Kalk ivattnet. Osmos?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mickeolsson
    • January 2004
    • 38

Kalk ivattnet. Osmos?

Hej samtliga.. Ett mycke bra forum att hämta info på..
    Som sagt, jag bor på Gotland där vi i vattnet har en hel del kalk, tyvärr har jag inte mätt vattnet. Återkommer med mätvärden. Det jag vet är att kranvattnet fn ligger på ca 7.2
    Jag kommer under närmaste tiden att skaffa discus igen, har haft det för några års sen med ett mycket lyckat resultat. Förrutom kläckningen av rommen . Har nu funderingar på att använda Osmos- vatten. Men kan tyvärr inte hitta någon förstålig info hur det är, när man har så mycket kalk i vattnet som vi har. Det är ju framförallt PH som diskuteras. Är det någon som vet? Är det så att det sliter på Osmosanläggningen med mycket kalk? Hur gör jag? Kan även testa fosforsyra. Ni som vet Hör av er.
    MVH Micke Olsson
    Discus Blå snakeskin
  • Karbonaten
    • January 2004
    • 6

Hej Micke!
    Enligt uppgift finns det en framgångsrik discusodlare på Gotland.
    Jag har inte koll på vem han är men någon annan i forumet kan säkert hjälpa dig. Han bör ju, om uppgiften stämmer, kunna ge dig värdefulla råd om "Discus på Gotland" som helhet!
    Personligen kan jag för lite om osmos för att hjälpa dig.
    Karbonaten

Kommentar

• mickeolsson
      • January 2004
      • 38

Oj snacka om snabbt svar Tack... Hm undrar vem det kan vara?? Har aldrig hört talas om någon.. Är det någon som vet? Vore mycke tacksam.. Har haft kontakt med några i Stockholm som odlar själva. Kommer nu under slutet av månaden besöka dom. Orsakerna i givetvis prisbilden på Discus som är avgörande. Priserna här varierar från 400 kr för den minsta st 5cm och uppåt...
      Discus Blå snakeskin

Kommentar

• mickeolsson
        • January 2004
        • 38

Ingen som vet nått om osmos anläggning/ kalk....
        Discus Blå snakeskin

Kommentar

• e_cat
          • August 2003
          • 263

osmos= vandring av vätska mellan svagare lösning till starkare lösning..
          Det är så växterna tar upp vatten till bladen genom stjälkar.

Har aldrig hört talas om det i kalksammanhang...
          Mvh Sandra

Kommentar

• Tottofagrin
            • July 2003
            • 330

Osmos är egentligen en nettotransport av vatten genom ett semipermeabelt membran. Sug på den...

Jag kom på en tanke vad gäller kalk. I tvättmedel använder man ju zeoliter som avhärdare, zeoliten tar upp kalciumjonerna i vattnet och byter ut det mot natriumjoner. Man får natriumvätekarbonat i stället för kalciumkarbonat (kalksten). Borde man inte kunna använda zeolit i akvarier som en avhärdare istället för att bara binda ammoniumjoner? Någon som har erfarenheter?

MVH Kalle
            MVH Kalle
            "Skogseken har skaftat ollon, till skillnad från bergseken, precis som jag" - En av mina föreläsare på Alnarp

Kommentar

• JE
              • January 2002
              • 719

Zeolit är egentligen en jonbytarmassa som tar bort nitrat och regenereras med saltsyra (laddas), annars fungerar det som ett mycket bra biologiskt filtermaterial om man inte laddar det med joner.
              Om vanlig jonbytarmassa som används till avhärdare även kallas zeolit vet jag inte men dessa regenereras med salt.
              Att byta ut kalciumjoner mot natriumjoner i ett akvarium fungerar men fisken tycker inte om det.
              Men om man först avhärdar vattnet och blandar det med lite kranvatten innan man häller i det blir det bättre.

Om man har mycket hårt vatten är det bättre att först avhärda det och sedan köra det genom RO membranet...ökar livslängden på membranet avsevärt.

Mvh Janne
              http://www.goc.se

Kommentar

• mickeolsson
                • January 2004
                • 38

Hm ja avhärdare hade vi förrut när vi bodde i villa. Men nu bor vi lägenhet, det är då inte möjligt att montera in en ny avhärdare i lägenheten: Hm finns det någon annan lösning på de.. Nån mindre typ av renare för kalk?
                Discus Blå snakeskin

Kommentar

• Tottofagrin
                  • July 2003
                  • 330

Den enda zeolithen jag känner till är de silikatmineral som tar upp positiva joner, såsom Mg, Na, K, Ca, osv. Att de skulle ta upp nitrat som är en negativ jon tror jag inte, däremot motverkar det uppbyggnaden av nitrat och nitrit eftersom det kan ta upp ammoniumjoner.

Man kan säkert regenerera med saltsyra som du säger och då "laddar" man zeoliten helt enkelt med vätejoner istället för natriumjoner.

