Försöker sänka mitt PH och KH. Provade först med Tetra Aqua PH/KH Minus och hällde i omgångar nästan i hela flaskan, den enda effekten var att PH gick ner från 8.5 till 8.0 och att halten nitrat steg från 5 till 40 mg/l. Testar nu med Sera Super Activ svarttorvsgranulat. Då jag ej har något lämpligt ytterfilter/golvfilter har jag hällt i torven i Seras vita nätpåse och varvat denna "påse" med blå filtermatta inuti den fyrkantiga plastbehållaren till en Fluval 4 jag har som pump, använder alltså inte den där runda plastcylindern som också följer med Fluval 4, utan bara den "yttre" plastbehållaren. Har haft denna pump igång i 5 dygn i ett akvarium på 170L med ca. 400g torv i filtret. Resultaten är som följande: KH har sjunkit från 10 till 6 och GH från 14 till 7, dock ligger PH fortfarande kvar på 8.5. Varför har inte PH sänkts? Funderar på att ta bort filtermattorna samt den vita nätpåsen inuti pumpbehållaren och enbart fylla med torv för att se vad som händer. Kommer torven att flyta runt inuti behållaren eller kommer den att ligga stilla som den gör i min nuvarande nätpåse? Vilken funktion fyller nätpåsen förresten? Vad har ni för synpunkter, tips, idéer och erfarenheter förutom att jag borde skaffa ett ordentligt ytterfilter/golvfilter och köpa en ozmosmaskin? Blir det ineffektivt att ha torven i mitt innerfilter, ska jag fylla filterbehållaren hela vägen upp med torv eller ska jag fortsätta köra med både filtermattor och torv, hur mycket torv vore lämpligt till mitt akvarie? Då jag efter nyår ska starta ett diskusakvarium med golvpump med torv i är jag nyfiken på era kommentarer.
TORV?
Kollaps
X
-
Taggar: Ingen
-
snacka om hårt vatten, låt mig gissa vad du har för bottenmat. Marmorkross?..., prova ta lite avkalkning för bryggare på ett par av dina stenar, om det bubblar gör dig av med stenen!, (om du nu inte skall ha malawi ..)Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit
Nunc Est Bibendum -
Nej, jag har inte marmorkross i detta akvarie på 170L utan engelsk sjösten på ca. 2-3 mm. Ska dock ha marmorkross i mitt kommande Malawiakvarium på 337L. De stenar jag har i karet (170L) är kolsten och skiffer (som ju egentligen är lera), samt några grottor jag köpte i butiken och silikonade fast på varandra. Har en skiffervägg som bakgrund (skifferbitar fastsilikonade på glasskivor). Har också ett par mellanstora rötter. Jo mitt kranvatten är extremt hårt och bökigt att komma till rätta med, PH är nästan 9.0, KH 20 och GH omkring 21. Undrar hur avhärdningen i mitt höghus (bor 7 trappor upp) egentligen funkar (om det nu är avhärdat överhuvud taget). Så vilka tips har ni att komma med? Ska jag kasta ut det "höghus" jag har byggt till akvariet av kolsten och skiffer och i stället slänga i några större rötter, om nu det skulle kunna påverka PH och KH?Malawi, Amazonas, Sällskapsakvarium, Sydamerika, Asien.Kommentar
-
Rötter é bra... kanske skaffa lite ekbarksextrakt?...
vad mer.. CO2 kan ju sänka pH med...Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit
Nunc Est BibendumKommentar
-
Låter lite misstänkt med ett Kh 20 och ett dGh 21 och att pH är högre än 8,3. Även om du är säker på att dina tester visar rätt så låt gärna någon annan testa vattnet...akvarieaffären ex.vis.
Om de stämmer så kommer inte pH att sjunka nämnvärt med torv eller syror utan mycket stora mängder, och någon avhärdning har du nog inte i ditt hus. Co2 kommer inte heller fungera med ett så högt Kh.
Mvh Jannehttp://www.goc.seKommentar
-
CO2-gödning har jag i form av brustabletter (Sera CO2-Start). Sänker i alla fall nitrattoppar som en "bieffekt" har jag märkt, borde dessutom som du skriver påverka PH något. Finns det några rötter (trädslag) som gör vattnet mer surt än andra sorter? Var får man tag i ekbarksextrakt och vad har det för påverkan på vattnet? Kan det variera mellan de olika växterna hur de påverkar vattnets KH och PH, om så, vilka?Malawi, Amazonas, Sällskapsakvarium, Sydamerika, Asien.Kommentar
-
Har kollat kranvattnet flera gånger vid olika tidpunkter men fått samma resultat. För att upprepa min fråga: var köper man ekbarkextrakt och hur hanterar man det i akvariet och filter, som torv eller?Malawi, Amazonas, Sällskapsakvarium, Sydamerika, Asien.Kommentar
-
JE: Uppsala har väldigt mycket kalk i vattnet.
