Hur man höjer ph-värdet!??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JoBoo
    • May 2003
    • 88

    Hur man höjer ph-värdet!??

    Hade tänkt att prova på cikliden röd zebra, men blev osäker p.ga. ph värdet!
    zebran ska ha 7.5-8.5 medans jag har 6.5-7.5 funkar det ändå eller måste jag höja ph värdet och hur gör jag det i så fall?
    Är det dyrt?

    /JoBoo
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=137446
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Du bör höja ditt pH något - hur du gör kan du läsa om i Zoopet-avdelningen "Akvarievatten".
    Akvaristsika hälsningar
    Kjell
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • malawi´n
      • August 2003
      • 1643

      #3
      Jag höjer mitt pH vatten med bikarbonat, som jag har blivit rådd till. Men hittils har det bara lyckats att stabilisera pH-värdet genom att höja KH, som bestämmer pH.

      (hoppas jag sa rätt nu...)

      Mvh Malawi´n
      Björn Forsberg

      Kommentar

      • Kramfors
        • January 2003
        • 7265

        #4
        "pH-värdet genom att höja KH, som bestämmer pH."
        Åå, läs i Zoopet-avdelningen "Akvarievatten" du också.
        http://www.kramforskoi.com/

        Kommentar

        • davide
          • February 2003
          • 1093

          #5
          Man kan höja pH värdet med bikarbonat. buffrar pH vid strax över 8 (8.3?) Bikarbonat är billigt och köps konsum eller ica m.fl...
          Om du tillsätter bikarbonat, se då till att göra ett stort vattenbyte innan. Detta för att späda ut ammoniumhalten. När man höjer pH värdet omvandlas ammoniumjonerna till amoniak, vilket är giftigt.


          Det finns även vissa stenar som innehåller kalk som du kan lägga ner i akvariumet. t.ex kalksten, korallsten. Dessa funger också, men inte lika bra.
          MVH David
          www.Umea.akvarieforening.se | www.tanganyika.sidan.nu | Zoonen

          Kommentar

          Arbetssätt...