Innehåll i Sera Calcium-Plus?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mel
    • April 2003
    • 29

    Innehåll i Sera Calcium-Plus?

    Nån som vet?
    Det är tänkt som kalciumtillskott i saltvattensakvarier, men undrar vad det innehåller egentligen.

    Det ska inte påverka KH eller PH utan bara kalciumhalten.
    Jag gissar på Kalciumsulfat eller Kalciumklorid, men har ingen aning.
    På zooaffären visste de inte heller.

    Funderar på att använda det i ett sötvattensakvarium och vill veta vad det innehåller.
    Tycker att det är dålig information på många vattenberedningspreparat vad gäller faktiskt innehåll.
    Mvh,
    Mel
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    I saltvattensakvarium använder man normalt calciumhydroxide eller kalciumclorid. Efterssom calciumhydroxid påverkar både ph och kh så utgår jag ifrån att seras ca+ innehåller calciumclorid.

    En lång parantes: (Dock så finns det andra komerciella preparat utger sig för att ha samma effekt men som inte påverkar jonbalansen negativt (som calciumclorid gör). Jag har i flera omgångar försökt ta reda på vad dom inehåller, men samtliga kemikunnare jag pratar med säger att det är omöjligt. Kollar man i saltvattenskretsar så säger alla att det funkar men ingen vet hur. Min enkla gissning är att de preparaten faktiskt påverkar jonbalansen negativt men uppger sig att inte göra det. Än så länge har man inte kunna bevisa att fel jonbalans är negativt för vare sig fiskar eller växter.)
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • mel
      • April 2003
      • 29

      #3
      Ja, det är ett mysterium.
      Bad faktiskt zooaffären att ringa till sin leverantör och fråga.
      Vi får se om de kontaktar Sera i sin tur.
      Mvh,
      Mel

      Kommentar

      • mel
        • April 2003
        • 29

        #4
        Hej, tror inte att nån är intresserad, men jag tänkte att har jag startat tråden så får jag väl avsluta den.

        Sera Calcium-plus innehåller mycket riktigt kalciumklorid.
        Fick svar från min zooaffär idag. De har försökt att få svar ett bra tag från leverantören som i sin tur frågade tillverkaren.
        Och man kan ju förstå att de är ovilliga att lämna ut detta eftersom kalciumklorid är ganska billigt och en flaska sera calcium-plus kostar en hel del.

        Då får man väl anse denna tråd avslutad då om nu någon mot förmodan var intresserad.
        Snart är det vår.... Det känns i luften.
        Hej hopp!
        Mvh,
        Mel

        Kommentar

        • kaj.p
          • June 2002
          • 2952

          #5
          Jag använder för närvarande AQUATIC NATURE´s (för saltvatten) flytande Ca o Mg till stamlösningar för osmosvatten. Enligt flaskan innehåller dessa inte någon klorid. Detta stämmer säkert också då ms talet bara höjs nämnvärt så man tillsätter det.
          Dock har jag försökt att få reda på vad den doseringen som står på flaskan (7,5 ml per 150 l vatten) innebär i mg/l. Har mailat Simonstorp men ej fått något svar.
          Nordiska Diskus Sällskapet
          Hallandsakvaristerna
          BAK Gcg Maf NCS

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            En annan parantes är att CaCl2 ofta används i växtakvariekretsar för att höja enbart Ca-halten, och här är lite mer om hur det fungerar:

            http://fins.actwin.com/aquatic-plants/month.200001/msg00446.html

            .. och man behöver inte oroa sig att Cl ska skda växterna:
            http://fins.actwin.com/aquatic-plants/month.200107/msg00076.html
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            Arbetssätt...