Salt och KH?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • heeke
    • April 2003
    • 5033

    Salt och KH?

    Jag undrar hur salt i vattnet påverkar KH efter att ha läst detta på en "salt-sida" (http://www.hanson-moehring.se/salta/olika.asp)

    Stensalt,
    kallas också bergssalt och är en naturprodukt som bryts i saltgruvor. Den första brytningen gjordes redan för snart 3 000 år sedan. Stensaltet har ett naturligt innehåll av andra mineraler som ej kan separeras vid brytningen. Saltet används bland annat som fodertillsats, gödningsmedel, <u>för att mjukgöra (avhärda) hårt och kalkhaltigt vatten</u> samt som is- och snösmältningsmedel.
    Är detta bara sant för bergssalt som innehåller annat än NaCl eller även för havssalt.

    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Bergsalt är Kaliumklorid och inte natriumclorid (bordssalt). Eftersom hanson och mörring även säljer nacl så borde du hitta svaret på din fråga på samma sida. Men om du litar på min gissning så tror jag inte att nacl tillsats påverkar kh. Däremot så kan havsalt höja kh, eftersom havsvattnet innehåller mycket karbonater.
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Ursprungligen skickat av heeke
      Jag undrar hur salt i vattnet påverkar KH efter att ha läst detta på en "salt-sida" (http://www.hanson-moehring.se/salta/olika.asp)

      Stensalt,
      kallas också bergssalt och är en naturprodukt som bryts i saltgruvor. Den första brytningen gjordes redan för snart 3 000 år sedan. Stensaltet har ett naturligt innehåll av andra mineraler som ej kan separeras vid brytningen. Saltet används bland annat som fodertillsats, gödningsmedel, <u>för att mjukgöra (avhärda) hårt och kalkhaltigt vatten</u> samt som is- och snösmältningsmedel.
      Är detta bara sant för bergssalt som innehåller annat än NaCl eller även för havssalt.
      Bords- bergs- havs- etc salt påverkar inte KH alls.

      Det de talar om är att använda saltet i en avhärdare (jonbytare), där kalcium och magnesium joner ersätts med natrium eller kalium joner. Du kan t.ex. köpa "avhärdningssalt" till diskmaskiner - det är helt vanlig natriumklorid. Enda anledningen till att de nämner det särskilt för bergssalt är att det är det _billigaste_ saltet, som därför mest används för tekniska ändamål (som avhärdare).

      KH påverkas i strikt mening endast av koldioxid, bikarbonat, och karbonat, men i verkligheten så är det inte KH vi mäter, utan alkaliniteten, och den påverkas dessutom av t.ex. fosfat och borat. Men inte av natrium- eller kaliumklorid.

      Saltblandningar för korallrevsakvarier har en stor mängd bikarbonat, karbonat, och borat tillsatt, för att stabilisera pH, så sånt salt påverkar KH.

      Bergssalt är f.ö. fossila saltavlagringar från gamla saltsjöar - det är huvudsakligen natriumklorid, men kan också innehålla varierande mängder av andra salter, främst kaliumklorid. I bl.a. tyskland finns det på vissa platser kilometertjocka saltlager i berggrunden.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • heeke
        • April 2003
        • 5033

        #4
        Du kan t.ex. köpa "avhärdningssalt" till diskmaskiner - det är helt vanlig natriumklorid
        ...
        KH påverkas i strikt mening endast av koldioxid, bikarbonat, och karbonat, men i verkligheten så är det inte KH vi mäter, utan alkaliniteten, och den påverkas dessutom av t.ex. fosfat och borat. <u>Men inte av natrium- eller kaliumklorid</u>.
        Så vad gör då NaCl för nytta i diskmaskinen??
        heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

        Kommentar

        • harbard
          • July 2002
          • 1085

          #5
          Man byter alltså ut kalciumjoner till natriumjoner och får därmed inga kalkavlagringar i diskmasinen eller på glas och tallrikar.Men man har fortfarande hög jonhalt i vattnet.Metoden är således olämplig i akvariesammanhang om man vill ha mjukt(=saltfattigt) vatten.
          mvh/harbard
          Aquaflora länksamling Alger Bakgrund Miniakvarier Walstad-metoden
          Foder Bananflugor Guppy Killi Fiskrum Akvaristisk startportal Småkryp

          Kommentar

          • heeke
            • April 2003
            • 5033

            #6
            OK ska nog börja "tillverka" och sälja spolglans till diskmaskiner finns ju pengar att hämta där ju! .

            Mina funderingar hade inget med att ändra KH att göra igentligen, utan om man kan tillsätta salt (NaCl) utan att KH påverkas, och som framgår av diskussionen så påverkar inte NaCl KH på något sätt.
            heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

            Kommentar

            Arbetssätt...