Hur mycket "får" pH variera

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • heeke
    • April 2003
    • 5033

    Hur mycket "får" pH variera

    Har kört CO2 sedan några dagar nu och har mätt pH vid ett flertal tillfällen.
    Jag hade ett pH på ca 7,0 innan jag körde CO2.
    Nu har pH sänkts till ca 6,8 på kvällen men är ca 6,6 på morgonen innan ljuset tänds (Kör mäsk som är på även på natten).

    Är en pH variation mellan 6,6 och 6,8 över dygnet för mycket för att fiskarna ska må bra (Mosaikgurami,purpurhuvudsbarb, kopparbarb,ancistrus)?

    Det bubblar fint nu i alla fall!

    /heeke
    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    0,2 svängning torde inte vara några problem, innan jag skaffade controller så varierade ph 0,4 på dygnet och diskusen verkade inte lida av det.
    MVH
    magnus
    min zoon

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Är en pH variation mellan 6,6 och 6,8 över dygnet för mycket för att fiskarna ska må
      Inga problem, de flesta (inte alla) klarar en variation på 0.5.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Oooops Magnus han visst före.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • heeke
          • April 2003
          • 5033

          #5
          Vad bra då behöver jag inte oroa mig!

          Men visst är det så att pH är en logaritmisk skala?
          Skilnaden mellan 6,7 och 6,8 är 10 gånger större än mellan 6,6 och 6,7?
          Då är det i så fall bättre (mindre skadligt) med en förändring mellan 6,6 och 6,8 än mellan 6,8 och 7,0?

          /heeke
          heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

          Kommentar

          • heeke
            • April 2003
            • 5033

            #6
            Någon som kan bekräfta eller dementera mitt påstående om pH skalan.
            En svägning i pH på säg 0.1, Är den större vid pH 8 än vid pH 6?

            /heeke
            heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Ja skalan är logaritmisk vilket innebär att skillnaden är större mellan pH. 8.0 och 8.1 än mellan 7.0 och 7.1.
              Detta innebär rent praktiskt att det går åt mer bikarbonat för att höja pH från 8.0 till 8.1 än från 7.0 till 7.1.
              Hur stor denna skillnad är kommer jag inte ihåg - jag har hört det några gånger men har inte lagt det på minnet(antagligen pga att jag inte ansett det vara så viktigt).
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • heeke
                • April 2003
                • 5033

                #8
                Inga problem, de flesta (inte alla) klarar en variation på 0.5.
                Är det inte viktigt för detta påstående (som jag förövrigt inte betvivlar) om nu en skillnad på tex 0.5 är större vid högre pH?

                /heeke
                heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                Kommentar

                • heeke
                  • April 2003
                  • 5033

                  #9
                  Hittade denna info på NCS sida:


                  Om skillnaden är större eller mindre vid högre pH beror alltså på om det är vätejon eller hydroxidjon-koncentrationen man talar om.

                  Vid pH 7 finns det lika mycket vätejoner som hydroxidjoner.

                  Vätejonkoncentrationen är 10 ggr högre för varje heltalssteg ner på skalan.
                  Hydroxidjonkoncentrationen är 10 ggr högre för varje heltalssteg upp på skalan.
                  heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                  Kommentar

                  • heeke
                    • April 2003
                    • 5033

                    #10
                    Ja skalan är logaritmisk vilket innebär att skillnaden är större mellan pH. 8.0 och 8.1 än mellan 7.0 och 7.1.
                    Detta innebär rent praktiskt att det går åt mer bikarbonat för att höja pH från 8.0 till 8.1 än från 7.0 till 7.1.
                    Detsamma måste gälla för pH sänkning med CO2, dvs det går åt mer C02 att sänka från 6.1 till 6.0 än från 7.1 till 7.0

                    /heeke
                    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                    Kommentar

                    Arbetssätt...