Vattnet har fått mjäll!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Elana
    • April 2003
    • 239

    Vattnet har fått mjäll!!!

    Hejsan!
    Jag städade grannens akvarium idag och vi blev båda mycket förvånade över att vattenytan var helt täckt av pyttesmå vita prickar ( det såg ut som mjäll helt enkelt ). Vi undrar vad detta kan vara.... hon har täckglas över akvariet så det kan inte vara damm och mata gör hon mycket sparsamt.
    Kan det vara alger av något slag?
    Mvh
    Elana
    Även de som är oönskade behöver ett kärleksfullt hem. Att ge någon en andra chans kan vara det viktigaste man någonsin gör.
  • Elana
    • April 2003
    • 239

    #2
    Ingen som har någon idé och vad detta kan vara??? Kan det vara farligt för fiskarna tro?
    /Elana
    Även de som är oönskade behöver ett kärleksfullt hem. Att ge någon en andra chans kan vara det viktigaste man någonsin gör.

    Kommentar

    • Amel
      • July 2003
      • 75

      #3
      Hej Elana,

      Jag har samma problem sedan länge. Det ser ut presis som du säger. Vad jag har kunnat förstå av att läsa på forumet, så verkar det vara infusorier. Man rekomenderar mörkläggning av akvariet i 3 dagar. Jag har gjort det en gång och det hjälpte, men sedan kom de tillbaka i samband med vattenbytet.
      Infusorier behöver syre för att förökas och de har fått precis det när jag bytte vatten. Jag vet inte heller vad jag kan göra mer ! Undrar varför de kom från början !
      Man borde prova kanske Seras AquaClear eller liknande.

      Har någon andra förslag ?

      Kommentar

      • Poseidon
        • February 2003
        • 1255

        #4
        Det ska vara absolut mörkläggning i minst 3 dar utan att ge firrarna mat...det bästa är å lägga en tjock filt över akvariet å ha tålamod... Infusorier förökar sej när det är ljus och är det väcksvart så avbryts proccesen...

        Det är det enda som hjälper utan att behöva använda kemikalier.
        Man måste alltid värdera allting efter ens egen uppfattning och kunskap.
        Ni gör som ni vill… Jag gör som jag vet...

        Ha en fortsatt trevligt akvaristisk-dag
        www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=78099

        Kommentar

        • Elana
          • April 2003
          • 239

          #5
          Tusen tack för svaren!!!
          Vad är det som kan vara orsaken till att man får dessa varelser?
          Som sagt så är det grannens akvarium så jag har inte möjligeheten att dagligen observera den, men så vitt jag vet har inget ändrat sig i den... hmmm, sist jag var där så blev vi tvugna att byta en lampa i ljusrampen... kan det vara det???
          Mvh
          Elana
          Även de som är oönskade behöver ett kärleksfullt hem. Att ge någon en andra chans kan vara det viktigaste man någonsin gör.

          Kommentar

          Arbetssätt...