Gammalt vatten!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Milla2
    • August 2003
    • 23

Gammalt vatten!

Hej!

Ska till att ersätta mitt 110L akvaruim med ett 300L.
    Nu undrar jag om det är bra att använda sig av det gamla vattnet till det nya? Har för mig att jag läst någonstans här på Zoopet att det finns en massa nyttiga bakterier i ett redan inkört akvarium.
    /Milla2
    110L sällskapsfiskar
    2 dvärggurami
    2 mosaikgurami
    4 platy/ 4 platy yngel
    2 Apistogramma viejita II
    4 siameser (små)
  • mgrant
    • July 2003
    • 475

Ja det är bra för att snabba på inkörningen i det nya karet, men viktigaste är att du inte gör rent filtrer. Du ska bara flytta över det till det nya karet och låta det gå där några veckor innan du gör rent det.
    Akvarium=300 L Pumpar=Fluval 304 + Aquaclear 404 med filterkammare.
    Fisk= 10 Malawi + 4 Glödbandstetror + 3 Blackmolly + 9 Malar.

Kommentar

• Milla2
      • August 2003
      • 23

Ok, men jag ska inte ha det gamla filtret och det är bara ett litet Eheim innerfilter med en filterpatron. Vet ej om det skapas några bakterier i filterpatronen, när jag sköljer ur patronen för att rengöra filtret blir vattnet alldeles brunt, verkar mest vara skit som samlas där eller?

Har köpt ett Eheim 2026 prof II istället, blir en mycket bättre filtering med det filtret + att jag får en effektiv biologisk rening som jag inte får med innerfiltret.
      /Milla2
      110L sällskapsfiskar
      2 dvärggurami
      2 mosaikgurami
      4 platy/ 4 platy yngel
      2 Apistogramma viejita II
      4 siameser (små)

Kommentar

• Norpan
        • December 2003
        • 679

Går det inte o köra dubbla filter i början då..kanske finns nån liten bakterie ialla fall
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=251501

Grodor..lite trevligare, lite bättre

Kommentar

• mgrant
          • July 2003
          • 475

Det är ju i den där bruna skiten bakterierna finns. Jag skulle köra med dubbla filer ett tag eller krama ur filter skiten rakt ner i det nya karet för att få in den i det nya filtret. annars riskerar du att råka ut för det som händer mig just nu. Jag bytte till ett ytterfilter för 3 månader sedan och har inte fåt ordning på det ännu. läs strängen om "varför kommer grönvatten tillbaka"
          Akvarium=300 L Pumpar=Fluval 304 + Aquaclear 404 med filterkammare.
          Fisk= 10 Malawi + 4 Glödbandstetror + 3 Blackmolly + 9 Malar.

Kommentar

Arbetssätt...