Vitdimmigt vatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • henrik10c
    • January 2004
    • 26

    Vitdimmigt vatten

    Det här är väl ett problem som diskuterats av och till, men jag skulle verkligen behöva lite hjälp.
    Jag bor i Göteborg och har ett 180l akvarium. Allt fungerar bra, men jag har under hela det år jag haft akvariet tyckt att vattnet inte blir riktigt kristallklart utan lite lätt vitdimmigt. Det syns mest när man tittar från kortändan och vattenpelaren därmed är längre. På botten finns engelsk sjösten som jag tvättat noggrant.
    Jag tror inte att det är fråga om infusorier, däremot undrar jag om det kan vara kalk som grumlar vattnet. För någon månad sedan lade vi i en väl kokad rot och jag tycker att grumlingen blivit mer markant efter det. Jag tycker inte att grumlingen verkar spädas ut så mycket efter vattenbyte.
    Är det någon som har någon tanke om vad det kan vara/vad man kan göra åt det? Vad gör man om det är kalkutfällning som grumlar vattnet?
  • Kalza
    • July 2004
    • 41

    #2
    Hejsan!

    Har inget bra svar men jag har samma problem (bor också i göteborg). Jag fick den vita dimman när jag började att tillsätta CO2 och ökade ljusstyrkan. Läste många trådar här på Zoopet och trodde först att det berodde på fosfor i PMDD som jag tillsatte. Slutade med detta och det blev ingen skillnad. Gick då över till att tro att det var infusorier. Mörklade i tre dagar men det blev ingen skillnad. Har också gjort åtskilliga vattenbyten men det hjälper inte.

    Senaste försöket jag gjorde var att byta vatten och inte använda CO2. Då stabiliserades dimman lite grann. Ökade därför CO2 igen och då kom dimman tillbaka med en gång! Byter vatten men det hjälper inte.

    Jag tror att det blir utfällning vid pH-svängningarna vid vattenbyte och tillförsel av CO2. Du har ju en rot som sänker pH i ditt kar. När du sedan byter vattnet så ökar pH igen för att sedan sjunka. Då kan det nog bli utfällning. Är det någon som kan bekräfta detta?

    Det måste ju gå att tillsätta CO2 till vattnet utan att man får en vit dimma av kalkutfällning? Andra här på Zoopet har ju gjort det. Har sett jättefina kar som man blir riktigt avundsjuk på den prunkande växtligheten. Precis som Henrik är jag jättenyfiken på hur man kommer till rätta med problemet.
    mvh
    /Magnus

    Just startat ett 375 liters

    Kommentar

    • Zeloth
      • May 2004
      • 88

      #3
      Jag är också intresserad (fast jag bor inte i gbg) - ingen som kan uttala sig i frågan? Jag kör också med co2 och göder PMDD efter konstens alla regler ;-) och när algerna äntligen försvunnit uppstår denna vita "dimma" i akvariet. Jag har också provat att mörklägga helt i tre dygn, bytt stora mängder vatten, men fortsatt göda som vanligt... Om "min" dimma vore infusioner eller svävalger skulle dimman förändrats i o m att jag mörklade... Men det påverkade inte på nåt sätt - dimman är oförändrad. Det enda som verkar hjälpa är vattenbyten, och då återkommer skiten på ett tag. Fr o m idag tar jag bort co2:n!!

      Jag skulle bli mycket glad om någon som lyckats bekämpa dimma i sitt akvarium kunde tala om vad jag ska prova för att få bort detta!?!
      ´´`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸ ><((((º>

      // Jenny

      Kommentar

      Arbetssätt...