Vattentemp för ciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Andre
    • November 2003
    • 184

    Vattentemp för ciklider

    Jag har en värmare på 200W i mitt 190L Juwel Trigon kar.
    Enligt boken så ska mittenläge ge vatten temperatur med värmaren på på 23-16 grader. Men det är bull.....Min står på minimum då min värmare kör upp tempen till 28-29grader istället! Hur fan ska man göra för att få en vatten temperatut på konstanta 26grader?!
    Som det är nu så får jag rycka ut strömkontakten så fort tempen är c.27 grader och låta det sjunka mot 26 under natten. Drygt att hålla på så där!!
  • Patrik_Tq
    • November 2003
    • 674

    #2
    Är inte en 200w värmare för stor för ditt kar?
    Testa sänk ner tempen på vreden då? Om du har nån....
    Jag fick mixtra som tusan med min i olika lägen innan jag fått en bra temp.
    Gold? Sånt har jag bara i bilen

    www.audis3.se

    Kommentar

    • Andre
      • November 2003
      • 184

      #3
      Det är orginal värmare till mitt kar som satt i.

      Jag har testat att ha den i mittenläget samt på minimum. Den värmer väl mera när den står på Max så att jag har ej testat i det läget för de får jag väl 32grader typ!?

      Kommentar

      • Daniel Odell
        • November 2002
        • 1595

        #4
        det enda du kan göra är att köra utan värmare eller skaffa en svagare värmare.

        är det inte termostat på värmaren du har? den kanske är trasig.
        fish r friend

        Kommentar

        • Andre
          • November 2003
          • 184

          #5
          Den är ju nu så?!

          Kommentar

          • Karon
            • January 2002
            • 3170

            #6
            När karta och terräng inte stämmer, så gäller terrängen
            Om det blir för varmt när vredet står på min. så är helt enkelt värmaren för kraftig (eller termostaten felaktig).
            Jag har en doppvärmare på 150 watt i ett 540-liters och den räcker gott för att hålla temperaturen på önskad nivå.
            Blir det för varmt med den doppvärmare du har även när vredet står på min. får du helt enkelt skaffa en svagare, 100 watt kanske eller kanske 75 watt.
            Man kan inte stirra sig blind på vad som anges som normalt, utan man måste se till hur det fungerar i verkligheten.
            Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

            Kommentar

            • ettex
              • March 2003
              • 49

              #7
              värmen i karet beror på omgivningtempen oxå jag har ett lysrör igång ingen doppvärmare och ca 25 grader i vattnet....ta bort värmaren,

              Kommentar

              Arbetssätt...