Bästa pH-testet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • AndreasN
    • July 2003
    • 2732

    Bästa pH-testet?

    Vilket pH-test är bäst? Då menar jag kvalitetsmässigt, nogrannhet och lättavläsligt.

    Jag har provat Tetras, Seras och Hagen/Nutrafin(6.0-7.6).

    Tetras är lättavläslig med en nogrannhet på 0,5.
    Seras är någorlunda lättavläslig med en nogrannhet på 0,5.
    Hagens är ganska svåravläslig med en nogrannhet på 0,2.

    Jag är ute efter ett test som kan testa 6.0-7.0 på ett ungefär med så stor nogrannhet som möjligt utan att vara näst intill omöjlig att avläsa. Hagens skulle kunna vara betydligt bättre med högre kvalitet på trycket av färgkartan.

    Så vad säger ni?
    540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter
  • Mathias-D

    • December 2002
    • 1122

    #2
    seras är dålig tycker jag...för du droppar en vätska i vattnet och sen blir det en spec färg Ex. mörk grön eller ljusgrön... om du är i ett mörkt rum så blir vattnet mörkare också vidare....

    Kommentar

    • malawi´n
      • August 2003
      • 1643

      #3
      jag tycker att ett test som heter, hm...
      Nåja, kommer inte ihåg namnet. Det är en liten sticka, som man doppar ner i vattnet. Sedan kan man läsa av nitrit, nitrat, GH, KH, pH. Mycket enkelt.
      Björn Forsberg

      Kommentar

      • AndreasN
        • July 2003
        • 2732

        #4
        Alla som jag räknade upp är vätskevarianten. Läser man av under ett lysrör är det inga problem.

        Teststickor ger väldigt osäkra resultat. Sen att de är dyra då men det hör inte till ämnet.
        540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

        Kommentar

        • sundelin
          • October 2003
          • 232

          #5
          vet inte om jag kan hålla med om att teststickor är dyra, jag köpte ett paket med 25 stickor för 110 spänn det läser av 5 värden, kanske inte det exaktaste men enkel testen jag har tittat på kostar ju nästan en hundring styck så....
          .

          Kommentar

          • Platy
            • January 2002
            • 140

            #6
            Gjorde ett test i veckan där vi jämförde en pH-penna med teststickor och de visade samma värde på samtliga testade akvarium. Pennan var kalibrerad strax innan och jag tycker nog att båda mätinstrumenten indikerar vart åt det hela pekar.

            Noggrannheten kan ju diskuteras men det kan ju även priset på ett tillförlitligt instrument!

            Vill man mäta ofta, akvarium och kranvatten, är ju pennan suverän.....

            Kommentar

            • JR
              • April 2003
              • 2112

              #7
              varför köpa stickor & testa alla värdena, när man kanske bara vill testa PH? jag testar t.ex. ph 20 ggr oftare än de andra grejerna. blir väldigt dyrt med stickor då. mitt PH test kör ett par hundra ggr för 80 kr.( hagens 6-7.6 ) vilket jag också tycker är lättavläst (i rätt ljus). stå vid ett dagsljus lysrör t.ex.
              --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
              http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

              Kommentar

              • AndreasN
                • July 2003
                • 2732

                #8
                JR: kan du se skillnad på pH 6.6 och 6.8 med hagentestet?
                540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

                Kommentar

                • Tobbe
                  • October 2002
                  • 228

                  #9
                  Hej!
                  Jag skulle inte våga lita på teststickorna. Vi har haft stora problem i våra akvarier pga att vi litade på stickorna. Vid en koll med stickorna så visade de att allt var OK. Av en ren tillfällighet kollade vi med dropptesterna och det visar sig att akvarierna var rena giftbomberna. Mycket höga värden av nitrit/nitrat, fel PH-värden. Så vi har slängt våra stickor och använder bara dropptester för alla avläsningar.
                  Man kan inte ha för många malar...
                  Salta killar simmar lugnt - men har tom plånbok


                  Tobbe

                  Kommentar

                  • atrix
                    • February 2003
                    • 1377

                    #10
                    För att få fram det mest exakta så kan du köpa en elektronisk pH mätare.
                    Mvh Mattias

                    Kommentar

                    • AndreasN
                      • July 2003
                      • 2732

                      #11
                      En tillräckligt bra elektronisk mätare ligger på 2000kr.

                      Har någon testat JBL Test-Set pH 6.0-7.6?
                      540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

                      Kommentar

                      • malawi´n
                        • August 2003
                        • 1643

                        #12
                        HM... är teststickorna verkkligen så opålitliga? Kanske ska byta, har bara 7 st kvar...
                        Björn Forsberg

                        Kommentar

                        • urbanandersson
                          • January 2003
                          • 965

                          #13
                          Hej!

                          Jag är ute efter ett test som kan testa 6.0-7.0 på ett ungefär med så stor nogrannhet som möjligt utan att vara näst intill omöjlig att avläsa
                          Duplatest ph6

                          Skala: 6,0 6,3 6,6 6,9 7,2
                          Färgen går från ljusgrön till mörkblå. Mycket lättavläst och med den skalan noggrannare än elektroniska instrument som inte kostar flera tusen kronor

                          12 ml, 5 droppar, läs direkt. Flaskan inehåller 10 ml.

                          Urban

                          Kommentar

                          • AndreasN
                            • July 2003
                            • 2732

                            #14
                            Vart kan jag köpa duplatestet?
                            540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

                            Kommentar

                            • urbanandersson
                              • January 2003
                              • 965

                              #15
                              Hej!

                              Jag har pratat med min lokala akvariehandlare som beställer hem vad jag vill till mig. Kan ta upp till två veckor beroende på att hon får prylar varannan tisdag.
                              Hon är kanske lite dyrare än om du kan hitta det på nätet, men man sliper frakten om man kan promenera ner och handla nåt i en butik.

                              Simontorp har den i sortimentet och den har nr: 45014

                              Urban

                              Kommentar

                              Arbetssätt...