Högt Ph och grumligt vatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fyrfota
    • January 2004
    • 6

    Högt Ph och grumligt vatten

    Har ett 540l akvarium startat ett par dagar innan jul -03. Ett Eheim ytterfilter med Ehfisubstrat (4liter) med en kapacitet på 1200l/min och ett Crystal innerfilter på 900l/min. Vattnet var lite "mjölkigt" första veckorna men började så småningom klarna. Innan det blev helt klart så hände något...
    Algerna (små brunkatiga) började växa ordentligt och driver nu omkring i vattnet så sikten avtar. Man ser dock hela längden, 150cm, men inte klart.
    Vattnet är oerhört hårt, GH ca 15-18 och PH mellan 8-8,5. Försöker sänka med fosforsyra, tillsatte 3x5 ml igår och märkte en sänkning till ca 7,5 men idag var den uppe på drygt 8 igen, så jag tillsatte 10ml till idag utan nämnvärd förändring. Har engelsk sand, tre "STORA" mangroverötter, en hel del växter i storformat, 4 zebraciklider (som ynglar av sig konstant, och bits...), 4 Nyckelhål samt fyra Eldbukar. Hur skall jag få vattnet klart och surare?
    Anders
    Sveriges charmigaste Katt & Hundpensionat!
    www.fyrfotavanner.se
  • AndreasN
    • July 2003
    • 2732

    #2
    Fosforsyra skapar en kalkfällning och vattnet blir mjölkigt. Du bör tillsätta syran i ett separat kärl och lufta med en luftpump för att få ut koldioxid och sen inte ta med bottensatsen (kalkfällningen). Ett enklare men dyrare alternativ är att investera i en RO-maskin (reverse osmos) som filtrerar bort alla salter som kalcium och magnesium och du får en hårdhet på vattnet näst intill 0. Sen blandar du med kranvatten tills du får önskad hårdhet.
    540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

    Kommentar

    • Fyrfota
      • January 2004
      • 6

      #3
      Det är inte mjölkigt längre, det försvann efter ett par veckor. Nu ser det ut som alger som driver omkring, små "klumpar" på 0,1-1 mm. Påminner lite om de där snögubbarna i vätska man hade som barn men det är inte alls lika vackert...
      Tryckte i 15ml syra till idag, fiskarna stortrivs och även PH-testet, hade det varit digitalt kunde jag svurit på att det hängt sig - det visar fortfarande 8,0...
      Tar jag i för lite varje gång? I affären fick jag rådet att ta 5 ml och sedan mäta, men det händer ju inget!
      Sveriges charmigaste Katt & Hundpensionat!
      www.fyrfotavanner.se

      Kommentar

      • JE
        • January 2002
        • 719

        #4
        Hur högt kH har du? det är detta som buffrar vattnet så pH ligger högt.
        Fosforsyra reagerar kemiskt med vätekarbonat (kH) och bildar kolsyra, det är därför du får lägre pH direkt efter syratillsats men eftersom mängden syra är för liten och kolsyran avgår efter några timmar eller ett dygn så stiger pH igen.
        Ditt kH är troligtvis högt runt 10-12 kanske och för att ta bort tillräckligt med vätekarbonat går det åt mycket fosforsyra vilket leder i sin tur till höga fosfatvärden (ger mer alger) och en högre konduktivitet men nu har du inte så känsliga fiskar så det sista är inte något stort problem.
        Du bör experimentera utanför akvariet i ett större kärl, håll reda på hur många ml syra du tillsätter per 10 L vatten och lufta det sedan under 1 dygn...mät pH och är det fortfarande högt häller du i mer syra och luftar ytterligare ett dygn...mät pH osv. när pH nått rätt nivå vet du hur mycket syra det går åt för att sänka pH (kH) till rätt nivå.
        Mät sedan kH så vet du också hur lågt det bör ligga för att kunna hålla pH på denna nivå.
        Både zebraciklider och eldbuksciklid kommer från hårt vatten med högt pH så för deras skull behöver du inte göra så mycket, men vill du ha växter som trivs blir det problem...även med fosforsyra i för stora mängder.

        Mvh Janne
        http://www.goc.se

        Kommentar

        • pupfish
          • December 2003
          • 248

          #5
          Var har du köpt fosforsyran? Har du för högt KH och en syra med för låg koncentration kommer du inte att lyckas. För 38% är den väl inte?
          500+

          Kommentar

          • Tropfrog
            • October 2002
            • 8078

            #6
            Ursprungligen skickat av JE
            Både zebraciklider och eldbuksciklid kommer från hårt vatten med högt pH så för deras skull behöver du inte göra så mycket, men vill du ha växter som trivs blir det problem...även med fosforsyra i för stora mängder.

            Mvh Janne
            Det håller jag inte med om, för att växterna skall trivas så krävs ph sänkning med hjälp av co2. Hur mycket kan du läsa i denna tabellen:
            http://www.tropica.com/catalog/images/articles/akvaristik/co2table.gif
            Fosforsyra kommer inte att hjälpa dig här inte.
            MVH
            Magnus
            min zoon

            Kommentar

            • Fyrfota
              • January 2004
              • 6

              #7
              PE!
              Jag blir lite mörkrädd när du nämner vad som anses som högt Kh...
              Mitt ligger och pendlar mellan 17-20!!!

              Funderar på att börja köpa vatten från någon som har kommunalt...
              Sveriges charmigaste Katt & Hundpensionat!
              www.fyrfotavanner.se

              Kommentar

              • JE
                • January 2002
                • 719

                #8
                Om du har så högt kH får du tillsätta en massa Co2 för att sänka pH...och jag behöver inte läsa i någon tabell för att klura ut det.
                Outspädd fosforsyra håller 85% (1,85 i densitet), beroende på var du köper syran kan den vara utspädd till lägre densitet.

