eget vatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • guppy

    eget vatten

    Hej
    har idag efter att ha bott i huset i drygt 10 år!! fått veta att vattnet i vår brunn är dricksvatten. Funderar nu på att ta det i akvariet om det håller ett lägre pH än kranvattnet. Vad är det mer man bör kolla innan man tar eget vatten? Det är alltså dricksvatten.

    Anna

  • Ulf P
    • March 2002
    • 1615

    #2
    Om det inte använts på 10 år är väl det bästa att göra en fullständig analys av vattnet. Man kan vända sig nåt laboratorie, finns på Gula Sidorna under Laboratorier - Analyser. Men duger det som dricksvatten lär det antagligen funka som akvarievatten.

    pH, hårdhet (KH, GH), järn och koppar kan vara bra att ha koll på. Nitriter och nitrater är ju inte önskvärt, så det bör man kolla.

    /Hasse


    ==================================
    http://och.nu/ciklid / http://och.nu/hasse
    //Uffe

    Kommentar

    • reily
      • April 2002
      • 98

      #3
      Hej guppy
      Det man kan tänka på med egen brunn är att det kan vid högt vatten stånd tränga in orenat vatten från högre jordlager. Och har man då tex åkrar,vägar och avloppsbrunnar i närheten kan vattnet bli nedskitat. Sen måste brunnen vara ordentligt täckt så inga djur kan ligga och drunkna i den...

      Är det en gammal brunn kan vattnet också vara fyllt av järn.

      Har själv bott på två ställen med egen brunn och på det första kröp en grävling ned i brunnen och låg där i ca 5 veckor(!!!) innan vi hittade bakteriehärden... Och på det andra stället trängde både gödningsvatten från en åker och avloppsvatten in i dricksvattenbrunnen och gjorde den odrickbar.

      Inte min mening att skrämmas, du kanske inte har dessa faror i närheten, men det finns lite att tänka på menar jag.

      Mvh Rickard

      Kommentar

      • guppy

        #4
        tänk att inget kan vara enkelt :o(
        Nej, nu har jag nog funderat färdigt och det får bli så att de fiskyngel som klarar sig får leva kvar och ska vi köpa ytterligare fiskar måste de klara ett pH mellan 7-8 tex platy (neontetrorna verkar klara sig fint också). Just nu känner jag inte för att labborera mer med pH test...eller tänker jag helt galet?
        Men tack för hjälpen
        Anna

        Kommentar

        • reily
          • April 2002
          • 98

          #5
          Jag tycker du tänker rätt, de flesta fiskar klara rätt stora avvikelser från sitt ideal PH så risken är större att man tröttnar och lägger av om man inte gillar att pilla med kemin.
          Själv har jag löst PH problemet med att bara slänga i en liten strumpa med torv, visserligen blir vattnet brunt men hos mig passar det bra. Men jag har inte märkt någon större förändring hos mina fiskar när de fick rätt PH.

          Mvh Rickard

          Kommentar

          • olof
            • July 2002
            • 445

            #6
            Hej!

            Jag tycker nog du ska göra lite tester, Ph Nitrit och nitrat tex. Om dessa värden är OK kan du ju testa i akvarium.
            Tycker bara inte du ska lämna möljigheten att ha fiskar med speciella vatten krav när du nu har en brunn på tomten som eventuellt kan tillfredställa dessa krav.

            Mvh

            Olof


            Kommentar

            • imported_n/a
              • January 2002
              • 585

              #7
              Hej

              I ditt ställe skulle jag mäta pH först för att se om det är värt mödan att gå vidare. Finns en jordbruksfastighet med åker i närheten kan det vara värt att mäta nitrathalten, om inte, är risken för förhöjda kvävehalter väldigt liten. Sedan kan du som tidigare påpekats testa.


              Rickard Berg, SKS 100
              *************************
              http://home.bip.net/r.be/Killis/svensk
              /Rickard
              don Quijote och KA.
              http://www.killifish.tk

              Kommentar

              • guppy

                #8
                Tack för alla svar.
                Men jag tror jag avvaktar med vatten tester, har nämligne tre mil till närmaste akvarieaffär...
                Nu ska de som lever få lite lugn och ro så får vi se vad som händer.
                MVH
                Anna

                Kommentar

                • nettrax
                  • February 2002
                  • 790

                  #9
                  Mina föräldrar har egen brunn och det var aldrig några problem att hålla akvariefiskar i det vattnet.

                  Mvh. Ninni
                  Förhoppningsvis snart ägare till en röd tabby/vit crx kille

                  Kommentar

                  Arbetssätt...