Illaluktande nystartat akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • peterf
    • January 2003
    • 45

    Illaluktande nystartat akvarium

    Hej alla,

    Har precis kört igång ett nytt 375 liters akvarium med ny engelsk sjösten och nytt ytterfilter. Körde det först i två dygn utan något i och har sedan införskaffat malar och 6 skalarer. Utöver detta har jag också köpt och installerat två stycken stora rötter och några växter. Fiskarna och inredningen har nu varit igång i 2 dagar och idag märkte jag att vattnet luktar konstigt, lite ruttet eller offentlig toalett om ni förstår. Vad kan detta bero på?

    Jag har inte använt något vattenberedningsmedel och har ph 7.4.
    En expert är en man som har gjort alla misstag som kan göras inom ett mycket snävt område.
    375L Sydamerika
    250L Asien
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    Ammoniak kanske?
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • peterf
      • January 2003
      • 45

      #3
      Kan det komma så snabbt?

      Är inte det en produkt av för hög nitritnivå. Brukar inte nitriten bli ett problem efter ett par veckor om man matar för mycket och inte den biologiska funktionen i filtren har kommit igång?
      En expert är en man som har gjort alla misstag som kan göras inom ett mycket snävt område.
      375L Sydamerika
      250L Asien

      Kommentar

      • Kramfors
        • January 2003
        • 7265

        #4
        Det var bara ett förslag med tanke på hur du beskrivit lukten.

        Enkel förklaring av kvävekedjan: Proteinet i fiskarnas mat omvandlas i fiskmagen till avföring och urin innehållande bl.a. ammonium och/eller ammoniak (mycket giftigt), som med bakterien nitrosomas och syre bildar föreningen nitrit = NO2 (mycket giftigt), denna förenar sig ytterligare med bakterien nitrobakter och syre, som bildar slutprodukten nitrat.(som kan tas upp av akvarieväxter)
        http://www.kramforskoi.com/

        Kommentar

        • Poseidon
          • February 2003
          • 1255

          #5
          Ursprungligen skickat av peterf
          Hej alla,
          Utöver detta har jag också köpt och installerat två stycken stora rötter och några växter. Fiskarna och inredningen har nu varit igång i 2 dagar och idag märkte jag att vattnet luktar konstigt, lite ruttet eller offentlig toalett om ni förstår. Vad kan detta bero på?

          Jag har inte använt något vattenberedningsmedel och har ph 7.4.
          Har du blötlagt rötterna några dagar innan i sättningen å gjort rent dessa ordentligt????

          Om inte så lutar det åt att rötterna släpper ifrån sej oönskade lukter innan dom är väl inkörda inte alla...men några vet jag.

          Man måste alltid värdera allting efter ens egen uppfattning och kunskap.
          Ni gör som ni vill… Jag gör som jag vet...

          Ha en fortsatt trevligt akvaristisk-dag
          www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=78099

          Kommentar

          • MikaelE
            • December 2003
            • 350

            #6
            Tror på Poseidons idé. Mina rötter luktar verkligen skit och när man varit i karet och gjort nåt luktar hela armen APA

            Den avsöndrar även nåt kletigt sekret/slem som jag inte vet vad det är. Förmodligen är det något fel på den roten. Men ta ur din rot och lägg den i blöt någon annanstans ett tag så försvinner förmodligen lukten.
            Discusbilder -----> http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=150569
            Skriv gärna kommentar!

            Kommentar

            • peterf
              • January 2003
              • 45

              #7
              Tack alla,

              Rötterna låg i blöd en 5-6 timmar så jag antar att det kan vara det. Är lukten (eller snarare ämnet som luktar) något farligt för mina fiskar, dom ser ut att må prima. Men skall jag tex göra vattenbyte?
              En expert är en man som har gjort alla misstag som kan göras inom ett mycket snävt område.
              375L Sydamerika
              250L Asien

              Kommentar

              • AndreasN
                • July 2003
                • 2732

                #8
                Att koka rötterna ett par timmar eller hälla kokande vatten över dem upprepade gånger kanske hjälper.
                540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

                Kommentar

                Arbetssätt...