Uppsalavatten till diskusar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Claatu
    • November 2003
    • 19

    Uppsalavatten till diskusar?


    Är en "gammal" akvarist som tänkte börja igen efter några års avhållsamhet. Burken blir ett 375-liters och där tänkte jag hålla ett fint lekpar diskus.

    Fråga: Jag bor i Uppsala. Högt pH och Kh. Om jag surar ner vattnet så fälls det ut en massa kalk i vattnet, eller?

    Finns det någon vattenlöning som kan buffra pH:t till 6.5 stabilt under en längre tid? Vill helst inte hålla på¨och slabba med vattenbyten varje vecka. Tänkte satsa på lite fisk, mycket växter och ev. lite mäskjäsning för växternas skull.

    Tacksam för svar!

    /Claatu
  • kampfisken
    • September 2003
    • 666

    #2
    Bor också i Uppsala och har förgäves försökt sänka PH i mitt 170L. Har totalt steg för steg hällt ner nästan en hel flaska Tetra Aqua PH/KH Minus, enda resultatet var att PH sjönk från 8.5 till 8.0, att vattnet har blivit smått mjölkvitt (kalkavfällning eller trådalger) samt att nitrathalten steg från 5 till 40 mg/l... Då mitt kranvatten har ett PH på 8.5 verkar det omöjligt att sänka det. Ska dock försöka med torv. Angående vattenbyten är det väldigt viktigt att byta 1/3 av vattnet en gång i veckan, om man vill ha akvariet i toppform.
    Malawi, Amazonas, Sällskapsakvarium, Sydamerika, Asien.

    Kommentar

    • Tropfrog
      • October 2002
      • 8078

      #3
      Ursprungligen skickat av kampfisken
      Då mitt kranvatten har ett PH på 8.5 verkar det omöjligt att sänka det. Ska dock försöka med torv. Angående vattenbyten är det väldigt viktigt att byta 1/3 av vattnet en gång i veckan, om man vill ha akvariet i toppform.
      OKI, ett litet missförstånd. Ditt kranvattens ursprungliga ph värde spelar ingen roll i hur lätt/svårt det är att sänka det. Det har med kh att göra. Jag har själv ph 8,5 i kranen och kh 3. Nästan farligt lätt att få hastigt sjunkande ph.

      Angående ursprungsfrågan så finns det nog inget bra alternativ förutom omvänd osmos. I Uppsala finns det en akvarieförening som lånar ut ro till sina medlemmar. Låna den, sen kan du ju köpa en egen om det funkar bra för dig. Använd sökfunktionen och skriv Uppsala, så hittar du en del om Uppsalavattnet och akvarieföreningen.
      MVH
      Magnus
      min zoon

      Kommentar

      • anli
        • October 2002
        • 654

        #4
        Jag kör med omvänd osmos "Prodac inverse osmos filter 136 l/dygnet", och har ca 20% vanligt Uppsalavatten till det. Lite pyssel mne nu håller jag stabilt ph på 6,5. Inga fluktationer i alla fall.
        Körde i början med Waterlife 6,5 buffer för att få ner grundnivån.
        Anders Lindersson
        Anders Akvariesida

        Kommentar

        • kampfisken
          • September 2003
          • 666

          #5
          Jo jag vet att för att hålla akvarievattnets PH på önskad nivå måste man balansera KH, därav att jag köpte Tetra Aqua PH/KH Minus, vilket sedan som jag har förstått det ligger som "buffer" eller "stabilisator" för att erhålla ett stabilt PH och KH. Har jag fattat det rätt? Däremot brukar mitt KH i akvariet ligga på 10, några gånger på 6 beroende på vilka kemikalier jag har haft i. Kanske därför jag har så svårt att få ner mitt PH? Ska ta ett KH-test på kranvattnet för att kolla. Vad är förresten osmos? Och omvänd osmos? Någon slags vattenreningsmaskin eller? Gick nyligen med i Uppsala Akvarieförening men missade denna månads träff. Är ni också med där? Då jag snart ska hämta hem ett begagnat 250L och så småningom ha scalarer och diskus i, är jag ju angelägen att erbjuda fiskarna ett vatten dom trivs i, och kanske kan föröka sig i. Vore väldigt tacksam för råd om hur jag på bästa vis får ner KH och PH så att det sedan blir stabilt, utan att eventuella kemikalier får fiskarna att må dåligt. Vilka slags diskusfiskar hade du (Klaatu) tänkt skaffa? Kan ni (alla) föreslå diskusar som passar till ett 250L med måtten 100x50x50 cm, så dom inte blir för stora för akvariet?
          Malawi, Amazonas, Sällskapsakvarium, Sydamerika, Asien.

          Kommentar

          • Oscar Cederqvist
            • November 2002
            • 6546

            #6
            Ju högre Kh du har desto hårdare vatten har du tex: Kh 3=mjukt vatten, Kh 13=hårt vatten.
            Ett hårt vatten buffrar Ph värdet bättre, därför är det svårt att sänka Ph i vatten med högt Kh.
            Reversed osmos är ett filter där vattnet trycks genom ett filter som tar väck alla mineraler ur vattnet, kvar får man ett rent mjukt vatten som är lätt att reglera Ph värdet på.
            Oscar Cederqvist

            Kommentar

            • AndreasN
              • July 2003
              • 2732

              #7
              Du kan preparera vattnet i ett separat kärl i förväg med kalk-sodametoden. Då tillsätter du kalciumhydroxid, Ca(OH)2 och natriumkarbonat, Na2CO3. Då fälls karbonaterna ut och du kan filtrera bort det med ett mekaniskt filter eller/och sedimentering (låta karbonaterna samlas på botten och ta ytvattnet).

