Är precis i uppstartsfasen av ett 190L kar. Jag bo

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Andre
    • November 2003
    • 184

    Är precis i uppstartsfasen av ett 190L kar. Jag bo

    Är precis i uppstartsfasen av ett 190L kar. Jag bor i Västerås. Hur är vattnet här? Vill ha c.8st Malawi Ciklider i mitt kar.
    Har läst följnade om vet inte om jag ska använda vattenberedningsmedel?!
    " Behövs de

    Den frågan kan inte entydigt besvaras. Vad gäller bindningen av klor så är de givetvis användbara på orter där klorering används. Oavsett hur låga doseringar är så är min åsikt att om man vet att klorering används skal använda vattenberedningsmedlen i uppstartsfasen. Varför? Klor används för att döda bakterier - vad vill ni snabbt få igång i en uppstart? Troligtvis den bakteriella nitrifieringen. Jag tror att några av er köper dyra bakteriepreparat som nitriväck samtidigt som ni inte tar bort det som dödar dem - kloret. Behöver man ta bort kloret i ett väl fungerande akvarium? Bedömningsfråga - förutsatt att man gör små och täta vattenbyte kanske man kan undvara detta men på vissa orter och under vissa tider kan även ett väl fungerande akvarium slås ut. Det är inte fiskarna som slås ut först -det är akvariets bakterieflora och stabilitet som slås ut i första hand. Har ert vattenverk en ytvattenstäckt så kan ni lungt räkna med kraftig klorering under höst och vår, men även under varma somrar."
  • Andre
    • November 2003
    • 184

    #2
    Har hittat följande:

    Vattnets hårdhet

    Hårdheten på vattnet i Västerås kommun varierar beroende på vattenkällan. Boende i Västerås tätort får vatten från Hässlö vattenverk som behandlar råvatten från Mälaren. De mindre vattenverken pumpar upp och behandlar grundvatten, som sedan levereras till de som bor utanför tätorten.

    Här nedan redovisas hårdheten på vattnet i respektive område. Följande områden ingår i Västerås tätort: Irsta, Tillberga, Dingtuna, Barkarö och Tidö-Lindö.

    I den undre tabellen visas definitionerna på mjukt, medelhårt och hårt vatten. Vattnets hårdhet uttrycks i °dH, så kallade Tyska grader.

    Västeråsområdet:
    Område °dH
    Västerås tätort 5
    Skultuna 6-7
    Tortuna 6-7
    Kärsta 14
    Ändesta 14
    Orresta 6
    Utanför Västerås tätort:
    Område °dH
    Köping 6-7
    Arboga 4-5
    Kungsör 4-5
    Lunger 5-6
    Götlunda 6-7


    Vattnets hårdhet
    Mjukt 0-6 °dH
    Medelhårt 7-13 °dH
    Hårt 14-20 °dH

    http://www.malarenergi.se/privat/produkter_tjanster/va_hardhet.aspx

    Kommentar

    • urbanandersson
      • January 2003
      • 965

      #3
      Hej!

      Jag har egen brunn så jag har inte problem med klor. Men jag har läst här på forumet att om man vill så kan man lufta ut kloret genom att spruta ut vattnet genom tex ett duschmunstycke.

      Men som sagt, vi har alla olika förutsättningar i våra akvarier.

      Urban

      Kommentar

      Arbetssätt...