Salthalt vikt eller volym %

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ssm6sky
    • September 2003
    • 61

    Salthalt vikt eller volym %

    Är det någon som vet om det är vikt eller volym % som gäller när man skall blanda i salt till ett bräckvatten?
    LASSE
    540l VF Etroplus Suratensis
  • Annika
    • January 2002
    • 2518

    #2
    Salthalten är inte så kinkig när det gäller bräckvattenfiskar. Jag brukar blanda på ett ungefär o,5 dl salt till 10 liter vatten. Det blir en salthalt på ca 0,5%. Det är svårt att hitta mätare som kan mäta så låga salthalter.

    //Annika

    Kommentar

    • ssm6sky
      • September 2003
      • 61

      #3
      Tack för svaret Annika. Då måste det vara volymprossent.Jag har ett antal Diamantciklider som jag har hittat info att det är bäst att leka vid 1% salthalt.Då skalll jag hälla motsvarande 1dl/10l så skall det bli bra då.
      Lasse
      540l VF Etroplus Suratensis

      Kommentar

      • Kramfors
        • January 2003
        • 7265

        #4
        Vikt eller rymd, det är frågan, det finns för och nackdelar med båda sätten.
        Saltet kan vara olika grovkornigt, vilket kan ge fel vid volymberäkningar.
        Salt är bra på att absorbera vatten och fukta, vilket kan ge fel vid viktberäkningar.

        Salt är ett av de mycket få preparat, som är så pass "ofarligt" för de flesta fiskar, att det inte händer så mycket, om det skulle bli några g eller cl fel.
        Det viktiga är att vid vattenbyten veta hur mycket vatten som byts för att kunna tillsätta rätt mängd salt.

        Det finns elektroniska saltmätare, med de kostar några tusenlappar.
        http://www.kramforskoi.com/

        Kommentar

        • ssm6sky
          • September 2003
          • 61

          #5
          Tack för svaren det får göras lite på känn då.Jag glömde att fråga om det finns några växter som tål 1% vatten bra?
          Lasse
          540l VF Etroplus Suratensis

          Kommentar

          Arbetssätt...