Varför natriumjoner inte skulle uppskattas av fisken förstår jag inte då man ofta använder salt i akvarier (i måttliga mängder förstås). Dessutom är den zeoliten som saluförs av akvarieaffärer uppladdad med just natriumjoner. Men saltsyra kanske är ett bättre regenereringsämne i vissa fall.

Problemet här var väl just kalkhalten i vattnet som var problemet och inte dåligt vatten och att då kunna köra en low-tech avhärdning med zeolit tycks mig ganska smidig. Fast jag har själv ingen erfarenhet av det ska tilläggas.

Slå mig om jag har fel!
                  MVH Kalle
                  MVH Kalle
                  "Skogseken har skaftat ollon, till skillnad från bergseken, precis som jag" - En av mina föreläsare på Alnarp

Kommentar

• JE
                    • January 2002
                    • 719

Blev lite fel formulerat...tar upp ammonium som du säger skulle det vara och på så sätt uppkommer inte nitrat.

"Varför natriumjoner inte skulle uppskattas av fisken förstår jag inte då man ofta använder salt i akvarier (i måttliga mängder förstås). Dessutom är den zeoliten som saluförs av akvarieaffärer uppladdad med just natriumjoner. Men saltsyra kanske är ett bättre regenereringsämne i vissa fall."

Jag menar att om du använder zeolit direkt i akvariet som enbart jonbytare och använder natrium kommer vattnet bli väldigt mjukt (om det inte innehåller en massa kalcium förstås) det var själva poängen.
                    Av erfarenhet så vet jag att det inte går att odla fisk och att den inte trivs (blir lätt sjuka) genom att bara använda ett avhärdat vatten som endast innehåller natriumjoner och inga andra salter.

Kanske skulle fungera om man inte regenerera det för ofta, men i så fall vore det bättre att avhärda vattnet innan man häller i det och blanda det med lite vanligt vatten för att höja hårdheten något.

Tror inte att de som köper zeolit till sina kar regenerar det överhuvud taget utan använder det som vilket bra filtermaterial som helst. De som normalt har mycket mjukt vatten och skulle använda det som det var tänkt från början skulle helt ta bort all kalcium och magnesium ur vattnet och kvar skulle det bli ett mycket ostabilt vatten.

Zoelit har använts mycket länge inom vattenrening för att just ta bort uppkomsten av nitrat (ammonium) men regenereras då med saltsyra.
                    Används av kommunala vattenverk, simanläggningar mm.

Mvh Janne
                    http://www.goc.se

Kommentar

• Tottofagrin
                      • July 2003
                      • 330

Jag tror jag förstår lite bättre vad du menar nu!

Att avhärda vattnet helt med zeolit tror jag inte heller är nån mening med och det tror jag blir väldigt svårt med enbart det som hjälp, men kanske att det går att använda om man vill få bort ett överskott av kalciumjoner. Karbonathårdheten förändras ju inte heller vid denna typ av avhärdning.

MVH Kalle
                      MVH Kalle

Kommentar

• pupfish
                        • December 2003
                        • 248

Hej mickeolsson

Karbonaterna kan du fälla ut med hjälp av t ex. oxalsyra. Men det krävs lite mer plaskande med vattnet, vilket i längden inte är så roligt. Kalciumjonerna går också att fälla.

Själv använder jag zeolit i alla akvarier och regenererar den med salt(NaCl) orsaken till att jag inte använder saltsyra(HCl) är att allt vatten är behandlat med torv, vill inte ha lägre pH. Vattnet blir inte ostabilt för att man byter ut Kalcium(Ca)-/magnesium(Mg)- mot natrium(Na)joner.
                        500+

Kommentar

• e_cat
                          • August 2003
                          • 263

Ursprungligen skickat av Tottofagrin
                          Osmos är egentligen en nettotransport av vatten genom ett semipermeabelt membran. Sug på den...

Jag kom på en tanke vad gäller kalk. I tvättmedel använder man ju zeoliter som avhärdare, zeoliten tar upp kalciumjonerna i vattnet och byter ut det mot natriumjoner. Man får natriumvätekarbonat i stället för kalciumkarbonat (kalksten). Borde man inte kunna använda zeolit i akvarier som en avhärdare istället för att bara binda ammoniumjoner? Någon som har erfarenheter?

MVH Kalle
                          det var ju det jag sa, fast i en enklare form. =) den sög jag allt på!
                          Mvh Sandra

Kommentar

• Tottofagrin
                            • July 2003
                            • 330

Sssllluurrpp...
                            MVH Kalle

Kommentar

• mickeolsson
                              • January 2004
                              • 38

Ok fosforsyra då? Hur funkar det. Zeolit vad är det/hur får du tag i det?
                              Discus Blå snakeskin

Kommentar

Arbetssätt...