roten färgar vattnet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • soh2saka
    • February 2004
    • 141

    roten färgar vattnet

    Hej hej!
    Jag har just köpt en rot från djuraffäraen till mitt akvarium. Men den färgar vattnet brunt. Hur länge kommer den att göra det? Samt måste jag byta vatten varje dag nu tills den slutar färga? Mitt akvarium bebos av en eldstjärt, två scalare, 5 fantomtetror samt 4 platys och en mal.

    Tacksam för snabbt svar..

    //Karin
    152 L:
    2 Platy
    2 Fantomtetra
    2 Scalare
    1 Eldstjärt
    3 Ancistrusmal
  • evisu1979
    • December 2003
    • 81

    #2
    hej. roten kommer nog färga ett bra tag framöver,. byta vatten är ingen ide´ eftersom att det nya vattnet kommer bli färgat med., vad du kan göra är att ha roten i en spann med vatten några veckor för att bli av med det värsta
    325l - tomt för tillfället

    Kommentar

    • MikaelE
      • December 2003
      • 350

      #3
      Koka roten i en stor gryta och lägg sedan i vattenbad som evisu sa. Efter den behandlingen kommer den färga ytterst lite.
      Discusbilder -----> http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=150569
      Skriv gärna kommentar!

      Kommentar

      • Qwerty
        • December 2003
        • 526

        #4
        roten slutar alladrig färga men du kan lacak den så färgar den inge mer
        363L 4st eldbukar , 3sebra ciklider och 2st jack dempsey , 540L malawi mbunas , 60 molly odling. ska köpa 720L till mina amerikanare snart

        Kommentar

        • soh2saka
          • February 2004
          • 141

          #5
          Tack för svaren! Då blir det rotkok idag då..=)

          //Karin
          152 L:
          2 Platy
          2 Fantomtetra
          2 Scalare
          1 Eldstjärt
          3 Ancistrusmal

          Kommentar

          • MikaelE
            • December 2003
            • 350

            #6
            Qwerty: jo den kommer sluta färga när den urlakats. Lack är heller inget bra val eftersom det efterhand kommer lösas upp och släppa ut gifter i karet.

            Kokning och vattenbad är det som gäller.
            Discusbilder -----> http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=150569
            Skriv gärna kommentar!

            Kommentar

            • marcus_swe
              • July 2003
              • 483

              #7
              MikaelE: Tror du själv åp det där om gifter från lack? Visserligen kan man ju råka ut för det om man är dum nog att ta vanligt "trälack". Men så dun tror jag inte någon här är.

              soh2saka: Roten kommer färga ett bra tag framöver. men om du badar den i varmt vatten några dagar (bra om man bor i lägenhet och inte betalar vattnet) så minskar iaf. färgningen. Sen verkar det som du var lite orolig för hur dina fiskar skulle "tåla" det. Detta är ingen fara då dom flesta fiska lever i brunfärgat vatten.

              Kommentar

              • MikaelE
                • December 2003
                • 350

                #8
                Mackan: ursäkta, hade ingen aning om att det fanns akvarielack. Men va fan, det e inte lätt å vara dum :P
                Discusbilder -----> http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=150569
                Skriv gärna kommentar!

                Kommentar

                • Doggosh
                  • May 2004
                  • 80

                  #9
                  <center><u><b><font size="3">UPPMÄRKSAMHET!!</font id="size3"></b></u></center>

                  Jag använder mig av denna tråd (verkar som om den redan är "klar") istället för att göra en ny.

                  Jo, alltså. Jag har köpt två rötter, vet inte bestämt vilken, men den köptes från Akvarie-Leasing och är nog godkänd. Hursomhelst, jag har kokat dom, och låtit dom ligga i vatten i ungefär 24 timmar nu. Det verkar som om dom inte färgar mycket längre, men hur länge ska jag vänta? Ska jag vänta tills de inte färgar någonting ALLS eller funkar det redan nu? Jag bytte vatten för rötterna för ungefär 1 timma sedan och vattnet är nästan kristallklart.
                  Vichy Nouveau - Godare än vatten.

                  Kommentar

                  • Daniel Blom
                    • June 2003
                    • 1670

                    #10
                    Det är ju snyggt med lite brunt vatten!
                    mvh Daniel
                    Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
                    och framgången är given.
                    Samuel Clemens
                    Mina bilder

                    Kommentar

                    • Doggosh
                      • May 2004
                      • 80

                      #11
                      Men det är inte så snyggt att behöva rengöra sitt filter alltför ofta =/
                      Vichy Nouveau - Godare än vatten.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...