CO2 och hårdhet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • pyri
    • December 2002
    • 133

    CO2 och hårdhet

    Hej!

    Jag undrar hur det fungerar att köra ner CO2 i ett 540 liters kar om man har en hårdhet mellan 7,5 till 8,5? Måste man ha värsta supergrejerna då? Man räknar väl ut antalet bubblor efter hårdheten?
    Nån som har sådana fårhållanden? Vad har ni för anläggning och hur mkt CO2 går det åt per år?
    Hoppas att det finns nån som kan svara!

    MVH Rebecca
    540 liters kar med dolkstickstetra, svart neontetra, pansarmal, fjärilsciklid, guppi, bågfenciklid, siamesik algätare, ancistrus och CJ.
  • AndreasN
    • July 2003
    • 2732

    #2
    Du mäter KH och pH. Du tar de två värdena och lägger in i denna tabell. Med CO2-tillförseln ska du se till att hamna inom det gröna området altså pH 6,9-7,1 med KH 8. Du får inte använda torv eller syror för att sänka pH för då fungerar inte tabellen.
    540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

    Kommentar

    • pyri
      • December 2002
      • 133

      #3
      Oki!

      Tack för svaret!

      Men jag kommer att ha i 3 st stora rötter.. de kan ju ändra pH men även hårdheten va? Jag ska även ha i nån liter torvgranulat...
      Men behöver man nån värstingapparat om man har så hög hårdhet?

      MVH Rebecca
      540 liters kar med dolkstickstetra, svart neontetra, pansarmal, fjärilsciklid, guppi, bågfenciklid, siamesik algätare, ancistrus och CJ.

      Kommentar

      • Tropfrog
        • October 2002
        • 8078

        #4
        Varför torvgranulat? Då funkar inte tabellen. Sänka ph i växtakvariumgör man med co2 inget annat. Eftersom det krävs lika mycket co2 för att få ner kh 8 till ph 6,9 som det krävs att få ner kh 3 till ph 6,5 så behöver du inte värre co2 anläggning än någon annan, du behöver ju inte sänka ph mer för att du har högt kh. Jag har trott att det krävs bra grejor för att nå mål ph vid alla kh. Men defdac verkar klara det genom att köra in co2 i ytterfiltret.
        MVH
        magnus
        min zoon

        Kommentar

        • pyri
          • December 2002
          • 133

          #5
          Hej!

          Rötter har jag i för dekorationens skull inte för att sänka pH. Torvgranulat har jag i som bottengödning för att växterna ska trivas bättre och inte för att sänka pH... 1,5 liter torvgranulat ungefär i ett 540 liters akvarium.. kan det göra så mkt på pH eller KH?

          Så man behöver inte en effektivare reaktor om man har högt KH? Jag som har hört tvärtom på hjortgatanszoo!?

          Hmm... nu blir jag förvirrad...

          MVH Rebecca
          540 liters kar med dolkstickstetra, svart neontetra, pansarmal, fjärilsciklid, guppi, bågfenciklid, siamesik algätare, ancistrus och CJ.

          Kommentar

          Arbetssätt...