Brunt vatten från rötter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mohlén
    • January 2004
    • 273

    Brunt vatten från rötter

    Har 3 stycken rötter i mitt 222L kar. En mopani samt 2 mangrove. Nu till problemet, tycker att vattnet är för brunt eller guldbrunt och det är ju förstås rötterna som ligger bakom, eller? Har kokat dem i ca en kvart innan jag la i dem i karet för nån månad sedan men min fråga är hur jag ska göra för att få vattnet klart? Ska jag koka dem ytterligare en gång eller ska jag helt enkelt vänta ut dem så att de försvinner med tiden med hjälp av vattenbyten osv? Fiskarna verkar ju inte ha ont av de så det är inget problem så men men.
    Byte av filter/filtervadd kanske?

    "Undrande nybörjare"
  • MikaelE
    • December 2003
    • 350

    #2
    De kommer lakas ur, alltså sluta färga, men det kan ta upp till ett halvår. Jag rekommenderar digh att koka den i 1-2 timmar och sedan ha den i en balja med vatten någon vecka innan du stoppar i roten i karet igen. Skrubba gärna på den också och byt vatten då och då (i baljan)

    Filterbyte hjälper ej.
    Discusbilder -----> http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=150569
    Skriv gärna kommentar!

    Kommentar

    • Mohlén
      • January 2004
      • 273

      #3
      Ok men då vet jag att de kan ta såpass lång tid då. Kokade ju rötterna i en kvart innan bara så jag kanske ska koka dem lite längre nu då. Att skrubba dem vore ju en idé det också!
      Tack för svaret, hoppas de fixar sig! =)

      Kommentar

      • MikaelE
        • December 2003
        • 350

        #4
        Hehe lugnt.

        Skrubba brukar göra så att iaf den översta "skiten" åker bort. OM du kokar för länge kommer förresten deras pH-sänkande egenskaper att minska, alltså de kommer inte påverka vattnet (om du nu vill det)
        Discusbilder -----> http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=150569
        Skriv gärna kommentar!

        Kommentar

        • Mohlén
          • January 2004
          • 273

          #5
          Tror föresten inte att jag ska behöva skrubba dem för jag har haft dem i mina terrarium till mina ormar förr så de är nog redan "rena" på utsidan så att säga.
          Oki de där me deras ph-sänkande effekter kan ju va bra att veta. Mycke man ska tänka på hehe men de fixar sig nog. Gör nog så att jag låter akvariet va som de e och låter rötterna lakas ur me tiden. Onödigt att stressa fisken i onödan bara me allt pill.
          Danke för de ytterligare svaret!

          Kommentar

          • anli
            • October 2002
            • 654

            #6
            Ta det lugnt färgningen avtar med tiden, finns ingen anledning att koka rötter. Dessutom är det snyggt med en svag färgning.
            Vill man trots det skynda på det hela så släng i ett kolfilter i filtret.
            Anders Lindersson
            Anders Akvariesida

            Kommentar

            • Mohlén
              • January 2004
              • 273

              #7
              Jo hehe jag har ingen panik så direkt. Jo de blir ju rätt snyggt me färgningen på vattnet men nackdelen är att fiskarna inte syns i dess fulla färgprackt med mörkare (brunare) vatten! Vissa arter gillar ju dock lite dunklare mörkare vatten så men jag gör så att jag väntar så får allt ske me tiden så att säga.

              Kommentar

              • marcus_swe
                • July 2003
                • 483

                #8
                Rötterna sänker inte Ph...

                Kommentar

                • Norpan
                  • December 2003
                  • 679

                  #9
                  Rötterna kan innehålla garvsyra, då sjunker pH
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=251501

                  Grodor..lite trevligare, lite bättre

                  Kommentar

                  • marcus_swe
                    • July 2003
                    • 483

                    #10
                    Mycket osanolikt att det skulle sjunka iaf. Möjligtvis om du proppar akvariet fullt med rötter.

                    Kommentar

                    • MikaelE
                      • December 2003
                      • 350

                      #11
                      Öh...nej. De flesta rötter som inte varit döda väldigt länge innehåller som sagt garvsyra. All syra sänker pH.
                      Discusbilder -----> http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=150569
                      Skriv gärna kommentar!

                      Kommentar

                      • marcus_swe
                        • July 2003
                        • 483

                        #12
                        "som inte varit döda väldigt länge" Det braukar dom väll vara (om man inte gåt ut i skogen själv och gräver upp en)

                        Kommentar

                        • Robot
                          • February 2004
                          • 1174

                          #13
                          Bl.a. kardinaltetror trivs med lite gulaktigt vatten så det är bara att låta rötterna vara i.. De flesta sötvatten är svagt gula..

                          Kommentar

                          Arbetssätt...