Tetratest GH

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tomasmarin
    • January 2004
    • 7

    Tetratest GH

    Har försökt att förstå mig på det här testet, tog 5ml vatten, droppade i en droppe vätska, vattnet blev svagt rött.
    Enligt bruksanvisningen så är mätvärdet 0-1 dh om vattnet ändrar färg på första droppen.
    Är det allt, eller ska man fortsätta att droppa i för att se om det blir någon mer färgändring?

    /Tomas
  • NE
    • January 2004
    • 1549

    #2
    på det testet ska det skifta från rött till grönt, så fortsätt att droppa i till det växlar till grönt.
    Om du dubblar mängden vatten får du en upplösning av 1/2 grad per droppe.
    /Niklas

    Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

    Kommentar

    • tomasmarin
      • January 2004
      • 7

      #3
      Det krävdes 8 droppar för att 5ml vatten skulle gå från rött till grönt. Då är KH 8? PH låg på 7,5

      Kommentar

      • AndreasN
        • July 2003
        • 2732

        #4
        Ja då har du 8 tyska grader eller strax under 8. Var det KH eller GH?
        540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

        Kommentar

        • tomasmarin
          • January 2004
          • 7

          #5
          Det måste vara GH om jag har fattat testet riktigt, det blev ljusrött efter första droppen och grönt efter 8.
          Skulle jag ha fortsatt tills vattnet blev blått sedan gult?

          I test beskrivningen står det:
          GH: Färgförändring från röd till grön
          KH: Färgförändring från blå till gul
          Anmärkning: sker det en färgförändring redan efter första droppen (som i mitt fall) ligger mätvärdet på 0-1*dH

          Kommentar

          • NE
            • January 2004
            • 1549

            #6
            Det är en annan vätska och en ny mätning (nytt akvarie vatten) för KH, denna ger andra färger.
            Med färgförändring menar de röd till gul resp. blå till gul (inte ofärgat till något).
            /Niklas

            Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

            Kommentar

            • tomasmarin
              • January 2004
              • 7

              #7
              Ok, nu är jag med. Ska köpa nytt test imorgon. Trodde jag kunde mäta både KH och GH med det här testet.

              Kommentar

              • AndreasN
                • July 2003
                • 2732

                #8
                Vi kan i alla fall konstatera att du har en del kalcium och magnesium i vattnet. Bra att ha i bakhuvet om du ska slå på stort med växter.
                540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

                Kommentar

                • tomasmarin
                  • January 2004
                  • 7

                  #9
                  Vilka värden är att föredra, eller "normala" när det gäller GH och KH?

                  Kommentar

                  • AndreasN
                    • July 2003
                    • 2732

                    #10
                    Det beror på vad du ska ha för fiskar och om du ska ha mycket växter.
                    540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

                    Kommentar

                    Arbetssätt...