nitrat - bottenfilter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mörten
    • November 2003
    • 61

    #16
    Tack Kramfors!

    Jag har sett tidigare att du här på forumet har ansträngt dig hårt (och har ofta varit i minoritet) för att försvara slamsugning. Du och andra skriver ofta skiten på gruset men jag menar skiten i gruset. På gruset har jag aldrig haft någon skit. Du skriver också om dessa nyttobakterier men hela min argumentation bygger ju på att det inte finns några nyttobakterier några cm ner i gruset eftersom syrenivån måste vara mycket låg. Är det fel?

    Jag skulle vilja ställa en allmän fråga till er som läser detta och som inte har bottenfilter. Behöver du slamsuga/dammsuga gruset??? Ni som svarar nej kan ju även skriva lite om er filtrering, fiskbelastning, mängd växter, kornstorlek på gruset, hur många år akvariet har varit igång mm.

    Tacksam för svar - vore ju så fantastiskt skönt att slippa slamsugning!!!

    Kommentar

    • Kramfors
      • January 2003
      • 7265

      #17
      I en sjö är det syrefritt ca 20 cm ner i botten, vilket gör att den miljön bryter ner nitraten.

      När du har bottenfilter cirkulerar syrerikt vattnet genom filtret.

      Du vill väl inte minska på antalet fiskar, det sänker nitraten.
      Du kan använda zeolit i filtret,zeolit är ett jon bytarsubstrat vilket finns både naturligt och konstgjort.
      Zeolit ser ut som vitaktig sten.
      Zeolit fungerar som ett jonbytarmedia.
      Eftersom ammonium blockeras av zeoliten uppstår inte heller ett överskott av nitrat i slutprocessen.
      Du binder källan.

      När du slamsuger så reducerar du också ammoniumet.
      Om du matar med ett foder med lågt protin innehåll blir det mindre nitrat.
      Om du låter algerna växa så förbrukar de nitrat.
      Ski.igt i gruset blir det även om du slamsuger, för du får inte med dig alla föroreningar.
      Mycket av föroreningarna är löst i vattnet och det är det som nytto bakterierna bryter ner.
      Svamparna tillhör de organismer som hjälper till att bryta ner de fasta föroreningarna.

      Och inte är det så jobbigt att slamsuga av lite vid vattenbytena.
      http://www.kramforskoi.com/

      Kommentar

      • mörten
        • November 2003
        • 61

        #18
        Tack!

        Jag har minskat på antalet fisk.

        Kommer att låta detta filtersystem gå några månader innan jag eventuellt gör någon förändring. Jag är för tillfället bara intresserad över ekvationen som jag beskrev ovan och som mitt huvud inte reder ut.

        Hade en liten paus i hobbyn under andra halvan av 90-talet och när jag nu har återvänt till hobbyn visar det sig att bottenfilter är allt annat än inne. Då måste man ju försöka förstå det nya tänkandet (och man vill ju inte, för att citera dig Kramfors, vara omodern).

        Jag ska förklara lite närmare vad jag menar. Då man har bottenfilter i ett akvarium märker man tydligt om man har för mycket fisk i akvariet - gruset behöver slamsugas. Oftast då jag har haft ett vanligt sällskapsakvarium med rimligt mycket fisk har jag aldrig behövt göra annat än att byta 1/3 klart vatten i veckan. Filtret (gruset) lyckas bryta ner all skit. Däremot där det går mer/större fisk som t.ex. i malawiakvarier har man varit tvungen att då och då tvätta filtret dvs slamsuga gruset.

        Utan bottenfilter däremot syresätts inte gruset och någon effektiv nedbrytning kan ju därför inte ske där. Då jag tittar i mitt akvarium ser jag att majoriteten av smutspartiklarna landar i gruset och inte i filtermattorna trots att det är en otrolig cirkulation i vattnet. Dessa två saker - inget syre i gruset och skit i gruset - i kombination med en rekommendation att gruset inte behöver slamsugas finner jag svår att förstå!

        Jag tycker nog allt att det är en viss möda att behöva slamsuga botten istället för att bara låta vattnet rinna ut med slangen samtidigt som man tittar på TV. Kjell har ju dessutom vid flera tillfällen skrivit att om slamsugning är nödvändigt så är det ett symptom på att något är fel i akvariet!

        Tacksam för kommentarer - slamsuger ni?

        Kommentar

        • urbanandersson
          • January 2003
          • 965

          #19
          Hej!

          Jag har bara haft akvarium sen nyår, dvs knappt ett år. men jag har läst på ganska bra angående akvariefilter och även byggt ett själv. finns här:
          http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=79438

          Det finns nerbrytningsbakterier överallt i akvariet. men bara i den mängd som behövs. För bakterierna lever på fiskbajs. Så har du tillräckliga filter så kan du skrapa rutor och slamsuga så mycket du vill för filtermattorna tar hand om skiten.
          Har man bara innerfilter som sätter fart på vattnet men som inte har nån nämnvärd biologisk nytta så ska man kanske vara lite försiktig.
          Men har man rejäla filtermattor så är det ingen fara.

          om du skulle få en syrefri zon i bottengruset viket knappast är möjligt med god cirkulation så kommer här att bildas bakterier som äter nitrat. En vanlig lösning i trädgårdsdammar, men svår att genomföra i akvarier. Vattenbyte eller zeolit är lättare vapen mot nitratet.

          Ska man slamsuga?
          tja, där går lärorna isär som du har märkt. Kramfors suger sin skit i sina tungt belastade kar men han har bra filter (till trädgårdsdammar) och han har inte problem. Jag tycker att det är fult med 10 cm långa ancistrus bajskorvar och annat skräp på botten så jag suger också. för jag tycker ju mindre skräp ju mindre belastning på vattnet och ett vackrare kar.


          150 liter
          10 zebrafisk
          3 gurami
          1 ancistrus
          6 pakistanbotier
          4 liter grov filtermatta i låda på karet.

          Urban


          Kommentar

          Arbetssätt...