Så var det dags...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • heeke
    • April 2003
    • 5033

    #16
    Nu blir jag lite förvirrad. Du säger att jag inte kommer att nå pH 6.7 med hemkörd CO2 men att jag inte kan tillsätta CO2 utan att få ner pH.

    Har jag förstått rätt nu:

    Jag kommer aldrig att komma ner så långt som pH 6.7 med hemkört men pH kommer att sjunka?

    Förstår inte riktigt hur jag ska läsa tabellen ändå...

    Ska jag tillsätta CO2 utifrån pH och KH som jag har i karet, eller kan jag med ett bestämt KH och CO2 värde se vad pH kommer att "landa".
    Förstår du skilnaden på ovanstående funderingar?
    CO2 verkar ju vara optimalt mellan 20 & 40 mg/l oavsätt pH och KH.

    Hur mycket CO2 kan man kräma ut ur hemkörd mäsk?

    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

    Kommentar

    • heeke
      • April 2003
      • 5033

      #17
      Jag har nog varit lite seg i huvudet under denna diskussion!

      Genom att titta i tabellen ser man vad man har för mängd CO2/l.
      Det optimala med ett KH på ca 5dH vore alltså att få ner pH till ca 6.7 om jag då endast använder CO2 för att sänka pH så kommer jag att veta om jag har rätt mängd C02 genom att avläsa pH och KH.

      Alltså när jag körigång med riktig gödning kommer CO2 att minska och detta kommer jag att märka genom pH och KH förändring.

      Efter att ha klar gjort detta för mig själv (eller har jag fortfarande inte fattat), så har jag bara en liten fundering kvar.

      Vart ser jag förändringen när växterna börjar "äta" mer C02, är det pH eller KH eller båda.
      heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

      Kommentar

      Arbetssätt...