              Omvänd osmos är en automatiserad metod där vattnet pressas igenom ett filter som enbart släpper igenom vattenmolekylerna och inte mineralmolekylerna.
              540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

              Kommentar

              • kampfisken
                • September 2003
                • 666

                #8
                OK, tackar för upplysningen. Inte undra på att jag har haft det så svårt att sänka PH, då jag mestadels har KH 10 i mina akvarium. Mätte aldeles nyss kranvattnet och fick fram följande: PH 8.5, KH 15, GH 14. Jävligt höga värden att bearbeta alltså! En undran dock: om man filtrerar bort mineralerna tar man väl samtidigt bort "nyttiga" mineraler som behövs för akvariets fortlevnad, samt tar bort den bakterieflora man har i vattnet? Hur mycket kostar en osmosmaskin och vad består filtret av?
                Malawi, Amazonas, Sällskapsakvarium, Sydamerika, Asien.

                Kommentar

                • Claatu
                  • November 2003
                  • 19

                  #9
                  Hej igen. Tack för era snabba och initierade svar!

                  Kan man inte göra så här: Man fyller upp akvariet till 75%, bara vatten och grus. Sedan kör man i 1M HCL tills dess att det mesta av kalken fällts ut (som salt?). Därefter (några dagar senare) mäter man kH och smyger igång med pH- vattenbuffert. Provade denna metod i Gävle och det fungerade bra, men där är det mycket lägre karbonathårdhet än i Uppsala.

                  Såg förresten att akvarielagret m.fl. säljer omvänd osmosutrustning till vettiga priser, så man blir ju velig.. "på min tid" kostade det skjortan, men nu ligger de på ett par tusenlappr, vilket för mig kan vara rimligt.

                  Kampfisken: Jag vet inte ännu, ska ner till Bromma och kolla in lite diskus, akvariet skall köras i gång till våren. Det skulle vara roligt med ett lekpar turkos, men förmodligen får jag kpa 6-8 stycken småttingar och hoppas på att de parar ut sig...

                  /Claatu

                  Kommentar

                  • Claatu
                    • November 2003
                    • 19

                    #10
                    Förresten, om någon vet: Hur länge håller filterpatronen i osmosfiltret och kan man ladda om det som med ett jonbytarfilter?

                    M.v. diskus h.

                    Kommentar

                    • Tropfrog
                      • October 2002
                      • 8078

                      #11
                      Man brukar säga att man skall byta ett filter som går dygnet runt efter ett år. Men eftersom man inte använder den dygnet runt så förmodar jag att dom håller ett bra tag. De två förfiltrerna är det dock bra om man byter ut oftare. Rent RO vatten kommer att döda allt i karet eftersom det är helt rent på salt och mineraler. Det bästa är väl att hälla i någon dyr ph buffer/ diskusmineral i osmosvattnet. Det näst bästa är att spä ut ro med kranvatten tills man har önskad hårdehet/salinitet.
                      MVH
                      magnus
                      min zoon

                      Kommentar

                      • Claatu
                        • November 2003
                        • 19

                        #12
                        Tropofrog:

                        Är det lätt att sköta Ro-pumpen? Tänker mest på slabb och så?

                        Det låter ju onekligen suveränt att kunna bestämma hårdheten exakt som du beskriver, med hjälp av avstämning med kranvatten...

                        :-)

                        Kommentar

                        • Claatu
                          • November 2003
                          • 19

                          #13
                          Kollade lite på akvarielagret, och de har några filter:

                          OMVÄND OSMOS:
                          AQUA 90 90-120l/dygn 2150,00
                          AQUA 90 Membran 1400,00
                          AQUA 150 150-180l/dygn 2750,00
                          AQUA 150 Membran 1500,00

                          Jag antar att "membranen" är utbytesfilter som man köper till efter några års användning.

                          Jag har tillgång till lab-instrument på jobbet för pH och konduktivitet. ska ta och kolla exakt vad jag har i kranen och sedan får vi se vad som händer...

                          Kommentar

                          • Tropfrog
                            • October 2002
                            • 8078

                            #14
                            Ro är inte svår att använda. Du behöver en slanganslutning till en kran med ganska så högt tryck (står specificerat i manualen) och ett avlopp. Du skruvar på anslutningen till filtret i kranen, stoppar skitvatten slangen i avloppet och ro vatten slangen till en dunk. Efter ca ett dygn har du 150 liter vatten med hårdhet absolut 0 och ph 7. Sen är det bara att spä med så mycket kranvatten som behövs.
                            MVH
                            Magnus
                            min zoon

                            Kommentar

                            • kampfisken
                              • September 2003
                              • 666

                              #15
                              Det låter ju fantastiskt enkelt, förutom prislappen vill säga. Men går det inte att använda osmosmaskinen/filtret direkt i det akvarie man vill sänka GH i, eller skulle detta "döda allt levande"? Du (Tropfrog) skriver att man kopplar ro vattenslangen till en dunk och sedan får 150L vatten efter ett dygn. Finns det så stora dunkar, och var får man tag i sådana?
                              Malawi, Amazonas, Sällskapsakvarium, Sydamerika, Asien.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...