Den bästa termometern är en digital temp controller för dryga 1000ingen. Dock räcker en vanlig glasterometer utmärkt oavsett märke. Köp inte den varianten som man klistrar på rutan, den ger felmätningar när runstemperaturen ändras. Optimal temperatur är väl egentligen jämn temperatur inom spannet 24-27. Att det är jämt är viktigare än att det ligger på "optimal nivå" .
MVH
Magnus
En vanlig digital inne/ute termometer funkar också bra. Man stoppar bara ner ute-givaren i vattnet.
Då får man dessutom max/min temperatur om man nu funderar över förändringen i temperatur över dygnet.
Om man har en sådan Inne/ute-historia, rekommenderar jag att smeta i givaren och en bit upp på sladden med silikon. Detta för att öka livslängden på termometern.
// Magnus
Helt akvarielös men med ett akvaterraium, 4 katter och 1 hund
Jag har en sådan, lyxvarianten med temperatur larm. Om man bara vattenskyddar givaren så är det en bra idé. Man slipper ha termometer i karet och den piper om temperaturen går för högt/ för lågt. Det har ju hänt att man glömt sätta i kontakten till doppvärmaren efter att man pillat i karet. Numera har jag dock doppvärmarna på vippströmbrytare så nu glömmer man inte lika ofta.
MVH
Magnus
Digital Max - Min termometer
Digital termometer med extra stor och tydlig display. Sifferhöjd: 27 mm. Visar samtidigt både inne- och utetemperatur. Minne för högsta/lägsta värde. Omställbar mellan visning i °C och °F. Vattentålig utesensor, kabellängd ca. 3 m. För upphängning eller stående placering. Drivs av 1,5 V R03/UM-4 (ingår). Mätområde: -39,9°C-+49,9°C.
Om det står att den har "Vattentålig utesensor" behöver man alltså inte använda silicon för att skydda den ytterligare?
Köpte precis samma modell som Bilbo har från Biltema.
Har stoppat in utegivaren in i karet ( c.2cm ) bara vid vatten ytan och den visar 30.3 grader?! Har väntat c.10minuter men den visade iof samma temp med en gång. Tycker att det är skumt? Vill ju ha c.26grader i vattnet! Vad ska jag göra? Värmaren står i mittenläget och då ska den värma upp vattnet till c.26-27grader ( den är på 200Watt )
Kommentar