nitrit, nitrat, vattenbyte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jonas7
    • November 2003
    • 68

    nitrit, nitrat, vattenbyte

    Hej,
    Är det <font color="blue"><u><b>nitrat</b></u></font id="blue"> halten man ska mäta i ett inkört akvarium för att veta när det är dax för vattenbyte??
    Jag trodde att det först bildas nitrat och sen nitrit? Har dom något samband?
    eller beror det på vatten värdena (typ ph kh )
    Jonas Siebert

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=133745
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    I ett välfungerande akvarium omvandlas nitrit snabbt till nitrat genom nitrificeringsbakterierna. Altså bör man ha 0 i nitrit och sakta ökande nitrat i ett väl inkört akvarium. Altså är det nitrathalten som avgör när man skall byta vatten (eller sunt förnuft)
    MVH
    magnus
    min zoon

    Kommentar

    • jonas7
      • November 2003
      • 68

      #3
      Ursprungligen skickat av Tropfrog
      I ett välfungerande akvarium omvandlas nitrit snabbt till nitrat genom nitrificeringsbakterierna. Altså bör man ha 0 i nitrit och sakta ökande nitrat i ett väl inkört akvarium. Altså är det nitrathalten som avgör när man skall byta vatten (eller sunt förnuft)
      MVH
      magnus
      Jo då Magnus jag håller med dig om att sunt förnuft är bra men jag försöker förstå sambandet i nitrat, nitrit! jag byter 40% en gång i veckan.
      Tack för ditt svar
      Jonas Siebert

      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=133745

      Kommentar

      • Tropfrog
        • October 2002
        • 8078

        #4
        OKI, lite undantag finns dock: Om du har ganska så mycket växter så kommer dom att konsumera nitrat och i vissa fall så ser man aldrig någon nitratanhopning. Då kan man eventuellt använda fosfat som proxy för vattenbytena. I extremt välplanterade kar med lite fiskar kan även fosfaten konsumeras av växterna. Därför så är regelbundna vattenbyten viktigare än nitrat/fosfat värdena.
        MVH
        magnus
        min zoon

        Kommentar

        • AndreasN
          • July 2003
          • 2732

          #5
          Överbliven fiskmat, fiskbajs, döda växtdelar, döda fiskar osv bildar ammonium NH4 (eller ammoniak NH3 om vattnet är alkaliskt). Bakterier bryter sedan ner det till nitrit NO2 och sen bryter andra bakterier ner det till nitrat NO3. Där har du hela kvävekedjan.
          540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

          Kommentar

          Arbetssätt...