Förstört vatten?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawi´n
    • August 2003
    • 1643

Förstört vatten?

Kommer vattnet att förstöras om man använder hinkar som det under en kortare tid har varit ex. diskmedel i?
    Måste nämligen lagra ca 60-80 liter vatten!
    "Själv ville jag köpa hinkar, men fick inte det av "herren i huset". Jag fick istället välja mellan att ta en stor balja som använts till fiske, eller sälja mina akvarium. Inte mycket att välja mellan egentligen, eller hur? Efter en lång debatt där det var 4 pers mot 1, insåg jag att det var en mycket klok lösning som det inte fanns någon bättre lösning på *himlar med ögonen*, så jag började fenetiskt att nicka..."

Mvh Malawi´n
    Björn Forsberg
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8083

Skölj ur hinkarna ordentligt bara, inte mycket att välja på.
    MVH
    magnus
    min zoon

Kommentar

• kampfisken
      • September 2003
      • 666

Som Tropfrog säger går det bra om du sköljer ur hinken ordentligt med varmt vatten ett par gånger. Skaffa några stora extra hinkar att enbart ha till akvariet, så har du dom till hands till nästa gång, dessutom kan man ju förvara håvar, algskrapor mm i dom också.
      Malawi, Amazonas, Sällskapsakvarium, Sydamerika, Asien.

Kommentar

• acc
        • March 2003
        • 470

Hmmm...

Det låter som om det är mycket "krig" runt ditt akvarium över huvudtaget.
        Hinkar kostar 10 kronor styck på öb.

Har du inga egna pengar som du disponerar över?
        För vad du gör med dina pengar måste ju vara din ensak.

/Acc

Kommentar

• malawi´n
          • August 2003
          • 1643

Jag har både hinkar och pengar själv...
          Men jag har aldrig ansett att det behövs mer än 3 st 10 liters hinkar, så det är allt jag har=( Köpte dem för 10 kr styck, vilket jag har påpekat, men ack nej...
          Mina akvariumsaker har jag faktiskt en hel bastu att förvara dem i=)
          Nåja, ska idag fånga upp de flesta fiskarna. Hur länge klarar dem sig i en hink med enbart en syrepump? Hur många fiskar kan man ha i en 10 liters hink samtidigt? Går det bra att göra så att man byter 50 liter, ha kvar 50-100 liter samt 50 liter i karet när man flyttar det?

Mvh Malawi´n
          Björn Forsberg

Kommentar

• malawi´n
            • August 2003
            • 1643

Yep, just nu är det mycket "krig" över mitt akvarium, Acc. Så går det när man är ensam akvariumintresserad i en familj=)

Mvh Malawi´n
            Björn Forsberg

Kommentar

• urbanandersson
              • January 2003
              • 965

Hej!

För att du ska få en bra uppfattning om vad fiskar tål så tänk på hur man köper och transporterar fisk.
              Flera stycken i små plastpåsar under en kortare tid. Med vattenbyte och syrepunp så kan fiskar klara sig i hinkar i flera dagar. Det finns folk som driver upp yngel i ikeas flay boxar med gott resultat.

Det går att starta ett akvarium utan gammalt vatten, bara man har koll på vattenvärdena och är beredd med nitriveck.

Men har man stora eller känsliga fiskar så får man givetvis vara mycket mer försiktig. Diskusfiskar blir sjuka bara dom blir lite stressade eller får ny miljö.

Urban

Kommentar

Arbetssätt...