörjar fråga)

    e ny inom akvarie världen så jag undrar vad "nitrit" är som alla snackar om?
  • heeke
    • April 2003
    • 5033

    #2
    Nitrit bildas vid biologisk nedbrytning av bla fiskbajs. Nitrit omvandlas till nitrat av bakterier.
    Nitrit är giftigt för fiskarna men med ett bra filter (dvs med mycket goda bakterier) får man i princip bara nitrat som inte alls är lika farligt, det är tom viktigt för växternas skull.

    För att undvika nitrit, se till att ha ett bra biologiskt filter. I ett nystartat akvarium får man ta det försiktigt med fisk och matning innan det hunnit bildas tillräckligt mycket bakterier.

    /heeke

    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

    Kommentar

    • MikaelE
      • December 2003
      • 350

      #3
      Det är ett ämne (har kem. beteckning NO2) som bildas vid nedbrytning av fiskars urin och avföring. Ämnet ingår i den s.k kvävecykeln där avföringen först bryts ned till ammoniak eller ammonium, vidare till nitrat och till sist nitrat. Nitrit i höga mängder är väldigt farligt för fiskarna och denna nivå skall helst hållas vid 0 eller möjligtvis 0.3 mg/l.

      Höga nitrithalter blir det när nyttobakterier som bryter ner nitriten inte har etablerats i ditt filter/akvarium. För att bli av med nitrit kan man byta vatten, städa botten från avföring (förhindrar iaf stigande värden) och så kan man tillsätta bakteriekultur, tex Sera Nitrivec.

      Vid nystart av akvarium är alltid nitrithalten hög innan bakterierna etablerats.
      Discusbilder -----> http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=150569
      Skriv gärna kommentar!

      Kommentar

      • Margit
        • November 2003
        • 94

        #4
        Jag har 0.3 på nitrit testet jag gjorde i mitt akvarium.
        Är detta bra?
        Marie

        Kommentar

        • Tropfrog
          • October 2002
          • 8078

          #5
          Nitrit skall alltid vara noll.
          MVH
          Magnus
          min zoon

          Kommentar

          • cool
            • October 2002
            • 1869

            #6
            NEJ det e inte bra byt vatten o se till så det inte stiker fö det kan va döden fö fiskarna
            Bilder:http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75730
            NY MSN:t__skate@hotmail.com
            Skorpion och amfibie fantast

            Kommentar

            • Margit
              • November 2003
              • 94

              #7
              ska jag byta allt vatten eller delbyte? Mina fiskar ser ut att se ut att må mycket bra.
              Marie

              Kommentar

              • Millie
                • August 2003
                • 293

                #8
                Ursprungligen skickat av Margit
                ska jag byta allt vatten eller delbyte?
                Man ska aldrig byta allt vatten på en gång! Det bästa är flera små byten, då sjunker nitrithalten allt eftersom och det blir ingen chock för fiskarna.

                Kommentar

                • Margit
                  • November 2003
                  • 94

                  #9
                  Tack för svaret!!!
                  Ska jag byta lite varje dag??? Eller lite flera gånger/dag?
                  (ursäkta om jag är frågvis)
                  Marie

                  Kommentar

                  Arbetssätt...