                Du kan sänka kH till 0 med hjälp utav syror men jag föreslår att du använder saltsyra istället som enligt mig lämpar sig bättre för det ändamålet. Saltsyra finns i olika densiteter men det räcker med 3,5% så köper du en med högre densitet så kan du späda den med destillerat vatten eller helst avjoniserat vatten (obs blanda syra i vatten inte tvärtom) Om vi säger att du har kH 18 (ca 320 mg vätekarbonat/L) och vill sänka kH en grad så går det åt ca 0,33 ml 3,5% saltsyra/L vatten och vill du sänka kH med 15 till 3 går det åt ca 5 ml/L vatten eller 500 ml/100 L vatten.

                Detta vatten måste beredas i separat kar med kraftig genomluftning för att vädra ur all kolsyra som bildas och tills pH ligger stabilt vilket tar minst 1 dygn beroende på hur kraftig genomluftning man har.
                Densiteten på syran kan vara starkare och då går det åt mindre mängder men en svagare syra ger bättre nogrannhet om man är ovan samt att allt vatten har inte samma förutsättningar (kemiskt olik) att sänka kH så mycket som du behöver med syra innebär också att salthalten ökar markant i vattnet av syrorna vilket kan påverka fiskar och växter.

                Bästa alternativet är en RO (reverse osmos) för att sänka både kH och dGH men detta vatten behöver också luftas innan du använder det och spädas med en liten del av ditt kranvatten för att höja både kH och dGH till lämplig nivå ex.vis kH 3 och dGH 5-8 för dina fiskar och då är pH inga problem att hålla runt 7,0...vill du använda Co2 för dina växter är det inte heller några problem när du väl kommit ner i dessa nivåer...men du kanske inte är så intresserad av växter eftersom du har sådana ciklider som gräver och bökar runt i gruset rätt bra.

                En RO för ditt ändamål kostar runt 2000.- vilket blir betydligt billigare än Co2.

                Mvh Janne
                http://www.goc.se

                Kommentar

                • nostoc
                  • January 2004
                  • 7

                  #9
                  Om det är alger som flyter omkring och stortrivs så kan de höja pH genom fotosyntesen. Fosforsyran kan sänka pH temporärt, men samtidigt göda t ex cyanobakterier som igen höjer pH. Minska näringstillförseln och belysningen ett tag är mitt tips.
                  Lycka till!

                  Kommentar

                  • JE
                    • January 2002
                    • 719

                    #10
                    Vattnet är oerhört hårt, GH ca 15-18 och PH mellan 8-8,5.
                    Jag blir lite mörkrädd när du nämner vad som anses som högt Kh...
                    Mitt ligger och pendlar mellan 17-20!!!
                    nostoc,
                    Om det är alger som flyter omkring och stortrivs så kan de höja pH genom fotosyntesen. Fosforsyran kan sänka pH temporärt, men samtidigt göda t ex cyanobakterier som igen höjer pH. Minska näringstillförseln och belysningen ett tag är mitt tips.
                    Tror inte du läst hela tråden??

                    Mvh Janne
                    http://www.goc.se

                    Kommentar

                    • pupfish
                      • December 2003
                      • 248

                      #11
                      Jag skulle i ditt ställe göra på följande sätt:
                      1/ Anpassa mig efter vattnet d v s ha fiskar som passar till vattnet.

                      2/ Om du nu ändå vill ha fiskar som går i surt vatten(pH<7), gör följande:

                      Använd t ex. citronsyra och fäll ut karbonaterna så att pH blir 7 eller strax där under och filtrera vattnet(utan bottensats=utfällningen+genom luftning) genom torv. Nu får du ett vatten som är surt och du har skiftat buffertsystem.
                      500+

                      Kommentar

                      • nostoc
                        • January 2004
                        • 7

                        #12
                        Mycket alger och cyanobakterier gör att pH stiger. Och fosfaten i fosforsyran gynnar cyanobakterier. Tyckte det kunde vara en av förklaringarna till problemet. Sorry om jag missuppfattar tråden. Men nu ska jag hålla tyst.

                        Kommentar

                        • mickeolsson
                          • January 2004
                          • 38

                          #13
                          Hm Var får ni tag i Fosfor syra?? Har försökt.. Men kan bara få en frp på 42 kg!!! Lite mycket kanske..
                          Discus Blå snakeskin

                          Kommentar

                          • JE
                            • January 2002
                            • 719

                            #14
                            nostoc,
                            Även om fotosyntesen höjer pH så är det inte det som är problemet i fyrfotas akvarium utan ett mycket högt kH och utan att sänka det kommer pH aldrig att gå under 8,0.
                            Du behöver inte vara tyst...det är meningen i ett forum att alla kan föra fram sina åsikter oavsett om de är rätt eller fel, men jag kanske inte skulle skrivit så nonchalant...ska skärpa mig.

                            mickeolsson,
                            Fosforsyra är kanske inte så lätt att få tag på utom från grossister som säljer kemikalier och de säljer inte mindre frp men däremot saltsyra brukar finnas i färgaffärer ibland men denna syra innehåller inte fosfater och buffrar dåligt.
                            Har du vägarna förbi kan du få köpa lite fosforsyra utav mig.

                            Mvh Janne
                            http://www.goc.se

                            Kommentar

                            • mickeolsson
                              • January 2004
                              • 38

                              #15
                              till JE Tack för ditt svar.. Kommer gärna förbi.. Behöver få tag på det. Får gärna höra av dig på mailen mickeolsson@spray.se
                              Discus Blå snakeskin

                              Kommentar

                              Arbetssätt...