Ekbarkextrakt kan du köpa på Hjortgatans Zoo. Du kan också prova med saltsyra eller svavelsyra från färghandeln om den är fri från biprodukter. Skaffar du en stor balja på 150l eller så, kan du ha i vatten + hög koncentration syra i den. Då kommer kalken fälla ut och när den sjunkit till botten suger du upp den försiktigt med en slamsug.Men då kan pH istället sjunka väldigt snabbt så var försiktig med syran. Vattnet som blir kvar får en väldigt hög CO2-halt också som vädras ur med tiden så pH kommer sakta stiga.
jag vill dock att någon annan bekräftar detta innan du börjar laborera med starka syror i akvarievattnet.
Ekbarkextrakt behöver du inte göra som ovanstående med.540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växterKommentar
-
Saltsyra till akvarievattnet... Även om syran är fri från biprodukter undrar jag hur fiskarna kommer att reagera, även om det blir i utspädd form. En bra idé i teorin, men som du skrev vore det ju bra med en bekräftelse på om detta funkar i praktiken. Någon inbiten kemist där ute som kan ge oss ett svar? Har Kjell möjligtvis någon synpunkt/idé/förslag?Malawi, Amazonas, Sällskapsakvarium, Sydamerika, Asien.Kommentar
-
Sera pH-minus är baserad på saltsyra så syran i sig är inte farlig i låga koncentrationer. Det jag vill ha bekräftelse på är hur bra det fungerar att fälla ut kalken med syra.
En erkänd avhärdningsmetod är ju kalk-sodametoden där du tillsätter kalciumhydroxid och natriumkarbonat, men det är nog inte lika lätt att komma över som en syra. Risken är dock att det behövs så hög syrahalt i vattnet för att fälla ut kalken så du aldrig kommer få ett stabilt pH. Fosforsyra behöver du inte så mycket av för att fälla ut kalken men det göder å andra sidan vattnet också.540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växterKommentar
-
Det var som fxxn! Inte visste jag att Seras KH/PH Minus var baserad på syra. Men man slutar ju som sagt aldrig att lära sig nya saker. Då det dock verkar vara svårt att erhålla ett stabilt KH och PH med syrabehandling kanske jag ändå får införskaffa en ozmosmaskin, med svettiga pengar jag inte har, men som kanske ändå är det vettigaste alternativet. Finns det någon begagnatmarknad för sånna maskiner/filter?Malawi, Amazonas, Sällskapsakvarium, Sydamerika, Asien.Kommentar
-
Går det att skaffa egen avhärdare till min hyreslägenhet, eller skulle det bli för dyrt och bökigt (Uppsalahem skulle nog knorra)?Malawi, Amazonas, Sällskapsakvarium, Sydamerika, Asien.Kommentar
-
Jag reagerade mest på det höga Kh värdet jämfört med dGh vilket betyder att ditt vatten huvudsakligen innehåller karbonater bundna till kolsyra.
Sedan reagerade jag på det höga pH värdet vilket de flesta anser inte kan vara högre än 8,3 om det inte finns något annat än bikarbonater som buffrar pH högre i ditt vatten...och jag har ingen aning om vad det kan vara.
Men att sänka kH med saltsyra fungerar utmärkt, syran reagerar med bikarbonaterna och frigör kolsyran som den är bunden till.
Med ett kH runt 20 går det åt ca 30-40 ml 3,5 % saltsyra per 10 L vatten som luftas under ett dygn för att sänka kH till 0.
Luftningen är viktig för att driva ur kolsyran och pH bör hamna runt 6,0 efter ett dygn, så länge man inte tillsätter för mycket saltsyra (pH under 5,0) så är det inget som varken påverkar eller skadar fisken men man ska tillreda vattnet utanför karet i ett eget kärl för pH droppar långt ner i början när du tillsätter syran.
Prova ut mängden syra som behövs för att nå de värden du vill ha, för att buffra pH runt 6,5-7,0 bör kH ligga runt 3 och att du fortsätter med torven i ditt filter.
Avhärdare (jonbytare) ersätter kalcium med natrium, bra som dricksvatten men mindre bra till växter och fiskar. Om du köper RO-filter så behöver du ändå använda avhärdare innan RO'n, annars får du byta membran mycket ofta för att de sätter igen sig av all kalcium och det är dom som kostar pengar.
Mvh Janne
http://www.goc.seKommentar
Kommentar